Voorwiel naven demonteren..?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Mustangsally
Berichten: 50
Lid geworden op: za jun 05, 2004 2:00 am
Locatie: Zeist
Contacteer:

Voorwiel naven demonteren..?

Bericht: # 70102Bericht Mustangsally »

Beste Allemaal,

kort geleden zijn we helaas door de hoofdremcilinder heengetrapt. Nou was het vervangen niet zo'n hele spannende klus, ware het niet dat ik het 4-tje met geen mogelijkheid ontlucht kreeg. De achterremmen had ik zo voor elkaar ( kort daarvoor namelijk ook al de achterwielremcilinders en schoenen vervangen, en ook toen ging het ontluchten redelijk probleemloos ), maar voor lukte het helemaal niet. Er bleef voor mijn gevoel meer lucht komen dan dat er in de leiding past.

Uiteindelijk geredeneerd dat het in de afstelling van de schoenen moest zitten, dus de voorste trommels gedemonteerd. En inderdaad, de schoenen staan echt veel te ver van de trommel af, waardoor de lucht waarschijnlijk in de leiding heen en weer blijft gaan, zonder er daadwerkelijk uitgeperst te worden. Helaas heeft de vorige eigenaar de stelbouten ( die excentrische nokken ) helemaal naar de knoppen gedraaid, dus die moeten ook vervangen worden.

Helaas kan ik niet bij wat dan ook komen omdat de naaf in de weg zit, en er met geen mogelijkheid afkomt. Moet ik nou de hele fusee demonteren? Op zich lijkt me dit sterk, want dat zou betekenen dat je met welk remmenklusje aan de voorkant dan ook, elke keer de hele fudee moet demonteren en dat lijkt me wat overdreven.

Wie o wie weet dit. Het gaat om een 850, met trommels rondom en het handrem mechanisme in de voorste trommels.
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Bericht: # 70111Bericht Rodeo-6 »

Je kunt op de nokjes van de remvoeringen die tegen de cylinder komen een rups lassen, maar dit is een nood oplossing.
>> Doe mij maar een DAF <<
Mustangsally
Berichten: 50
Lid geworden op: za jun 05, 2004 2:00 am
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht: # 70131Bericht Mustangsally »

Rodeo-6 schreef:Je kunt op de nokjes van de remvoeringen die tegen de cylinder komen een rups lassen, maar dit is een nood oplossing.
Maar dan moet ik toch eerst de schoenen eraf krijgen, en ik kom niet bij de veren en dergelijke omdat de naaf ervoor zit. Ik had zelf al het idee om eventueel tijdelijk een oude schroevendraaier ofzo aan de stelnokken te lassen, schoenen afstellen, en dan weer afslijpen, maar ik ben eerlijk gezegd niet zo voor die hadshibaba oplossingen.

Zeker omdat een eventuele volgende eigenaar dan weer tegen dezelfde shit aanloopt. Aan de andere kant, houdt deze werkwijze natuurlijk wel het forum in stand ;)
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3139
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Bericht: # 70132Bericht Hanz »

Zijn die nokken zo naar hun grootje dat je er geen moer oid op kan lassen?
Voor willekeurige stelwerkzaamheden is het niet nodig je fusee los te halen.
Mustangsally
Berichten: 50
Lid geworden op: za jun 05, 2004 2:00 am
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht: # 70134Bericht Mustangsally »

Hanz schreef:Zijn die nokken zo naar hun grootje dat je er geen moer oid op kan lassen?
Voor willekeurige stelwerkzaamheden is het niet nodig je fusee los te halen.
Dat moet inderdaad nog wel mogelijk zijn ja. Goed idee.

Maar ik had dus wel gelijk dat de hele fusee gedemonteerd moet worden om bij de veren en het handremstelmechanisme ( 3x woordwaarde ) te kunnen komen?

Maar ik ga vandeweek eerst die moeren er maar eens oplassen, zal ik meteen wat foto's nemen, misschien dat anderen er ook nog wat aan hebben.
Hugo
Berichten: 284
Lid geworden op: do apr 14, 2005 7:48 pm
Locatie: Dieren
Contacteer:

Bericht: # 70151Bericht Hugo »

Hanz schreef:... moer op lassen...
Is de beste manier, als in het verleden geen passend gereedschap is gebruikt.

