R4 driecylinder?

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
-Trelleur-
Berichten: 852
Lid geworden op: di dec 16, 2003 2:00 am
Locatie: Enschede

R4 driecylinder?

Bericht: # 94573Bericht -Trelleur- »

Garage constateerde dat mijn R4 op drie cylinders liep. Want losnemen van de bougiekabel van cylinder nr. 2 maakte geen verschil voor de motorloop. De bijbehorende bougie was zwart. De compressie is getest en die was goed.

Men heeft toen alle bougies vervangen en het leek even OK. Maar nu merk ik dat die ene cylinder weer (nog steeds?) niet meedoet. Bougie vonkt wel. Eerder zijn verdelerkap, rotor en bougiekabels vervangen. Kleppen zijn gesteld. Er lijkt geen koelwaterverbruik te zijn.

Het motortje (850 cc) loopt eigenlijk beter dan je zou verwachten met drie cylinders, maar er zijn wel wat trillingen door de onbalans. Wat kan hier de oorzaak zijn?
Renault Estafette 1000 Star ('70) | Renault Rodéo 6 1300 ('80) | Renault 4 TL Savane ('91) | Peugeot 605 SV 3.0 aut. ('94)
Gebruikersavatar
Ervier
Berichten: 57
Lid geworden op: vr sep 01, 2006 9:53 pm
Locatie: Putten

Bericht: # 94578Bericht Ervier »

Het zou een bougie met een breuk kunnen zijn.

Onderstaande heb ik ook eens mee te maken gehad.
Als je hem er uit draait vonk hij wel, maar als er druk vanuit de cilinder op de bougie komt verhinderd de inwendige breuk de doorvoer van de stroom naar het vonkgedeelte. Wel vreemd dat hij met nieuwe bougies dit zelfde euvel laat zien. Of ben je zo zuinig geweest om de oude er weer inte draaien? Probeer maar eens met een nieuwe (andere) bougie. Of slaat de kabel naar de betreffende cilinder door en berekt de stroom nooit de bougie?

Wie een betere suggestie heeft moet het vooral zeggen.
Een dag niet gesleuteld is een dag niet geleefd...
Gebruikersavatar
4TL
Berichten: 353
Lid geworden op: za mar 30, 2002 2:00 am
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht: # 94579Bericht 4TL »

Kijk eens naar de verdeler zelf. Het zou een ver afgesleten verdeler nok kunnen zijn en/of speling op de verdeler as. Het beste kun je even een strobosoop op alle 4 de kabels zetten en kijken of er verschil zit in het ontsteek tijdstip.

verder kun je voor de grap lukraak bougies en kabels onderling kunnen wisselen om zo de bougies / kabels te kunnen elimineren.
Clio '98
-Trelleur-
Berichten: 852
Lid geworden op: di dec 16, 2003 2:00 am
Locatie: Enschede

Bericht: # 94589Bericht -Trelleur- »

Dat laatste heb ik gedaan. Ben er nu wel zeker van dat bougies, kabels en verdelerkap goed zijn. Een stroboscoop heb ik helaas niet.

Wat mij vanmorgen opviel: direct na de koude start doen alle cylinders wel mee. Als je dan de kabel van nr. 2 losneemt valt het toerental ietsje terug. Maar dat duurt minder dan een minuut, daarna is er geen verschil meer als ik 'm opnieuw losneem.
Ra ra?
Renault Estafette 1000 Star ('70) | Renault Rodéo 6 1300 ('80) | Renault 4 TL Savane ('91) | Peugeot 605 SV 3.0 aut. ('94)
Gebruikersavatar
4f4ts
Berichten: 141
Lid geworden op: za sep 16, 2006 9:50 pm

Bericht: # 94598Bericht 4f4ts »

Ik zou maar eens kijken naar de condensator of die wel goed is????????
Gebruikersavatar
4TL
Berichten: 353
Lid geworden op: za mar 30, 2002 2:00 am
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht: # 94602Bericht 4TL »

Ontsteking incl. condensator kun je wegstrepen. Die zijn goed. Het euvel blijft zich voordoen bij warme motor en cilinder 2.
(bij een kapotte condensator reageerd elke cilinder slecht)

och zit ik te denken aan een klep die open gaat staan ondanks dat de kleppen zijn gesteld.
Meet de compressie nog maar eens bij warme motor.
Clio '98
-Trelleur-
Berichten: 852
Lid geworden op: di dec 16, 2003 2:00 am
Locatie: Enschede

Bericht: # 94603Bericht -Trelleur- »

Ik zal dat meegeven aan de garage. Kan er zelf nu niet veel meer aan doen.

Jammer dat hij zo moeilijk doet want met pas 63.000 km moet dit blokje nog een tijd meekunnen.
Renault Estafette 1000 Star ('70) | Renault Rodéo 6 1300 ('80) | Renault 4 TL Savane ('91) | Peugeot 605 SV 3.0 aut. ('94)
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 94604Bericht GijSsie »

mss toch te mooi om waar te zijn??? alhoewel een ander blokje wonderen kan doen... als je er dan meteen 1100 in legt of meer :lol:
Savane 1993 =D
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

3-cilinder

Bericht: # 94645Bericht RVIER »

pakking in/uitlaatspruitstuk (bij cilinder 2) lek bij warme motor?

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
-Trelleur-
Berichten: 852
Lid geworden op: di dec 16, 2003 2:00 am
Locatie: Enschede

Bericht: # 94650Bericht -Trelleur- »

Had al even gekeken naar bevestiging spruitstuk, maar niets bijzonders opgemerkt.
Ik hoop snel uitsluitsel te kunnen geven.
Renault Estafette 1000 Star ('70) | Renault Rodéo 6 1300 ('80) | Renault 4 TL Savane ('91) | Peugeot 605 SV 3.0 aut. ('94)
-Trelleur-
Berichten: 852
Lid geworden op: di dec 16, 2003 2:00 am
Locatie: Enschede

Bericht: # 94651Bericht -Trelleur- »

Nou, ik heb na de tip van RVIER nog eens gekeken naar mogelijke lekkage via het spruitstuk. Wat blijkt: als ik wat WD-40 spuit op de pakking bij cylinder nr. 2 gaat het toerental behoorlijk omhoog! Dus de diagnose lijkt me duidelijk. Dat wordt overmorgen de spruitstukpakking vervangen. Ik ben benieuwd!
Renault Estafette 1000 Star ('70) | Renault Rodéo 6 1300 ('80) | Renault 4 TL Savane ('91) | Peugeot 605 SV 3.0 aut. ('94)
-Trelleur-
Berichten: 852
Lid geworden op: di dec 16, 2003 2:00 am
Locatie: Enschede

Bericht: # 94866Bericht -Trelleur- »

Uiteindelijk bleek het niet een simpele lekke pakking te zijn, maar een breuk in het spruitstuk zelf. Dit kon gelast worden.
Nu zit alles er weer op en sjonge, wat loopt dat mooi.
Renault Estafette 1000 Star ('70) | Renault Rodéo 6 1300 ('80) | Renault 4 TL Savane ('91) | Peugeot 605 SV 3.0 aut. ('94)
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 94881Bericht Willem de Zwijger »

Gefeliciteerd. Toch een lastig raadsel opgelost !
Plaats reactie