torsiestaaf gebroken
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
torsiestaaf gebroken
bij het weer inveren na een verkeerpdrempel. hoorde ik een metaalachtige knal. Direct daarna helde de auto over naar rechts .
Geen kapotte voorband maar een gebroken torsiestaaf.
Ik had hier eigenlijk nog nooit van gehoord.
De R4 heeft 175.000 gelopen. Heeft iemand een soortgelijke ervaring?
vr gr Fons
Geen kapotte voorband maar een gebroken torsiestaaf.
Ik had hier eigenlijk nog nooit van gehoord.
De R4 heeft 175.000 gelopen. Heeft iemand een soortgelijke ervaring?
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Heb je andere motor in je 4 zitten? Verder nog gekke dingen gedaan?
Stond er al spanning op die veer als de voorwielophanging helemaal los was? Zijn er verder nog gekke dingen gebeurd met deze 4 waardoor de stang flinke klappen heeft op moeten vangen?
Is de stang gescheurd of echt uit elkaar gespat?
Genoeg vragen voor deze bizarre gebeurtenis... Ik heb evt nog wel een torsiestaaf van een GTL liggen.
Groeten,
Gijs
Stond er al spanning op die veer als de voorwielophanging helemaal los was? Zijn er verder nog gekke dingen gebeurd met deze 4 waardoor de stang flinke klappen heeft op moeten vangen?
Is de stang gescheurd of echt uit elkaar gespat?
Genoeg vragen voor deze bizarre gebeurtenis... Ik heb evt nog wel een torsiestaaf van een GTL liggen.
Groeten,
Gijs
Savane 1993 =D
hierbij de foto's
zo ziet een R4 er met een gebroken torsiestaaf eruit
Je kunt er dan nog "gewoon" mee rijden alleen de rechterbochten schuurt het wiel tegen het spatbord.
Ik heb de staafeinden aan de buitenzijde schoongemaakt. Je ziet dan de zwarte sporen op de omtrek van de beide uiteinden.
Het donkere vlekje op de beide doorsnedes is de reeds langer bestaande scheurtje. De rest is dus gewoon bros geknapt.
Het scheurbegin komt denk ik uit de zwarte vlek aan de omtrek
Mijn eerste gedachte was dat de zwarte vlekjes lasspatten zijn. Het merkwaardige is dat ze in het materiaal liggen en niet erop. Een lasspat zou erop moeten liggen.
Daarnaast kan het eigenlijk niet omdat ik de staven altijd afdek met een stuk plaat omdat ik weet dat elke laspast of slijpspoor kan leiden tot een scheurbegin.
Mogelijk dat de beschermplaat geraakt is met lassen waardoor de stroom via de afdenkplaat via de torsiestaaf naar de massa is gegaan. Dat zou een verklaring zijn van het oppervlakkige spoor.
(Ik heb ook een moment aan electrochemische corrosie gedacht)
Ik zal hem eens onder de microscoop leggen.
Het is dus hiermee wel duidelijk dat zelfs kleine beschadigingen tot dit soort falen kunnen leiden. Ik weet alleen niet hoe snel. Ik rijd al 80.000km met deze 4 en heb er snel in het begin al aan gelast.
Gelukkig heb ik nog een staaf (voor de goede kant) staan. Dat van de linkse en rechtse staven klop echt want ze worden voorgetordeerd om kruip gedurende de levensduur (hij zakt dan heel langzaam door) te voorkomen.
Dus Gijssie bedankt voor je aanbod.
vr gr Fons
zo ziet een R4 er met een gebroken torsiestaaf eruit
Je kunt er dan nog "gewoon" mee rijden alleen de rechterbochten schuurt het wiel tegen het spatbord.
Ik heb de staafeinden aan de buitenzijde schoongemaakt. Je ziet dan de zwarte sporen op de omtrek van de beide uiteinden.
Het donkere vlekje op de beide doorsnedes is de reeds langer bestaande scheurtje. De rest is dus gewoon bros geknapt.
Het scheurbegin komt denk ik uit de zwarte vlek aan de omtrek
Mijn eerste gedachte was dat de zwarte vlekjes lasspatten zijn. Het merkwaardige is dat ze in het materiaal liggen en niet erop. Een lasspat zou erop moeten liggen.
