hoe slecht is kou?

Al het overige, zoals accessoires (trekhaak, radio, airco enz.), apk, auto invoeren en nog veel meer.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

hoe slecht is kou?

Bericht: # 84842Bericht brecht »

Het klimaat in mijn loods is nogal bar, erg vochtig en koud. Dat is voor mij niet fijn sleutelen, maar hoe slecht is het voor de onderdelen die er liggen?

Op deze dynamo b.v zit nu een soort witte zachte aanslag (je veegt het er zo af, maar gek is het wel) Afbeelding
en kan ik bijvoorbeeld mijn mooie nieuwe Alpine blokje daar wel veilig neerzetten of kan die beter naar binnen? En electrische onderdelen?
Laatst gewijzigd door brecht op di dec 19, 2006 6:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 84845Bericht jbeekmann »

Sja... corrosie wordt natuurlijk heftiger met een goede elektrolyt, in dit geval is de vochtige lucht oorzaak dat het harder gaat dan in de zomer. Aluminium corrodeert ook, maar maakt een soort 'huid' welke de rest van het metaal afsluit en zodoende het proces verstoord.
Ik zou een paar kisten neerzetten met onderdelen die je inpakt in doeken bijvoorbeeld. Evt. kan je in zo'n kist nog een vochtvreter zetten.

Misschien heeft Paul nog wat oude kisten, of op Marktplaats...
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Bericht: # 84848Bericht Mark4GTL »

Kijk anders of je in de loods bij de onderdelen een kleine kachel neer kan zetten die per dag een uur of zo draait. Helpt ook wel om roest verminderd te laten gedijen.
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 84850Bericht brecht »

vochtvreters zat ik ook over na te denken, maar het nadeel is dat die loods groooooot is. Dan ben ik dus uit de hele loods vocht aan het vreten. Misschien is een ventialtor dan handiger (beter verspreiden is lokaal minder vocht) kacheltje met een tijdschakelaar is ook zo'n gek idee nog niet. Inwikkelen weet ik niet zo. Trekken die doeken dan juist geen vocht aan?
Erik
Berichten: 664
Lid geworden op: vr aug 09, 2002 2:00 am
Locatie: Leidschendam

Bericht: # 84851Bericht Erik »

Koop je toch wat oude kasten waar je het in doet of timmer een stuk af in je loods kun je daarbinnen lekker warm klussen. en je kunt het dan nog afsluiten ook.
Project rodeo6b schiet op.
hans dam
Berichten: 106
Lid geworden op: za okt 07, 2006 10:41 pm
Locatie: Utrecht

Bericht: # 84864Bericht hans dam »

Hallo Brecht!

Ben ooit in je loods geweest, die is om jaloers op te worden, maar ... 's-winters ook heel erg vochtig en koud.

Je alpine-blokje en andere corrossie-gevoelige onderdelen zou ik elders opslaan. Heb je olie via bougiegaten in de cilinders laten lopen en handmatig aan het vliegwiel rondgedraaid en zo de olie in het blok verspreid? Kleppen (cilinderkop) ook extra olie?

Bobine, stroomverdeler en andere electro inspuiten met WD40, ook de startmotor, dynamo en evt carb en spruitstuk.

Heb te veel materiaal verloren omdat ik het te vochtig/koud liet staan

Brecht, veel succes!
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Bericht: # 84868Bericht Rodeo-6 »

misschien een schuurtje of tuinhuisje in je loodsje plaatsen

Afbeelding

Afbeelding
>> Doe mij maar een DAF <<
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 84871Bericht jbeekmann »

Of dus toch die kisten die ik eerder noemde... Als je daarin een vochvreter zet denk ik niet dat die de hele loods van vocht wil gaan ontdoen hoor.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
lordje
Berichten: 684
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

vocht

Bericht: # 84889Bericht lordje »

Ik heb wel eens auto opgeslagen gezien in een doorzichtige,opblaasbare tent met daarin -of bij- een airco-installatie. groet lordje
fritz
Berichten: 9
Lid geworden op: ma nov 27, 2006 12:57 pm

Bericht: # 84896Bericht fritz »

alles goed in de prut spuiten, olie, WD40 etc. Heb hier ook wat last van vocht Regelmatig goed ventileren met droog weer drukt bij mij de hydrometer ook enigszins.
FFrood
Berichten: 79
Lid geworden op: za nov 18, 2006 12:50 am
Locatie: Wymbritseradiel
Contacteer:

tropisch

Bericht: # 84991Bericht FFrood »

In mijn natuurkunde lessen van vroeger heb ik altijd geleerd dat warme lucht meer vocht kan bevatten dan koude lucht. Dat betekent dat vocht als oorzaak van corrosie, in mindere mate aanwezig is in koude lucht. Dat betekent concreet dus ook, dat een auto beter opgeslagen kan worden in koude lucht dan in warme lucht. Echter: dit lijkt in strijd met wat hier door zowat iedereen beweerd wordt.

Wat klopt er dan niet in de redenering ?

Misschien dit: net door de waterhoeveelheid-verschil in warme en koude lucht ontstaat er "condens". Dus als je een ruimte warm maakt en daarna weer laat afkoelen, slaat condens neer op de vaste oppervlaktes, en de snelst afkoelende oppervlaktes, zoals metaal, het eerst.
Dat betekent dat de temperatuur er "slechts" toe doet dat deze constant gehouden moet worden, en geen grote variaties ontstaan.

Dat betekent heel concreet dat in welke ruimte dan ook het af en toe aanzetten van een kacheltje, het probleem erger kan maken, ipv verminderen.

Het in een garage zetten van een auto vermindert het probleem, omdat de temperatuursvariaties afvlakken, en regen wordt buitengehouden.
Het in een tent plaatsen kan tot gevolg hebben dat weliswaar de regen wordt tegengehouden, maar de temperatuursvariaties groter worden (broeikaseffect) en er dus hogere eisen gesteld zouden moeten worden om temperatuur en luchtvochtigheid te reguleren.

In dit concrete geval zou isoleren van de schuur, of een kleinere ruimte waar de auto staat, de eerste stap zijn, om dus grote temp schommelingen tegen te gaan. In zo'n ruimte zou je kunnen overwegen om een luchtontvochtiger te plaatsen. Voor zo'n mooie ruimte, mits geisoleerd, wel de moeite van de investering waard.

Voor de handige R4 hobbyisten zijn er 2 opties die ontwikkelt zouden kunnen worden:
1. een R4 DID*
2. een R4 DIM*





1* Drive-in Diepvrieskist (om de luchtvochtigheid te minimaliseren)
2* Drive-in Magnetron (om het metaal een hogere temp. te geven dan de omgevingstemp.)
Afbeelding
'Mijn oude R4...'
Mijn vette schuif-R4 loopt in Bes groot op een nieuwe APK
Plaats reactie