Remmen, of eigenlijk niet.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thijsio
Berichten: 247
Lid geworden op: za dec 03, 2005 12:31 am
Locatie: Kerk Avezaath

Remmen, of eigenlijk niet.

Bericht: # 79379Bericht Thijsio »

Hallo,
Gisteren reed ik vrolijk in mijn trouwe R4 GTL waarmee ik vorige week nog stoer door Frankrijk crosste, toen mijn rempedaal plotseling wat raar begon te voelen. Het lijkt erop alsof ik haast geen remdruk meer heb. De auto remt nog heel lichtjes en voor mijn gevoel alleen op mijn achterremmen.

Voor mijn vakantie heb ik de remvloeistof ververst en de auto gebruikt geen remvloeistof (hij gebruikt het wel, maar knoeit dus niks).

Ligt het euvel dan bij de remcilinder, of hoe heet dat ding, vlakbij je rempedaal? En wat kan ik hieraan doen en waar begin ik mee?

O ja, de remmen zijn vervangen in april, dus versleten lijken ze mij nog niet.
Alvast bedankt,

Thijs
Mijn eerste auto: Renault 4 GTL, 1984
Daarna: Renault 4 L uit 1990
Nu: Renault 4 F4 uit 1974
peter smit
Berichten: 27
Lid geworden op: vr apr 14, 2006 10:42 am
Locatie: Aalten

Bericht: # 79387Bericht peter smit »

Hallo

Ik heb er niet heel erg veel verstand van, maar misschien kun je de remmen nog een keer goed ontluchten! En dan kijken of het beter is. Het probleem kan ook bij je remdrukverdeler liggen!

Groeten Peter
Joossie
Berichten: 32
Lid geworden op: di mei 03, 2005 8:27 am
Locatie: Tilburg

Bericht: # 79487Bericht Joossie »

Een auto kan geen remolie "gebruiken" Hij kan het alleen verliezen oftewel lekken. Hoe kun je dat testen, druk opbouwen met je pedaal door te "pompen" wanneer het pedaal lekker hoog zit hoe je de pedaal "vast". Als de peadaal dan onder je voet langzaam zakt lekt je systeem. Dat lekken kan op allerlei plekken en kan dus wat tijd kosten om te zoeken.

De remolie verversen kan inderdaad niet zonder je systeem opnieuw te ontluchten. Wat echter ook gebeurt kan zijn is dat je remsysteem niet tegen de nieuwe olie kan.....................Klinkt vreemd maar het is goed mogelijk. De olie die erin zat heeft natuurlijk sterk in kwaliteit afgedaan, er zit veel vocht bij (remolie is hydroscopisch en trekt water aan) De rubber ringetjes die her en der gebruikt worden ( vooral in je hoofdremcilinder) zijn daar aan gewend en wanneer je deze vervangt door nieuwe olie, met al de agressieve stoffen nog volop aanwezig, kan het rubber de geest geven...........Puur een gevalletje van veroudering.

Succes met zoeken

gr Joost
Aankomend 4tjes talent..............Nee ik BEN een 4tjes talent.............voortaan
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3145
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Bericht: # 79488Bericht Hanz »

Joossie schreef:hydroscopisch
hygroscopisch...
Joossie schreef:De rubber ringetjes die her en der gebruikt worden ( vooral in je hoofdremcilinder) zijn daar aan gewend en wanneer je deze vervangt door nieuwe olie, met al de agressieve stoffen nog volop aanwezig, kan het rubber de geest geven...........Puur een gevalletje van veroudering.
Hmmm, dat vraag ik me af. Behalve dat rubber ringetjes dood zijn en weinig gevoel voor gewenning hebben ;-), denk ik dat remolie chemisch niet verandert in de loop der tijden. Eens agressief, altijd agressief. Dat er water bij komt en dat dat de remwerking negatief beïnvloedt, jazeker.
Joossie
Berichten: 32
Lid geworden op: di mei 03, 2005 8:27 am
Locatie: Tilburg

Bericht: # 79490Bericht Joossie »

Gooi maar eens nieuwe dot4 olie over je kleren en gooi maar eens ouwe muk olie over je kleren..................

Dan zie je toch echt een significant ( zoals Julia Samuel vroeger altijd zo mooi op tv zei) verschil. En waar dat dan aan ligt chemisch gezien..............I don't #$@$ know. Maar er zit een verandering in en rubbertjes (in de remdelen...........) verouderen wel degelijk en lossen zelfs op..........

gr Joost
Aankomend 4tjes talent..............Nee ik BEN een 4tjes talent.............voortaan
Gebruikersavatar
Thijsio
Berichten: 247
Lid geworden op: za dec 03, 2005 12:31 am
Locatie: Kerk Avezaath

Bericht: # 80068Bericht Thijsio »

Eindelijk kan ik weer reageren. Bedankt alvast voor de hulp, ik heb nog geen tijd gehad om het remsysteem volledig na te lopen op lekkages. Het vloeistofniveau is wel steeds gelijk gebleven, ook nadat de remmen het deels begaven. Deze heb ik juist vaak gecontroleerd na het verversen en ontluchten van de remmen.
Ook ben ik er inmiddels zeker van dat alleen mijn voorremmen niet functioneren. De achterremmen werken goed.
Misschien dan inderdaad toch de remdrukverdeler? En is die op voorraad bij het clubmagazijn?

Ik hoop dat ik een dezer dagen eindelijk tijd heb om eens lekker onder mijn auto te kruipen...

Groeten Thijs
Mijn eerste auto: Renault 4 GTL, 1984
Daarna: Renault 4 L uit 1990
Nu: Renault 4 F4 uit 1974
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Bericht: # 80072Bericht Rodeo-6 »

Thijsio schreef:Eindelijk kan ik weer reageren. Bedankt alvast voor de hulp, ik heb nog geen tijd gehad om het remsysteem volledig na te lopen op lekkages. Het vloeistofniveau is wel steeds gelijk gebleven, ook nadat de remmen het deels begaven. Deze heb ik juist vaak gecontroleerd na het verversen en ontluchten van de remmen.
Ook ben ik er inmiddels zeker van dat alleen mijn voorremmen niet functioneren. De achterremmen werken goed.
Misschien dan inderdaad toch de remdrukverdeler? En is die op voorraad bij het clubmagazijn?

Ik hoop dat ik een dezer dagen eindelijk tijd heb om eens lekker onder mijn auto te kruipen...

Groeten Thijs
Een remdrukverdeler is voor de achterwielen.
>> Doe mij maar een DAF <<
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht: # 80078Bericht Le Car »

En deze zijn idd op voorraad in Loenen
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
jupke
Berichten: 32
Lid geworden op: vr dec 01, 2006 3:20 pm

Bericht: # 83962Bericht jupke »

Ik heb gisteren een R4 gekocht in redelijk goede staat alleen ook de remmen die niet 100% werkten precies.

Ik had hetzelfde gevoel als wat hier beschreven wordt, achteraan meer remmen dan vooraan.

Hoe is het hier opgelost geraakt?

Alvast bedankt.
Nieuwe R4'er
Gebruikersavatar
Thijsio
Berichten: 247
Lid geworden op: za dec 03, 2005 12:31 am
Locatie: Kerk Avezaath

Bericht: # 83972Bericht Thijsio »

Hallo,
Ik heb inderdaad nooit meer verteld hoe het afgelopen is met mijn remmen. Nou goed, ik leef nog dus dat is in ieder geval goed gegaan.

Ik heb mijn hoofdremcilinder vervangen en nu remt ie weer hartstikke goed. Elke keer als ik op de rem trap is het een verademing!

In jouw geval zou ik eerst inderdaad controleren of je ergens remvloeistof lekt, voordat je overgaat op vervanging van de hoofdremcilinder, deze kost een dikke honderd euro bij het clubmagazijn.

Maar, goede remmen zijn toch belangrijk.

Succes met je nieuwe aanwinst.

Groet Thijs
Mijn eerste auto: Renault 4 GTL, 1984
Daarna: Renault 4 L uit 1990
Nu: Renault 4 F4 uit 1974
jupke
Berichten: 32
Lid geworden op: vr dec 01, 2006 3:20 pm

Bericht: # 83981Bericht jupke »

Bedankt voor de reactie. Ik ben een beetje te snel geweest met m'n post vrees ik.

Ik was gisteren een testrit gaan doen en toen viel me dat enorm op.

Vandaag ben ik em gaan ophalen en tegen dat ik thuis was, was het probleem precies zo goed als verdwenen. Ik denk dat gewoon met het stil staan alles was met aanslag bedekt was en met het rijden is alles precies wat losgekomen.

Morgen grondige inspectie.

Dan zal ik wel eens wat foto's nemen zodat ik em hier kan voorstellen ook.

Bedankt,

Jupke

('t is trouwens een GTL uit '88 )
Nieuwe R4'er
Gebruikersavatar
Thijsio
Berichten: 247
Lid geworden op: za dec 03, 2005 12:31 am
Locatie: Kerk Avezaath

Bericht: # 84013Bericht Thijsio »

Ik ben benieuwd!
Mijn eerste auto: Renault 4 GTL, 1984
Daarna: Renault 4 L uit 1990
Nu: Renault 4 F4 uit 1974
jupke
Berichten: 32
Lid geworden op: vr dec 01, 2006 3:20 pm

Bericht: # 84050Bericht jupke »

Nieuwe R4'er
Plaats reactie