Oliedruk
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Oliedruk
Beste sleutelaars,
Ik heb dit weekend een R4 F6 weten te bemachtigen en nu heeft de vorige eigenaar er een temperatuur en oliedruk meter in gezet (best Handig!)
Mijn vraag is vrij kort: Wat is de normale oliedruk bij een warme motor?
Of hangt dat nogal van verschillende factoren af.
Goede feestdagen,
Roy
Ik heb dit weekend een R4 F6 weten te bemachtigen en nu heeft de vorige eigenaar er een temperatuur en oliedruk meter in gezet (best Handig!)
Mijn vraag is vrij kort: Wat is de normale oliedruk bij een warme motor?
Of hangt dat nogal van verschillende factoren af.
Goede feestdagen,
Roy
-
- cees en jantine
Willem
http://img233.imageshack.us/img233/373/img0003sp2.jpg
als het goed is zit er een plug net links van het olie filter, daar kan je de oliedruksensor indraaien
cees
http://img233.imageshack.us/img233/373/img0003sp2.jpg
als het goed is zit er een plug net links van het olie filter, daar kan je de oliedruksensor indraaien
cees
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
-
Je bedoelt het gat waar de oliedrukschakelaar normaal gesproken inzit? Daar heb ik aan zitten denken, maar ik wil die schakelaar daar houden om de functie van het alarmlampje niet te verliezen (als je dat lampje offert moet je zelf de hele tijd naar de meter blijven kijken en dat is een vrij saaie bezigheid).
Dan moet je iets moeilijks fantaseren om die oliedruk daar af te tappen, een doorgeboord ringetje eronder met een leiding erin gesoldeerd waarop dan de sensor kan komen.
Er zijn dacht ik twee alternatieven:
1. Een plug vlak bij de benzinepomp. Dit schijnt goed te gaan voor de 1100 motor, maar bij mijn 1400 motor zit daar helemmal geen gat.
2. Een ring adapter tussen het blok en het oliefilter. Mooie oplossing, maar gezien de enorm krappe ruimte tussen het schutbord en het oliefilter kun je dan nooit meer een oliefilter verwisselen zonder het blok eruit te halen....
Kortom, ik ben altijd benieuwd hoe mensen het gedaan hebben, in de hoop dat ik daarmee de geniale oplossing in de schoot geworpen krijg.
Dan moet je iets moeilijks fantaseren om die oliedruk daar af te tappen, een doorgeboord ringetje eronder met een leiding erin gesoldeerd waarop dan de sensor kan komen.
Er zijn dacht ik twee alternatieven:
1. Een plug vlak bij de benzinepomp. Dit schijnt goed te gaan voor de 1100 motor, maar bij mijn 1400 motor zit daar helemmal geen gat.
2. Een ring adapter tussen het blok en het oliefilter. Mooie oplossing, maar gezien de enorm krappe ruimte tussen het schutbord en het oliefilter kun je dan nooit meer een oliefilter verwisselen zonder het blok eruit te halen....
Kortom, ik ben altijd benieuwd hoe mensen het gedaan hebben, in de hoop dat ik daarmee de geniale oplossing in de schoot geworpen krijg.
VDO heeft oliedrukmeters met een voeler die je in de plaats van je carterstop draait. Equus heeft soortgelijke meters en voelers. Gewoon even googelen.
Ik dacht dat er ook 2-weg stukjes zijn die je in het gat van je oliedruk schakelaar schroeft. Op het 2-weg stukje schroef je dan je oliedruksensor en je oliedrukschakelaar. Ik meen dat ik die bij Conrad in de catalogus had zien staan? Zoiets:
http://www.carpoint.nl/support/index.ph ... tInfoId=36
Ik dacht dat er ook 2-weg stukjes zijn die je in het gat van je oliedruk schakelaar schroeft. Op het 2-weg stukje schroef je dan je oliedruksensor en je oliedrukschakelaar. Ik meen dat ik die bij Conrad in de catalogus had zien staan? Zoiets:
http://www.carpoint.nl/support/index.ph ... tInfoId=36
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
- cees en jantine
je hebt ook sensoren met een dubbele functie.Willem de Zwijger schreef:Je bedoelt het gat waar de oliedrukschakelaar normaal gesproken inzit? Daar heb ik aan zitten denken, maar ik wil die schakelaar daar houden om de functie van het alarmlampje niet te verliezen (als je dat lampje offert moet je zelf de hele tijd naar de meter blijven kijken en dat is een vrij saaie bezigheid).
dus oliedruk en een lampje.! dit zit standaard op een AT
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
-
Die sensor lijkt me wel wat maarrrr dan heb ik ook het display nodig. Nou heb ik een Alpine dashboard liggen maar daar zit geen metertje op voor de oliedruk. Zit die meter apart?
Ik heb zelf ooit een unit gekocht (Lambertus verkocht die) waarin drie metertjes zitten: druk, temp en spanning. Deze wil ik ooit op de plek van de asbak zetten. Bij die set hoort een dikke knol voor de drukmeting; zo dik dat hij nooit in de buurt van de drukschakelaar onder het oliefilter past (wel op een gewone 1100 motor naast de benzinepomp).
In plaats van die drie-in-een unit zou ik ook kunnen kiezen voor de Alpine tellerpartij. Daar zit wel toerental en temperatuur op, maar dan weer geen oliedruk. En daarbij moet ik dan een goed heenkomen zoeken voor de schakelaars.
Ik heb zelf ooit een unit gekocht (Lambertus verkocht die) waarin drie metertjes zitten: druk, temp en spanning. Deze wil ik ooit op de plek van de asbak zetten. Bij die set hoort een dikke knol voor de drukmeting; zo dik dat hij nooit in de buurt van de drukschakelaar onder het oliefilter past (wel op een gewone 1100 motor naast de benzinepomp).
In plaats van die drie-in-een unit zou ik ook kunnen kiezen voor de Alpine tellerpartij. Daar zit wel toerental en temperatuur op, maar dan weer geen oliedruk. En daarbij moet ik dan een goed heenkomen zoeken voor de schakelaars.