Oftewel een speciale sleutel of een oude dop: het vierkant heeft bijna de goede maat: handvat aanlassen klaar!..
Succes met sleutelen, Hugo.

mail hugo@isgekop.nl als er iets te sleutelen valt.
Gebruikersavatar
Supersuus
Berichten: 447
Lid geworden op: do jun 06, 2002 2:00 am
Locatie: haarlem

Bericht: # 70161Bericht Supersuus »

ik heb dan een zelfstellend mechanisme voor maar hoefde geen fuseestukken te demonteren om remschoenen te vervangen,ik weet niet of die trommels onderling zoveel verschillen maarre.....fotootje van de jouwe?
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 70167Bericht jbeekmann »

De afstand van de schoenen tot de trommel heeft niets te maken met het wel of niet goed kunnen ontluchten. Ik gok dat je leidingen niet goed afdichten. Zijn de aansluitingen op de hoofdremcilinder wel hetzelfde? Dicht de ontluchtingsnippel wel goed af?
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Mustangsally
Berichten: 50
Lid geworden op: za jun 05, 2004 2:00 am
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht: # 70183Bericht Mustangsally »

jbeekmann schreef:De afstand van de schoenen tot de trommel heeft niets te maken met het wel of niet goed kunnen ontluchten. Ik gok dat je leidingen niet goed afdichten. Zijn de aansluitingen op de hoofdremcilinder wel hetzelfde? Dicht de ontluchtingsnippel wel goed af?
Op zich ben ik het wel met je eens, maarrrrr : ( in mijn ogen ) als de schoenen een heel eind op en neer kunnen, zonder tegen de trommel aan te komen, spuit je dus elke keer maar een klein beetje remvloeistof eruit, maar de lucht kan voor een heel groot deel mee heen en weer bewegen in de leiding. Het duurt dus heel lang voordat alle lucht eruit is.

Als de schoenen eerder de trommel raken, heb je dus eerder tegendruk, dus zal je meer remvloeistof en dus daarbij lucht door de remcilinder persen.

De hoofdremcilinder is ontlucht, en ook de achterremmen lijken ontlucht te zijn ( daar komt ondanks heel lang trappen en ontluchten geen lucht meer uit ).

Mocht je het niet met mijn visie/mening eens zijn, dan heel graag jouw visie/mening, ik sta ondertussen voor alles open. Zeker omdat ik van het weekend ook nog mijn andere auto heb moeten ontluchten en dat dit binnen 5 minuten klaar was......
Mustangsally
Berichten: 50
Lid geworden op: za jun 05, 2004 2:00 am
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht: # 70184Bericht Mustangsally »

jbeekmann schreef:De afstand van de schoenen tot de trommel heeft niets te maken met het wel of niet goed kunnen ontluchten. Ik gok dat je leidingen niet goed afdichten. Zijn de aansluitingen op de hoofdremcilinder wel hetzelfde? Dicht de ontluchtingsnippel wel goed af?
Oja, en om je vragen te beantwoorden. : De aansluitingen op de hoofdremcilinder zijn inderdaad indentiek, het aansluiten van de remleidingen ging dan ook probleemloos, en lekken niet.

Ook alle ontluchtingsnippels op de remcilinders dichten goed af. Anders zouden ze zeker moeten lekken als je het systeem onder druk zou zetten met pompen.
Gebruikersavatar
Luuthje
Berichten: 166
Lid geworden op: ma dec 12, 2005 1:08 pm
Locatie: Oosterhout (gld)
Contacteer:

Bericht: # 70201Bericht Luuthje »

Wij hebben thuis een ontluchtings apparaat voor op de compressor hiermee zuigje al de lucht uit de leiding. Kan je zoiets niet eens proberen ?

Groeten Luuth
(1987) R4 F4, (1981) R5 alpine, (1987) Trafic 4x4, (1983) Renault GTL 18 break
Gebruikersavatar
Supersuus
Berichten: 447
Lid geworden op: do jun 06, 2002 2:00 am
Locatie: haarlem

Bericht: # 70221Bericht Supersuus »

De vorige eigenaar van mijn auto had voor het gemak(het is wel pielen met die veren)de 'punten'van de remschoenen die tegen het cilindertje aanzitten een stukkie afgezaagd (dan krijg je de veer er wat makkelijker op)maar raaktie na een tijd gebruikt de trommel dus niet meer en gaatie niet remmen.
Verder had ik 1 ontluchtingsnippel die lucht trok en verder er niet op lekte.
Met de handrem een paar klikjes aan remde hij als een gek,zonder helemaal niet.
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 70228Bericht jbeekmann »

Mustangsally schreef:
Op zich ben ik het wel met je eens, maarrrrr : ( in mijn ogen ) als de schoenen een heel eind op en neer kunnen, zonder tegen de trommel aan te komen, spuit je dus elke keer maar een klein beetje remvloeistof eruit, maar de lucht kan voor een heel groot deel mee heen en weer bewegen in de leiding. Het duurt dus heel lang voordat alle lucht eruit is.

Als de schoenen eerder de trommel raken, heb je dus eerder tegendruk, dus zal je meer remvloeistof en dus daarbij lucht door de remcilinder persen.

De hoofdremcilinder is ontlucht, en ook de achterremmen lijken ontlucht te zijn ( daar komt ondanks heel lang trappen en ontluchten geen lucht meer uit ).

Mocht je het niet met mijn visie/mening eens zijn, dan heel graag jouw visie/mening, ik sta ondertussen voor alles open. Zeker omdat ik van het weekend ook nog mijn andere auto heb moeten ontluchten en dat dit binnen 5 minuten klaar was......
De hoeveelheid vloeistof die je hoofdremcilinder verpompt met één slag is altijd gelijk. Met ontluchten zet je sowieso geen druk op je schoenen, dus in welke positie ze zitten maakt niet veel uit. Je luchtbellen gaan niet heen-en-weer bij het ontluchten, omdat je voordat je je pedaal loslaat de ontluchtingsnippel dichtzet. Een aansluiting kan overigens best lucht lekken, maar geen vloeistof, zoals Suus al zegt. Controleer ze nog maar een keer.
Ontluchtingsmethode wel goed uitgevoerd?
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Mustangsally
Berichten: 50
Lid geworden op: za jun 05, 2004 2:00 am
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht: # 70248Bericht Mustangsally »

jbeekmann schreef: De hoeveelheid vloeistof die je hoofdremcilinder verpompt met één slag is altijd gelijk. Met ontluchten zet je sowieso geen druk op je schoenen, dus in welke positie ze zitten maakt niet veel uit. Je luchtbellen gaan niet heen-en-weer bij het ontluchten, omdat je voordat je je pedaal loslaat de ontluchtingsnippel dichtzet. Een aansluiting kan overigens best lucht lekken, maar geen vloeistof, zoals Suus al zegt. Controleer ze nog maar een keer.
Ontluchtingsmethode wel goed uitgevoerd?
Dank je voor je heldere uitleg, waar ik me inderdaad in kan vinden.

De ontluchtingsmethode is correct uitgevoerd ( als ik zo arrogant mag zijn ;) ) want op mijn andere auto heb ik dezelfde methode gebruikt en die was binnen 5 minuten keihard.

Ik vrees dat er niets anders overblijft dan toch de fusee's te demonteren, en de naven eruit te tikken. Ik heb al nieuwe wielremcilinders liggen, dus dan die maar monteren, dan zou het euvel theoretisch verholpen moeten zijn..... Te be continued.
Hugo
Berichten: 284
Lid geworden op: do apr 14, 2005 7:48 pm
Locatie: Dieren
Contacteer:

Bericht: # 70257Bericht Hugo »

Mustangsally schreef:... de naven eruit te tikken..
Houd rekening met het plaatsen van nieuwe wiellagers: kunnen beschadigen bij het demonterden van de naaf...
Succes met sleutelen, Hugo.

mail hugo@isgekop.nl als er iets te sleutelen valt.
Plaats reactie