Daarnaast kan het eigenlijk niet omdat ik de staven altijd afdek met een stuk plaat omdat ik weet dat elke laspast of slijpspoor kan leiden tot een scheurbegin.
Mogelijk dat de beschermplaat geraakt is met lassen waardoor de stroom via de afdenkplaat via de torsiestaaf naar de massa is gegaan. Dat zou een verklaring zijn van het oppervlakkige spoor.
(Ik heb ook een moment aan electrochemische corrosie gedacht)
Ik zal hem eens onder de microscoop leggen.
Het is dus hiermee wel duidelijk dat zelfs kleine beschadigingen tot dit soort falen kunnen leiden. Ik weet alleen niet hoe snel. Ik rijd al 80.000km met deze 4 en heb er snel in het begin al aan gelast.
Gelukkig heb ik nog een staaf (voor de goede kant) staan. Dat van de linkse en rechtse staven klop echt want ze worden voorgetordeerd om kruip gedurende de levensduur (hij zakt dan heel langzaam door) te voorkomen.
Dus Gijssie bedankt voor je aanbod.
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Mijn vader heeft een flink aantal jaren gelden met een Renault 16 TX hetzelfde gehad. Eentje onder het rijden en toen hij op de brug stond voor het vervangen en ze even een bakkie koffie deden: PANG! Daar ging de andere kant!
De Renault garage had het nog nooit meegemaakt (maar bestelde wel braaf nog een nieuwe staaf)
De Renault garage had het nog nooit meegemaakt (maar bestelde wel braaf nog een nieuwe staaf)
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Nulla tenaci invia est via!
- lesmagnacs
- Berichten: 304
- Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:14 am
- Locatie: Lalinde Dordogne Frankrijk
- Contacteer:
Vering van de auto. Het is een lange metalen staaf die aan één kant aan het chassis vast zit (ergens midden onder auto) de ander kant zit bij je wileophanging vast en zorgt door het 'torderen' dat de auto veert. Er komt flink wat kracht op.
Kijk maar eens onder je viertje. Het zijn de twee lange dunne staven die van voor naar achteren lopen.
Bij de achteras zitten ze overdwars naast elkaar.
Kijk maar eens onder je viertje. Het zijn de twee lange dunne staven die van voor naar achteren lopen.
Bij de achteras zitten ze overdwars naast elkaar.
Eens een Mercedes nooit meer een Mercedes
heren, dames ook,
na enig microscopisch onderzoek lijkt de oorzaak van de breuk te liggen in een scheur die het gevolg is van een putje dat ontstaan is door het plaatsen van de massaklem tijdens werzaamheden.
De bruine vlek op de omtrek van de staaf heeft een lengte die overeenkomt met die van een massaklem (Ik heb geen verklaring voor het feit dat aan de andere kant van de staaf geen bruine streep zit).
Dat scheurbegin heeft geleid tot een vermoeiningsbreuk (het bruine vlekje op de doorsnede) en uiteindelijk tot de brosse breuk van de rest van de staaf.
Omdat ik zeker weet dat ik nooit een massaklem op de staaf zou zetten (omdat ik de gevolgen daarvan kende) heeft het dus meer dan 80.000 km geduurt voor de breuk ontstond.
vr gr Fons
na enig microscopisch onderzoek lijkt de oorzaak van de breuk te liggen in een scheur die het gevolg is van een putje dat ontstaan is door het plaatsen van de massaklem tijdens werzaamheden.
De bruine vlek op de omtrek van de staaf heeft een lengte die overeenkomt met die van een massaklem (Ik heb geen verklaring voor het feit dat aan de andere kant van de staaf geen bruine streep zit).
Dat scheurbegin heeft geleid tot een vermoeiningsbreuk (het bruine vlekje op de doorsnede) en uiteindelijk tot de brosse breuk van de rest van de staaf.
Omdat ik zeker weet dat ik nooit een massaklem op de staaf zou zetten (omdat ik de gevolgen daarvan kende) heeft het dus meer dan 80.000 km geduurt voor de breuk ontstond.
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
- lesmagnacs
- Berichten: 304
- Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:14 am
- Locatie: Lalinde Dordogne Frankrijk
- Contacteer: