hoe slecht is kou?
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
hoe slecht is kou?
Het klimaat in mijn loods is nogal bar, erg vochtig en koud. Dat is voor mij niet fijn sleutelen, maar hoe slecht is het voor de onderdelen die er liggen?
Op deze dynamo b.v zit nu een soort witte zachte aanslag (je veegt het er zo af, maar gek is het wel)
en kan ik bijvoorbeeld mijn mooie nieuwe Alpine blokje daar wel veilig neerzetten of kan die beter naar binnen? En electrische onderdelen?
Op deze dynamo b.v zit nu een soort witte zachte aanslag (je veegt het er zo af, maar gek is het wel)
en kan ik bijvoorbeeld mijn mooie nieuwe Alpine blokje daar wel veilig neerzetten of kan die beter naar binnen? En electrische onderdelen?
Laatst gewijzigd door brecht op di dec 19, 2006 6:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Sja... corrosie wordt natuurlijk heftiger met een goede elektrolyt, in dit geval is de vochtige lucht oorzaak dat het harder gaat dan in de zomer. Aluminium corrodeert ook, maar maakt een soort 'huid' welke de rest van het metaal afsluit en zodoende het proces verstoord.
Ik zou een paar kisten neerzetten met onderdelen die je inpakt in doeken bijvoorbeeld. Evt. kan je in zo'n kist nog een vochtvreter zetten.
Misschien heeft Paul nog wat oude kisten, of op Marktplaats...
Ik zou een paar kisten neerzetten met onderdelen die je inpakt in doeken bijvoorbeeld. Evt. kan je in zo'n kist nog een vochtvreter zetten.
Misschien heeft Paul nog wat oude kisten, of op Marktplaats...
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Nulla tenaci invia est via!
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
Kijk anders of je in de loods bij de onderdelen een kleine kachel neer kan zetten die per dag een uur of zo draait. Helpt ook wel om roest verminderd te laten gedijen.
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
vochtvreters zat ik ook over na te denken, maar het nadeel is dat die loods groooooot is. Dan ben ik dus uit de hele loods vocht aan het vreten. Misschien is een ventialtor dan handiger (beter verspreiden is lokaal minder vocht) kacheltje met een tijdschakelaar is ook zo'n gek idee nog niet. Inwikkelen weet ik niet zo. Trekken die doeken dan juist geen vocht aan?
Hallo Brecht!
Ben ooit in je loods geweest, die is om jaloers op te worden, maar ... 's-winters ook heel erg vochtig en koud.
Je alpine-blokje en andere corrossie-gevoelige onderdelen zou ik elders opslaan. Heb je olie via bougiegaten in de cilinders laten lopen en handmatig aan het vliegwiel rondgedraaid en zo de olie in het blok verspreid? Kleppen (cilinderkop) ook extra olie?
Bobine, stroomverdeler en andere electro inspuiten met WD40, ook de startmotor, dynamo en evt carb en spruitstuk.
Heb te veel materiaal verloren omdat ik het te vochtig/koud liet staan
Brecht, veel succes!
Ben ooit in je loods geweest, die is om jaloers op te worden, maar ... 's-winters ook heel erg vochtig en koud.
Je alpine-blokje en andere corrossie-gevoelige onderdelen zou ik elders opslaan. Heb je olie via bougiegaten in de cilinders laten lopen en handmatig aan het vliegwiel rondgedraaid en zo de olie in het blok verspreid? Kleppen (cilinderkop) ook extra olie?
Bobine, stroomverdeler en andere electro inspuiten met WD40, ook de startmotor, dynamo en evt carb en spruitstuk.
Heb te veel materiaal verloren omdat ik het te vochtig/koud liet staan
Brecht, veel succes!
tropisch
In mijn natuurkunde lessen van vroeger heb ik altijd geleerd dat warme lucht meer vocht kan bevatten dan koude lucht. Dat betekent dat vocht als oorzaak van corrosie, in mindere mate aanwezig is in koude lucht. Dat betekent concreet dus ook, dat een auto beter opgeslagen kan worden in koude lucht dan in warme lucht. Echter: dit lijkt in strijd met wat hier door zowat iedereen beweerd wordt.
Wat klopt er dan niet in de redenering ?
Misschien dit: net door de waterhoeveelheid-verschil in warme en koude lucht ontstaat er "condens". Dus als je een ruimte warm maakt en daarna weer laat afkoelen, slaat condens neer op de vaste oppervlaktes, en de snelst afkoelende oppervlaktes, zoals metaal, het eerst.
Dat betekent dat de temperatuur er "slechts" toe doet dat deze constant gehouden moet worden, en geen grote variaties ontstaan.
Dat betekent heel concreet dat in welke ruimte dan ook het af en toe aanzetten van een kacheltje, het probleem erger kan maken, ipv verminderen.
Het in een garage zetten van een auto vermindert het probleem, omdat de temperatuursvariaties afvlakken, en regen wordt buitengehouden.
Het in een tent plaatsen kan tot gevolg hebben dat weliswaar de regen wordt tegengehouden, maar de temperatuursvariaties groter worden (broeikaseffect) en er dus hogere eisen gesteld zouden moeten worden om temperatuur en luchtvochtigheid te reguleren.
In dit concrete geval zou isoleren van de schuur, of een kleinere ruimte waar de auto staat, de eerste stap zijn, om dus grote temp schommelingen tegen te gaan. In zo'n ruimte zou je kunnen overwegen om een luchtontvochtiger te plaatsen. Voor zo'n mooie ruimte, mits geisoleerd, wel de moeite van de investering waard.
Voor de handige R4 hobbyisten zijn er 2 opties die ontwikkelt zouden kunnen worden:
1. een R4 DID*
2. een R4 DIM*
1* Drive-in Diepvrieskist (om de luchtvochtigheid te minimaliseren)
2* Drive-in Magnetron (om het metaal een hogere temp. te geven dan de omgevingstemp.)
Wat klopt er dan niet in de redenering ?
Misschien dit: net door de waterhoeveelheid-verschil in warme en koude lucht ontstaat er "condens". Dus als je een ruimte warm maakt en daarna weer laat afkoelen, slaat condens neer op de vaste oppervlaktes, en de snelst afkoelende oppervlaktes, zoals metaal, het eerst.
Dat betekent dat de temperatuur er "slechts" toe doet dat deze constant gehouden moet worden, en geen grote variaties ontstaan.
Dat betekent heel concreet dat in welke ruimte dan ook het af en toe aanzetten van een kacheltje, het probleem erger kan maken, ipv verminderen.
Het in een garage zetten van een auto vermindert het probleem, omdat de temperatuursvariaties afvlakken, en regen wordt buitengehouden.
Het in een tent plaatsen kan tot gevolg hebben dat weliswaar de regen wordt tegengehouden, maar de temperatuursvariaties groter worden (broeikaseffect) en er dus hogere eisen gesteld zouden moeten worden om temperatuur en luchtvochtigheid te reguleren.
In dit concrete geval zou isoleren van de schuur, of een kleinere ruimte waar de auto staat, de eerste stap zijn, om dus grote temp schommelingen tegen te gaan. In zo'n ruimte zou je kunnen overwegen om een luchtontvochtiger te plaatsen. Voor zo'n mooie ruimte, mits geisoleerd, wel de moeite van de investering waard.
Voor de handige R4 hobbyisten zijn er 2 opties die ontwikkelt zouden kunnen worden:
1. een R4 DID*
2. een R4 DIM*
1* Drive-in Diepvrieskist (om de luchtvochtigheid te minimaliseren)
2* Drive-in Magnetron (om het metaal een hogere temp. te geven dan de omgevingstemp.)