Startmotor uitbouwen - Help!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Emma
Berichten: 67
Lid geworden op: ma aug 05, 2002 2:00 am
Locatie: Delft

Startmotor uitbouwen - Help!

Bericht: # 60833Bericht Emma »

hey allemaal,

Ben aan eht proberen de startmotor uit te bouwen, maar dit lukt voor geen meter! Ik heb drie bouten losgedraaid, maar de startmotor komt niet los! het gaat me dus niet om het eruit wringen, maar het feit dat ie moervast zit! Wat ben ik vergeten los te draaien?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3144
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Bericht: # 60834Bericht Hanz »

misschien helpt een flinke mep?
natuurlijk zit de voedingskabel ook vast bovenop, maar dat zou het bewegen van de startmotor niet in de weg mogen zitten.
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 60836Bericht jbeekmann »

weet je zeker dat je de goede drie bouten hebt uitgedraait? Er zit geen pakking o.i.d. tussen, dus echt vastplakken kan ie niet.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Emma
Berichten: 67
Lid geworden op: ma aug 05, 2002 2:00 am
Locatie: Delft

Bericht: # 60837Bericht Emma »

tsja, welke bouten moeten het zijn?
Hugo
Berichten: 284
Lid geworden op: do apr 14, 2005 7:48 pm
Locatie: Dieren
Contacteer:

Bericht: # 60841Bericht Hugo »

Simpel gezegd: de drie bouten die de rondselkap aan het vliegwielhuis bevestigen.

Dus de bouten aan de voorkant van de aluminium kap van de startmotor.

Het bewegen van de achterkant van de startmotor is meestal voldoende om hem los te maken. Een klap met hamer ( eventueel via een stok ) kan een hulpmiddel zijn om een vastplakkendemotor op andere gedachten te brengen.

Let op dat het beschadigen van de motor bij ruilen tegen een goede nadelig kan zijn.
Succes met sleutelen, Hugo.

mail hugo@isgekop.nl als er iets te sleutelen valt.
Emma
Berichten: 67
Lid geworden op: ma aug 05, 2002 2:00 am
Locatie: Delft

Bericht: # 60845Bericht Emma »

Juist ja, en aan de achterkant bleek ook een bout te zitten!!! Maar goed, hij is er uit, maar we hebben er niks bijzonders aan kunnen ontdekken. Hij was wel erg vies, dus beetje schoongemaakt her en der en nu weer terug erin...

het probleem is dat ie met starten een soort van slipt / overslaat voordat de motor echt gestart is. Iemand nog een idee waar dit aan kan liggen?
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht: # 60857Bericht Le Car »

Bendix = startrelais versleten.

Vervangen svp.

Rodeo6
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
Hugo
Berichten: 284
Lid geworden op: do apr 14, 2005 7:48 pm
Locatie: Dieren
Contacteer:

Bericht: # 60868Bericht Hugo »

een soort van slipt / overslaat voordat de motor echt gestart is?

Als je over slippen begint, denk ik dat de startmotor normaal rond draait en de motor niet mee neemt. Dus dat het rondsel ( dat ding met kleine tandwiel dat in de starterkrans geduwd wordt ) slipt.

Als je over overslaan begint, denk ik aan bougies die geen vonk afgeven, dus ik zit op een dwaalspoor.

Kun je ( startmotor uit de auto ) met de hand het kleine tandwiel naar 1 kant draaien zonder dat er iets anders beweegt ( vrijloop als de motor gestart is ) en de andere kant op komt het ronsel naar voren en draait de rest mee?

Heeft het kleine tant wiel voelbare bramen?

Hebben de tanden van de starterkrans bramen?
Succes met sleutelen, Hugo.

mail hugo@isgekop.nl als er iets te sleutelen valt.
Emma
Berichten: 67
Lid geworden op: ma aug 05, 2002 2:00 am
Locatie: Delft

Bericht: # 60899Bericht Emma »

tsja, weer erin gezet dus en eerst heeft het geholpen, maar al gauw weer precies hetzelfde. Dat bendixverhaal komt me bekent voor, ga nu een andere halen op de sloop. Die kost 20 euro en een gereviseerde 70!
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Bericht: # 60942Bericht Rodeo-6 »

Die van de sloop kan ook stuk of bijna stuk zijn, kan je nog een keer.
De oude bij een startmoteur revisie bedrijf brengen, kost iets van 40 a 50 euro en dan heb je een goede, t's maar een idee :lol:
>> Doe mij maar een DAF <<
nielszeven
Berichten: 22
Lid geworden op: za jul 15, 2006 11:00 am

Bericht: # 78666Bericht nielszeven »

startmotor losgekoppeld om te vervangen, maar door welke opening haal je hem naar buiten?
Iemand advies? Hij wil er echt niet uit! Moet je de koppelingskabel eerst loshalen?
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Bericht: # 78670Bericht Rodeo-6 »

ik meen dat het spruitstuk er voor af moet :cry:

maar ik zal zo even kijken bij een demo model (ehh)
Laatst gewijzigd door Rodeo-6 op vr aug 11, 2006 10:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
>> Doe mij maar een DAF <<
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Bericht: # 78673Bericht Rodeo-6 »

ja, klopt

spruitstukpakking kan je bij de volvo dealer halen van een volvo 340, wel ff oude meenemen voor de maat
>> Doe mij maar een DAF <<
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3144
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Bericht: # 78690Bericht Hanz »

nielszeven schreef:startmotor losgekoppeld om te vervangen, maar door welke opening haal je hem naar buiten?
Iemand advies? Hij wil er echt niet uit! Moet je de koppelingskabel eerst loshalen?
Ik heb de laatste keer niet het spruitstuk maar wel de uitlaat en de koppelingskabel losgehaald. En de stuurstang. Vervolgens achterlangs eruit draaien. En dat was trouwens met een GTL-startmotor.
Gebruikersavatar
Wiebo
Berichten: 4
Lid geworden op: ma jun 26, 2006 12:57 pm
Locatie: Aalten

Bericht: # 78691Bericht Wiebo »

Bij mij lukte het door alleen de stuurstang los te halen en aan de kant te schuiven... Dit was overigens bij een TL, ik weet niet zeker of dat uitmaakt!?

Groet
Plaats reactie