aandrijfassen loshalen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
aandrijfassen loshalen
Hoe kan ik het beste de aandrijfassen verwijderen van mijn R4 1968 ???????
Het chassis en motor staan nu kaal, maar de motor en bak moeten eruit, zodat ik het chassis om kan draaien om eraan te lassen.
Dop 24 maakt de moer los aan wielzijde....maar hoe nu verder ?????
Groeten,
Tom.
Het chassis en motor staan nu kaal, maar de motor en bak moeten eruit, zodat ik het chassis om kan draaien om eraan te lassen.
Dop 24 maakt de moer los aan wielzijde....maar hoe nu verder ?????
Groeten,
Tom.
Later is allang begonnen en vandaag komt NOOIT meer terug
Re: aandrijfassen loshalen
Stuurkogel los, bovenste fuseekogel los, fusee wegdraaien en aandrijfas aan die kant eruit trekken. Borgpin aan de bakkant eruit tikken (die zit er toch nog in bij een '68-er?) en aandrijfas uit de bak trekken.mctommi schreef: Dop 24 maakt de moer los aan wielzijde....maar hoe nu verder ?????
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Nulla tenaci invia est via!
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Ja.....dat kan ik ook wel bedenken; voornamelijk het fuseestuk natuurlijk.....maar ik vroeg me af hoe je dat het eenvoudigste los kan maken...... Is bij de éne of andere auto nogal eens verschillend.Rodeo-6 schreef:Isse heel makkelijk,
volg de logica,
m.a.w. wat zit er in de weg om de assen uit de bak te kunnen trekken.
wel ff de olie aftappen anders ligt dat in het gras
en de kabeltjes los halen en zo
Dankzij het andere antwoord weet ik nu dus dat het van de bovenzijde los moet. Bij andere auto's haal ik meestal de onderzijde los (Citroën CX, Peugeot 205).
Beide beantwoorders hartelijk dank.
Of er een pen zit aan de bakzijde weet ik niet....... De auto staat in Frankrijk en daar ben ik pas in Maart weer, helaas........
Heb er de afgelopen drie weken af en toe een paar uur aan gewerkt in de verloren uurtjes.
Overigens; er zit links een aandrijfas met homokineten en rechts één met dubbele kruisstukjes, die laatste is neem ik aan origineel ?
Groeten,
Tom.
P.S. De wagen staat in een geheel betegelde ruimte, dus in het zand vallen zal er niks
Later is allang begonnen en vandaag komt NOOIT meer terug
- sander westerbrink
- Berichten: 1
- Lid geworden op: ma nov 22, 2004 12:27 am
- Locatie: ijsselmuiden
- Contacteer:
aandrijfassen loshalen
ja hoor Rodeo,
ik heb net mijn '66-er op de weg, die had kruiskoppelingen. Bijna niet te krijgen, eindelijk toch gelukt, kan nu eindelijk de weg op.
NB. het maakt die fransen niets uit wat er onder zit, laat staan hoe!
Mijn R4 is vorig jaar (vlak voor ik hem kocht) nog CT goedgekeurd met 1 kapotte aandrijsas (met kruiskoppeling) en de andere zat een enorme speling op.
Succes in maart!
ik heb net mijn '66-er op de weg, die had kruiskoppelingen. Bijna niet te krijgen, eindelijk toch gelukt, kan nu eindelijk de weg op.
NB. het maakt die fransen niets uit wat er onder zit, laat staan hoe!
Mijn R4 is vorig jaar (vlak voor ik hem kocht) nog CT goedgekeurd met 1 kapotte aandrijsas (met kruiskoppeling) en de andere zat een enorme speling op.
Succes in maart!
praat me er niet van......die franse CT.
Ik kocht Maart 2004 een Citroën CX met keuring tot vorige maand in Frankrijk !!! Daar heb ik dus 5 van de 6 draagarmen van moeten vervangen en tevens het stuurhuis. Alles had fikse speling. De koplampen waren mat-aluminium gespoten van binnen en de banden waren zo slecht, dat ik op weg naar NL aan een voorband aan vellen had !
Maar goed...inmiddels is het allemaal weer OK. Was in één keer door de kentekenkeuring in NL. Na 6 of 7 weekenden 2 volle dagen sleutelen.
En die CT daar is ook nog twee jaar geldig......ojee ojee.....
Tom.
Ik kocht Maart 2004 een Citroën CX met keuring tot vorige maand in Frankrijk !!! Daar heb ik dus 5 van de 6 draagarmen van moeten vervangen en tevens het stuurhuis. Alles had fikse speling. De koplampen waren mat-aluminium gespoten van binnen en de banden waren zo slecht, dat ik op weg naar NL aan een voorband aan vellen had !
Maar goed...inmiddels is het allemaal weer OK. Was in één keer door de kentekenkeuring in NL. Na 6 of 7 weekenden 2 volle dagen sleutelen.
