niet-planmatige bekleding van de olievuldop
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
niet-planmatige bekleding van de olievuldop
Bij het bijvullen van wat motorolie kwam ik de volgende afzetting op de onderkant van de vuldop tegen:
Wat is dit en wat is na schoonmaken van de dop de beste manier om hier van af te komen?
http://images1.fotopic.net/?iid=ywcexp& ... quality=70
Groeten, Rudolf
Wat is dit en wat is na schoonmaken van de dop de beste manier om hier van af te komen?
http://images1.fotopic.net/?iid=ywcexp& ... quality=70
Groeten, Rudolf
- thijs kruijsen
- Berichten: 71
- Lid geworden op: zo jul 06, 2008 4:47 pm
- Locatie: haarlem
-
- Berichten: 852
- Lid geworden op: di dec 16, 2003 2:00 am
- Locatie: Enschede
Is inderdaad (white) sludge. Op deze pagina staat een en ander al goed uitgelegd: http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/101038
Renault Estafette 1000 Star ('70) | Renault Rodéo 6 1300 ('80) | Renault 4 TL Savane ('91) | Peugeot 605 SV 3.0 aut. ('94)
troep onder de vuldop
Ik vind de uitleg op de site nu niet echt geweldig en ze maken je een beetje bangIs inderdaad (white) sludge. Op deze pagina staat een en ander al goed uitgelegd: http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/101038]
Ik heb uit de literatuur begrepen dat:
- Witte smeer doorgaans onschuldig is en
- Black sludge komt veel minder voor als als vroeger je een moderne olie gebruikt (laten we zeggen van na 1970) en regelmatig ververst. In die olie zit een dope die black sludge voorkomt. Vroeger werd er ook wel gebruik gemaakt van spoelolie, om de moter na het aftappen van de gebruikte olie schoon te spoelen om black sludge te verminderen. Daarna ging er dan weer nieuwe olie in.
Dit is allemaal verleden tijd omdat de huidige olie veel beter is geworden.
Witte smeer is geen afzetting van materiaal terwijl black sludge een afzetting van koolstof, hars en ander zooi is.
De witte smeer is een gevolg van het gasmengsel dat langs de cilinderwand lekt. Dat mengsel bevat waterdamp en benzine. Een deel van de waterdamp bindt met de olienevel in het carter. Het wordt een soort olieschuim. Via de carterventilatie wordt het doorblaasgas en het meeste water weer teruggevoerd naar de carburateur.
Het verschijnsel is plaatselijk en het is dus niet zo dat er grote hoeveelheden water oplossen in de olie. Er is geen effect op de smeereigenschappen.
Anders wordt als de koppakking het begeeft en er grote hoeveelheden water in het carter komt. Dat water lost niet op maar zakt door de olie naar de onderkant van het carter en wordt door de oliepomp aangezogen en rondgepompt.
Volgens mij sta je eerder stil omdat de moter kookt, dan dat de lagers schade oplopen.
vr gr fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Nou, geen zorgen... als die mayo-smurrie op de vuldop zit is dat meestal een teken dat je koppakking kapot is. Als je er alleen korte stukjes mee rijdt is er niks aan de hand maar als dat met lange stukken ook is zou ik toch richting de koppakking gaan denken....
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad