verschil in startmotor/wel of geen spruitstuk?
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
verschil in startmotor/wel of geen spruitstuk?
Na weer een avondje startmotor wonderen aanschouwd te hebben heb ik net weer eens door een lange rij startmotortopics gefietst (leuk! allemaal oude verhalen terugzien enzo en lang vergeten beledigingen aan jezelf terugvinden )
Wat daarin vaak terug komt is de discussie: wel of geen spruitstuk los maken? Ik denk dat ik er uit ben:
Vanavond een femsa motor (lang en dun) verwijderd, dat ging prima zonder spruitstuk of zelfs uitlaatbocht los te maken. Daarna moest de vervanger er in: een Paris Rhone (kort en dik) Die was er met geen mogelijkheid in te friemelen!
Zal ik het geheim gevonden hebben en hiermee een eind aan de eeuwige vraag maken? Hangt het van je merk (of in ieder geval formaat) startmotor af of je spruitstuk los moet of niet? Of ken ik mezelf teveel eer toe nu?...
Jammer genoeg net mijn hagel nieuwe spruitstukpakking weggedaan, dus maar ff alles laten zitten zo, kijken of ik een femsa motor kan vinden..
Wat daarin vaak terug komt is de discussie: wel of geen spruitstuk los maken? Ik denk dat ik er uit ben:
Vanavond een femsa motor (lang en dun) verwijderd, dat ging prima zonder spruitstuk of zelfs uitlaatbocht los te maken. Daarna moest de vervanger er in: een Paris Rhone (kort en dik) Die was er met geen mogelijkheid in te friemelen!
Zal ik het geheim gevonden hebben en hiermee een eind aan de eeuwige vraag maken? Hangt het van je merk (of in ieder geval formaat) startmotor af of je spruitstuk los moet of niet? Of ken ik mezelf teveel eer toe nu?...
Jammer genoeg net mijn hagel nieuwe spruitstukpakking weggedaan, dus maar ff alles laten zitten zo, kijken of ik een femsa motor kan vinden..
startmotor
ipv het spruiitstuk los te nemen, kun je ook de stuurstang losnemen en zo nodig de motorsteun aan de onderzijde losnemen en de motor iets opkrikken.
vr gr Fons
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
die stuurstang lijkt mij dat ie zowiezo los moet, anders kan je echt nergens bij.
Maar die motorsteun los en het blok omhoog krikken om ruimte te maken om je startmotor er in krijgen! Da's een goeie!
Maar los daarvan: klopt, los van het nieuwe licht op de motorsteun, de spruitstuk-theorie?
Maar die motorsteun los en het blok omhoog krikken om ruimte te maken om je startmotor er in krijgen! Da's een goeie!
Maar los daarvan: klopt, los van het nieuwe licht op de motorsteun, de spruitstuk-theorie?
Laatst gewijzigd door brecht op vr sep 26, 2008 11:32 am, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Wordt een beetje een persoonlijk topic zo, maar laat ik het toch maar even afmaken:
Net de truuk met het kantelen van de motor geprobeerd: Het plaatje waar de koppelingskabel door heen gaat, beweegt met de motor mee omhoog. De ruimte tussen dat plaatje en het spruitstuk (wat vooral de beperkende factor is om een startmotor door te passen) wordt door het kantelen dus niet vergroot, wel krijg je iets meer ruimte t.o.v. het schutbord, maar dat was nog niet genoeg om de dikke Paris Rhone door te krijgen.
Na nog eens vloeken en grondig kijken bleek dat plaatje losgeschroeft te kunnen worden van de motorsteun en ging hij er zo in!
Veel te lang over gedaan zo, door de meest voor de hand liggende oplossing als laatste te proberen, maar wel weer veel geleerd...
Mijn mening over startmotoren:
- luchtfilter weg (of iig de aanzuigbuis wegdraaien)
- stuurstang los
- geduldig alle boutjes los maken
- plaatje waar je koppelingskabel door gaat los als je een dikke startmotor hebt
- weghalen maar!
Paul: geen fouten nu?
Net de truuk met het kantelen van de motor geprobeerd: Het plaatje waar de koppelingskabel door heen gaat, beweegt met de motor mee omhoog. De ruimte tussen dat plaatje en het spruitstuk (wat vooral de beperkende factor is om een startmotor door te passen) wordt door het kantelen dus niet vergroot, wel krijg je iets meer ruimte t.o.v. het schutbord, maar dat was nog niet genoeg om de dikke Paris Rhone door te krijgen.
Na nog eens vloeken en grondig kijken bleek dat plaatje losgeschroeft te kunnen worden van de motorsteun en ging hij er zo in!
Veel te lang over gedaan zo, door de meest voor de hand liggende oplossing als laatste te proberen, maar wel weer veel geleerd...
Mijn mening over startmotoren:
- luchtfilter weg (of iig de aanzuigbuis wegdraaien)
- stuurstang los
- geduldig alle boutjes los maken
- plaatje waar je koppelingskabel door gaat los als je een dikke startmotor hebt
- weghalen maar!
Paul: geen fouten nu?
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Mee eens, en als de startmotor los ligt moet je hem er nog vandaan kunnen krijgen; wat mij redelijk bevallen is: achterwaarts tot tegen het schutbord, omhoog tot tegen de hoofdremcilinder, voorwaarts tot boven zijn oorspronkelijke positie. Bij iedere richtingswijziging moet je de startmotor ook een eind draaien. Volgens mij heb ik alleen Femsa-ervaring getest, maar eigenlijk was dit al voldoende werk om er geen vergelijkend onderzoek van te willen maken. En inmiddels zit ik moed te verzamelen om de startmotor van het andere viertje te vervangen....
Rudolf
Rudolf