koppeling kapot?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Wim Peters
Berichten: 16
Lid geworden op: ma jan 28, 2002 2:00 am
Locatie: Utrecht

Bericht: # 10520Bericht Wim Peters »

Oh nee, net nu ik mijn r4 voor een welverdiende grote beurt weg wil brengen, is er een probleem ontstaan. Als ik gewoon weg wil rijden duurt het bijzonder lang voordat ik op gang kom en dat gaat ook nog eens met heel veel toeren en dus heel veel geluid. Kom ook niet boven de dertig km/u uit. Niet zo fijn, kan het een versleten koppelingsplaat zijn? Het rare is dat het ineens is ontstaan. Ik was er namelijk in aan het rijden en na een rood stoplicht begon ie ineens deze kuren te vertonen. Het lijkt wel alsof mijn koppeling gewoon ergens halverwege blijft hangen, hmmm?
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 10522Bericht Goof »

als je gas geeft, komt de motor dan ook makkelijker op toeren, ik bedoel dus, als je stationair uit de versnelling gas geeft, komt de motor veel eerder op toeren als al rijdende.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Leuverink
Berichten: 177
Lid geworden op: do dec 27, 2001 2:00 am
Locatie: Gaanderen

Bericht: # 10523Bericht Leuverink »

je kunt zo zien of het je koppeling is..
Zet je auto op de handrem en laat je koppeling opkomen, als ie afslaat is het goed.
Doet ie dat niet, dan kun je hem zo horen slippen. Volgens mij ook wel ruiken.
Ik kwam er bij mij achter toen ik een vrachtwagen wilde inhalen, das pas lastig.. Gas had ik helemaal ingedrukt, maar ik kwam niet op gang en hoorde de koppeling steeds slippen.
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 10538Bericht Folkert »

Als het al de koppeling is (klinkt dan wel weer logisch) dan is het absoluut raar dat dat zo in eens optreedt. Indien het optreedt, kan je proberen om gas te minderen totdat de koppeling weer volledig aangrijpt en daarna voorzichtig weer gas bij te geven. (statische wrijving is groter dan dynamische)
Gebruikersavatar
Jan-Geert
Berichten: 993
Lid geworden op: za mar 16, 2002 2:00 am
Locatie: Waskemeer
Contacteer:

Bericht: # 10542Bericht Jan-Geert »

misschien lekke krukaskering zodat de plaat vet is ??
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 10545Bericht Goof »

in dat geval moet er toch wel een behoorlijke plaas olie onder de wagen komen te liggen en, in tegenstelling tot de J7T motoren uit de 25, is de 4 op dit punt voor zover ik weet helemaal niet gevoelig.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Gebruikersavatar
cyclofrene
Berichten: 191
Lid geworden op: di apr 02, 2002 2:00 am
Locatie: bergentheim

Bericht: # 10557Bericht cyclofrene »

is de koppeling in eerste instantie een keer stellen geen optie??

wisselbak er vanaf rukken is nogal veel werk..
Leuverink
Berichten: 177
Lid geworden op: do dec 27, 2001 2:00 am
Locatie: Gaanderen

Bericht: # 10562Bericht Leuverink »

Dat stellen helpt wel voor een poosje, maar het wordt steeds erger. Irritant is het.
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 10581Bericht Folkert »

Klinkt wel alsof die op is, wat dan verder weer een standaardkwaal van een viertje is.
Leuverink
Berichten: 177
Lid geworden op: do dec 27, 2001 2:00 am
Locatie: Gaanderen

Bericht: # 10601Bericht Leuverink »

Helaas waar................
Wim Peters
Berichten: 16
Lid geworden op: ma jan 28, 2002 2:00 am
Locatie: Utrecht

Bericht: # 10615Bericht Wim Peters »

Nu ja ik ga eerst van de week die handrem truuk maar eens proberen om te kijken of het inderdaad de koppeling is. En als het inderdaad de koppeling is en als die op is ( klinkt beangstigend) dan er maar mee naar de garage, moest ie toch heen of is het interessant om het zelf te proberen te maken voor de huis tuin en keuken sleutelaar? Bedankt voor de snelle reacties. Kan ik trouwens ook even proberen of het stellen helpt want anders moet ik gesleept worden en das ook niet fijn

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Wim Peters op 2002-10-15 17:32 ]</font>
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 10618Bericht Ron »

Als de huis- tuin- en kuikensleutelaar een ruimte heeft waar de 4 een tijdje kan overblijven, een motortakel heeft, tijd, enig speciaal-gereedschap (is dat nodig bij koppeling terugzetten?), en een handboekje dan moet het voor de gemiddelde kluns wel te doen zijn denk ik. Ik heb het zelf nooit gedaan. Het zijn wel de karweitjes die, als je ze met succes volbrengt, ervoor zorgen dat je amateur-af bent.
Als je klaar bent en het ding rijdt weer dan verwacht ik een "oorkonde van kunde" uit de uitlaat. Zo stel ik me dat voor in ieder geval.
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 10623Bericht Goof »

het enige speciaal gereedschap dat je nodig hebt is een prise-as uit de versnellingsbak, om de koppeling weer te kunnen centreren, maar die kun je heel gemakkelijk uit de bestaande versnellingsbak nemen, door een borgpinnetje te verwijderen. Verder zou ik ook meteen de drukgroep en het druklager vervangen.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Wim Peters
Berichten: 16
Lid geworden op: ma jan 28, 2002 2:00 am
Locatie: Utrecht

Bericht: # 10736Bericht Wim Peters »

Ok die handrem truuk deed het hem....blijft met een hoop gerammel gewoon doorlopen..de motor wel teverstaan. Ga er toch maar niet zelf aan beginnen. Iemand enig idee wat het ongeveer kan gaan kosten, om de koppeling e.d. te laten vervangen? En als ik de koppeling opnieuw afstel is het dan eventueel mogelijk om er weer even mee te rijden? ,naar de garage :sad: Hoe heb jij het opgelost Leuverink?
Laatste vraag, weet iemand waar ik in Utrecht of omstr. een auto-ambulance kan huren?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Wim Peters op 2002-10-18 11:35 ]</font>
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 10737Bericht Goof »

breng hem gewoon naar je vaste garagist, de techniek is zo simpel en bekend dat ze dat ongetwijfeld makkelijk kunnen. De koppelingsplaat op zich zal niet erg duur zijn en de drukgroep en druklager ook niet, maar de montage wel. Prijzen durf ik eigenlijk niet te noemen, kun je beter aan JG vragen denk ik.
Als ie echt niet meer rijdt, dan kun je hem nog altijd slepen of een dure ambulance huren bij boels of zo. Maar als je lid bent van de anwb, dan kun je daar misschien wel gebruik van maken.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Plaats reactie