En die CT daar is ook nog twee jaar geldig......ojee ojee.....
Tom.
Later is allang begonnen en vandaag komt NOOIT meer terug
Oeps, we zijn slechts een jaar verder.......
Een week of drie terug had ik eindelijk tijd voor die R4 van me....
Aan de ene kant wilde de stuurkogel helemaal niet los, dus dat was heetstoken en rammen geblazen. Toen ging het uiteindelijk wel.
De aandrijfas van het oude type viel lekker uitelkaar, de kogels rolden vrolijk over de vloer. Gelukkig geen gras of zand, maar tegelvloer, dus geen probleem.
Helaas was ik vergeten voordat ik ging sleutelen, de adviezen van jullie nog eens door te lezen, dus waren we weer een uur verder voor we eracher waren dat die "pennen" aan de bakzijde losmoesten. Daar kwamen we uiteindelijk zelf achter.........zucht.
De aftap-pluggen van de bak wilden ook niet los. Totdat ik een stukje origineel gereedschap vond, wat bij de R4 hoorde, zo'n vierkante dop, tja.....toen was het snel bekeken. De bakolie was er dus uit, voordat ik de aandrijfassen los had.
Zal maar niet vertellen hoe ik het blok eruit heb gehaald zonder takel, dat was ook een kunststukje, ach.....aldoende leert men. Ik heb immers geen verstand van R4, maar het blok en de bak zijn eruit ! En los van elkaar ook.
Nog even doorgaan en de hele R4 is gestript, dan kan ik eindelijk eens gaan lassen aan die wagen.........chassis restauratie.
Helaas is het nu weer winterstop en zie ik de wagen tot Maart 2007 niet. Snik......
Ach ja, zo ben ik ook al sinds 1987 een besteleend van 1971 aan het restaureren; is ook al jaren "bijna" klaar.
Groeten,
Tom.
Een week of drie terug had ik eindelijk tijd voor die R4 van me....
Aan de ene kant wilde de stuurkogel helemaal niet los, dus dat was heetstoken en rammen geblazen. Toen ging het uiteindelijk wel.
De aandrijfas van het oude type viel lekker uitelkaar, de kogels rolden vrolijk over de vloer. Gelukkig geen gras of zand, maar tegelvloer, dus geen probleem.
Helaas was ik vergeten voordat ik ging sleutelen, de adviezen van jullie nog eens door te lezen, dus waren we weer een uur verder voor we eracher waren dat die "pennen" aan de bakzijde losmoesten. Daar kwamen we uiteindelijk zelf achter.........zucht.
De aftap-pluggen van de bak wilden ook niet los. Totdat ik een stukje origineel gereedschap vond, wat bij de R4 hoorde, zo'n vierkante dop, tja.....toen was het snel bekeken. De bakolie was er dus uit, voordat ik de aandrijfassen los had.
Zal maar niet vertellen hoe ik het blok eruit heb gehaald zonder takel, dat was ook een kunststukje, ach.....aldoende leert men. Ik heb immers geen verstand van R4, maar het blok en de bak zijn eruit ! En los van elkaar ook.
Nog even doorgaan en de hele R4 is gestript, dan kan ik eindelijk eens gaan lassen aan die wagen.........chassis restauratie.
Helaas is het nu weer winterstop en zie ik de wagen tot Maart 2007 niet. Snik......
Ach ja, zo ben ik ook al sinds 1987 een besteleend van 1971 aan het restaureren; is ook al jaren "bijna" klaar.
Groeten,
Tom.
Later is allang begonnen en vandaag komt NOOIT meer terug
Re: aandrijfassen loshalen
Om even een oud topic nieuw leven in te blazen:
Hoe tik je die borgpinnen eruit? Kluwer heeft het over een speciaal soort drevel. Komt dit nauw?
Kluwer zegt ook dat je de oude borgpennen niet nog een keer kan gebruiken. Of toch stiekem wel?
Kan je bij een 68'er gewoon de assen eruit trekken zonder dat er van alles uit elkaar valt?
(dat alles in het kader van mijn chassiswissel)
Hoe tik je die borgpinnen eruit? Kluwer heeft het over een speciaal soort drevel. Komt dit nauw?
Kluwer zegt ook dat je de oude borgpennen niet nog een keer kan gebruiken. Of toch stiekem wel?
Kan je bij een 68'er gewoon de assen eruit trekken zonder dat er van alles uit elkaar valt?
(dat alles in het kader van mijn chassiswissel)
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
Re: aandrijfassen loshalen
Even schoonmaken bij de bak en dan zie je een gaatje met pin.
Daar een passende tikpen op zoeken en voorzichtig tikken.
Een kind kan de was doen
Daar een passende tikpen op zoeken en voorzichtig tikken.
Een kind kan de was doen
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl