torsiestaaf gebroken

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

torsiestaaf gebroken

Bericht: # 91988Bericht RVIER »

bij het weer inveren na een verkeerpdrempel. hoorde ik een metaalachtige knal. Direct daarna helde de auto over naar rechts .

Geen kapotte voorband maar een gebroken torsiestaaf.
Ik had hier eigenlijk nog nooit van gehoord.
De R4 heeft 175.000 gelopen. Heeft iemand een soortgelijke ervaring?


vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 91990Bericht GijSsie »

Heb je andere motor in je 4 zitten? Verder nog gekke dingen gedaan?

Stond er al spanning op die veer als de voorwielophanging helemaal los was? Zijn er verder nog gekke dingen gebeurd met deze 4 waardoor de stang flinke klappen heeft op moeten vangen?

Is de stang gescheurd of echt uit elkaar gespat?

Genoeg vragen voor deze bizarre gebeurtenis... Ik heb evt nog wel een torsiestaaf van een GTL liggen.

Groeten,
Gijs
Savane 1993 =D
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht: # 92007Bericht Le Car »

Wij zij net een setje staven van een GTl aan het weggooien.
Ze liggen al op de hoop :oops:

Sla je slag zou ik zeggen.

Michiel
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Bericht: # 92008Bericht RVIER »

hierbij de foto's

zo ziet een R4 er met een gebroken torsiestaaf eruit
Afbeelding
Je kunt er dan nog "gewoon" mee rijden alleen de rechterbochten schuurt het wiel tegen het spatbord.

Ik heb de staafeinden aan de buitenzijde schoongemaakt. Je ziet dan de zwarte sporen op de omtrek van de beide uiteinden.
Afbeelding

Het donkere vlekje op de beide doorsnedes is de reeds langer bestaande scheurtje. De rest is dus gewoon bros geknapt.
Het scheurbegin komt denk ik uit de zwarte vlek aan de omtrek
Afbeelding

Mijn eerste gedachte was dat de zwarte vlekjes lasspatten zijn. Het merkwaardige is dat ze in het materiaal liggen en niet erop. Een lasspat zou erop moeten liggen.
Daarnaast kan het eigenlijk niet omdat ik de staven altijd afdek met een stuk plaat omdat ik weet dat elke laspast of slijpspoor kan leiden tot een scheurbegin.
Mogelijk dat de beschermplaat geraakt is met lassen waardoor de stroom via de afdenkplaat via de torsiestaaf naar de massa is gegaan. Dat zou een verklaring zijn van het oppervlakkige spoor.

(Ik heb ook een moment aan electrochemische corrosie gedacht)


Ik zal hem eens onder de microscoop leggen.

Het is dus hiermee wel duidelijk dat zelfs kleine beschadigingen tot dit soort falen kunnen leiden. Ik weet alleen niet hoe snel. Ik rijd al 80.000km met deze 4 en heb er snel in het begin al aan gelast.

Gelukkig heb ik nog een staaf (voor de goede kant) staan. Dat van de linkse en rechtse staven klop echt want ze worden voorgetordeerd om kruip gedurende de levensduur (hij zakt dan heel langzaam door) te voorkomen.
Dus Gijssie bedankt voor je aanbod.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 92021Bericht Willem de Zwijger »

Hoe zou het kleurverschil te verklaren zijn ? Zou die donkere kleur dan een corrosie verschijnsel vanuit het scheurtje zijn ? Ik kan me daar eigenlijk niets bij voorstellen. Zou het niet een gietfout oid kunnen zijn ? Tijd voor een SEM/EDX opname...
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 92023Bericht jbeekmann »

Mijn vader heeft een flink aantal jaren gelden met een Renault 16 TX hetzelfde gehad. Eentje onder het rijden en toen hij op de brug stond voor het vervangen en ze even een bakkie koffie deden: PANG! Daar ging de andere kant!
De Renault garage had het nog nooit meegemaakt (maar bestelde wel braaf nog een nieuwe staaf)
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
G12
Berichten: 131
Lid geworden op: zo mar 19, 2006 2:01 pm
Locatie: overijssel

Bericht: # 92029Bericht G12 »

Bij een r16 heb ik het al vaker gezien, het is het zelfde soort staal als een "gewone"schoefveer en die knappen ook nog wel eens dus de torsie staven doen dit ook.
succes.
4 GTL 1992, 5 L 1984
Gebruikersavatar
Roen
Berichten: 259
Lid geworden op: ma aug 20, 2007 9:05 pm
Locatie: Mechelen en Gent, Belgie

Bericht: # 92043Bericht Roen »

wat is / doet een torsiestaaf ?
Gebruikersavatar
lesmagnacs
Berichten: 304
Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:14 am
Locatie: Lalinde Dordogne Frankrijk
Contacteer:

Bericht: # 92044Bericht lesmagnacs »

Vering van de auto. Het is een lange metalen staaf die aan één kant aan het chassis vast zit (ergens midden onder auto) de ander kant zit bij je wileophanging vast en zorgt door het 'torderen' dat de auto veert. Er komt flink wat kracht op.
Kijk maar eens onder je viertje. Het zijn de twee lange dunne staven die van voor naar achteren lopen.
Bij de achteras zitten ze overdwars naast elkaar.
Eens een Mercedes nooit meer een Mercedes
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Bericht: # 92201Bericht RVIER »

heren, dames ook,

na enig microscopisch onderzoek lijkt de oorzaak van de breuk te liggen in een scheur die het gevolg is van een putje dat ontstaan is door het plaatsen van de massaklem tijdens werzaamheden.
De bruine vlek op de omtrek van de staaf heeft een lengte die overeenkomt met die van een massaklem (Ik heb geen verklaring voor het feit dat aan de andere kant van de staaf geen bruine streep zit).

Dat scheurbegin heeft geleid tot een vermoeiningsbreuk (het bruine vlekje op de doorsnede) en uiteindelijk tot de brosse breuk van de rest van de staaf.

Omdat ik zeker weet dat ik nooit een massaklem op de staaf zou zetten (omdat ik de gevolgen daarvan kende) heeft het dus meer dan 80.000 km geduurt voor de breuk ontstond.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 92214Bericht Willem de Zwijger »

Dat is nog eens detective werk ! Schitterend.
Gebruikersavatar
lesmagnacs
Berichten: 304
Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:14 am
Locatie: Lalinde Dordogne Frankrijk
Contacteer:

Bericht: # 92228Bericht lesmagnacs »

(Ik heb geen verklaring voor het feit dat aan de andere kant van de staaf geen bruine streep zit).
Waarschijnlijk heeft één kant geen goed contact gemaakt en is gaan staan vonken. Dan ontstaan dus die pitten. Wel heel apart !
Eens een Mercedes nooit meer een Mercedes
Plaats reactie