niet-planmatige bekleding van de olievuldop

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Rudolf2

niet-planmatige bekleding van de olievuldop

Bericht: # 103017Bericht Rudolf2 »

Bij het bijvullen van wat motorolie kwam ik de volgende afzetting op de onderkant van de vuldop tegen:
Wat is dit en wat is na schoonmaken van de dop de beste manier om hier van af te komen?
http://images1.fotopic.net/?iid=ywcexp& ... quality=70

Groeten, Rudolf
thijs kruijsen

Bericht: # 103020Bericht thijs kruijsen »

dat is noemt men sludge dat is condens van de motorolie.
there is no beter car then the renault 4
-Trelleur-

Bericht: # 103022Bericht -Trelleur- »

Is inderdaad (white) sludge. Op deze pagina staat een en ander al goed uitgelegd: http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/101038
Renault Estafette 1000 Star ('70) | Renault Rodéo 6 1300 ('80) | Renault 4 TL Savane ('91) | Peugeot 605 SV 3.0 aut. ('94)
RVIER

troep onder de vuldop

Bericht: # 103026Bericht RVIER »

Is inderdaad (white) sludge. Op deze pagina staat een en ander al goed uitgelegd: http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/101038]
Ik vind de uitleg op de site nu niet echt geweldig en ze maken je een beetje bang

Ik heb uit de literatuur begrepen dat:
- Witte smeer doorgaans onschuldig is en
- Black sludge komt veel minder voor als als vroeger je een moderne olie gebruikt (laten we zeggen van na 1970) en regelmatig ververst. In die olie zit een dope die black sludge voorkomt. Vroeger werd er ook wel gebruik gemaakt van spoelolie, om de moter na het aftappen van de gebruikte olie schoon te spoelen om black sludge te verminderen. Daarna ging er dan weer nieuwe olie in.
Dit is allemaal verleden tijd omdat de huidige olie veel beter is geworden.

Witte smeer is geen afzetting van materiaal terwijl black sludge een afzetting van koolstof, hars en ander zooi is.

De witte smeer is een gevolg van het gasmengsel dat langs de cilinderwand lekt. Dat mengsel bevat waterdamp en benzine. Een deel van de waterdamp bindt met de olienevel in het carter. Het wordt een soort olieschuim. Via de carterventilatie wordt het doorblaasgas en het meeste water weer teruggevoerd naar de carburateur.
Het verschijnsel is plaatselijk en het is dus niet zo dat er grote hoeveelheden water oplossen in de olie. Er is geen effect op de smeereigenschappen.
Anders wordt als de koppakking het begeeft en er grote hoeveelheden water in het carter komt. Dat water lost niet op maar zakt door de olie naar de onderkant van het carter en wordt door de oliepomp aangezogen en rondgepompt.
Volgens mij sta je eerder stil omdat de moter kookt, dan dat de lagers schade oplopen.

vr gr fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Willem de Zwijger

Bericht: # 103030Bericht Willem de Zwijger »

Die smurrie is hoogstwaarschijnlijk het gevolg van de koude winter waardoor het blok niet warm genoeg wordt, de waterdamp (een verbrandingsproduct) condenseert dan eerder, mengt zich met olie, voila.

Remedie: winterflap voor de gril hielp bij mij perfect.
Rudolf2

Bericht: # 103031Bericht Rudolf2 »

Aha, weinig reden tot zorgen. In ieder geval erg bedankt voor de bruikbare antwoorden.

Rudolf
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 103033Bericht R4F6GTX Automaat »

Nou, geen zorgen... als die mayo-smurrie op de vuldop zit is dat meestal een teken dat je koppakking kapot is. Als je er alleen korte stukjes mee rijdt is er niks aan de hand maar als dat met lange stukken ook is zou ik toch richting de koppakking gaan denken....
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
RVIER

Bericht: # 103035Bericht RVIER »

@paul

als de koppakking defect is verliest de motor merkbaar water en stijgt het oliepeil.
Als je niet wekelijks water hoeft bij te vullen (en het koelsysteem lekt niet zichtbaar) is er doorgaans niets aan de hand

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 103038Bericht R4F6GTX Automaat »

Ligt er maar net aan hoeveel die kapot is; begint bij de drab aan de vuldop. Verder kapot is als er ook van die zooi aan de peilstok zit etc
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Plaats reactie