kokerbalk lassen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gast

Bericht: # 3278Bericht Gast »

Een garage heeft ooit een stukje in de kokerbalk van mijn F6 gelast, aan de onderkant ter hoogte van het "opkrikpunt". Echter dat is nu alweer aan het roesten en loslaten (het was 3 jaar geleden). Nu wil ik dat plaatje weghalen en er een nieuwe lassen, is het dan verstandig "iets" in de kokerbalken te spuiten alvorens ik die weer dicht las. Bv, tectiel of roestomvormer of wat dan ook. Wat is de juiste procedure?
Gebruikersavatar
Jan-Geert
Berichten: 993
Lid geworden op: za mar 16, 2002 2:00 am
Locatie: Waskemeer
Contacteer:

Bericht: # 3279Bericht Jan-Geert »

volgens mij kan je beter er niks aan doen t helpt meestal toch niet...
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 3281Bericht Goof »

je kunt het opnieuw laten lassen en vervolgens van binnenuit een gaatje boren en de kokerbalk tectyleren. Tectyl voor het lassen lijkt me weinig zinvol, want die verbrand toch. Als je je dorpelstrips eraf schreoft, dan zitten daar een paar bevestigingsboutjes onder volgens mij. Als je die er nou uit draait dan hoef je geen gaatjes te boren, maar kun je door de bout heen spuiten met een bus tectyl met een slangetje aan. En de onderkant van de wagen goed roestvrij maken en in de bitumen zetten en regelmatig schoonspuiten met water. Modder op de onderkant of in de wielbakken is funest, aangezien dit altijd vocht vasthoud en je plaatwerk eronder dus nooit meer droog wordt. Bovendien zie je eventuele slechte plekken veel later waardoor het al te laat kan zijn.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Gebruikersavatar
Jan-Geert
Berichten: 993
Lid geworden op: za mar 16, 2002 2:00 am
Locatie: Waskemeer
Contacteer:

Bericht: # 3292Bericht Jan-Geert »

snel erbij zijn is het motto
Gast

Bericht: # 3300Bericht Gast »

thanks voor de tips! aan de slag dan maar, moet er toch maar een keer van komen, Voor het eerst zelf lassen.
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 3301Bericht Goof »

nog een tip dan, leer het eerst met wat afval plaatjes en zo voordat je allerlei gaten in je bodem prikt met een veel te hoog amperage. Als je dan hebt geleerd een beetje plaatwerk te lassen (en dat is niet makkelijk), dan kun je proberen je r4tje te lassen.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Gebruikersavatar
Jan-Geert
Berichten: 993
Lid geworden op: za mar 16, 2002 2:00 am
Locatie: Waskemeer
Contacteer:

Bericht: # 3305Bericht Jan-Geert »

hehe lassen is niet al te moeilijk eerst vastpikken in een lagere stand dan in een hogere stand "vastbakken" en draadlengte goed instellen :smile: en vooral goed schoonmaken!!
Matthijs
Berichten: 25
Lid geworden op: ma feb 04, 2002 2:00 am
Locatie: Bunnik

Bericht: # 3394Bericht Matthijs »

Wat voor soort lassen hebben jullie het over? Is dat met een gas of alleen electrisch? Ik wil ook leren plaatlassen..
Gebruikersavatar
Jan-Geert
Berichten: 993
Lid geworden op: za mar 16, 2002 2:00 am
Locatie: Waskemeer
Contacteer:

Bericht: # 3398Bericht Jan-Geert »

electrisch....
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 3403Bericht Goof »

jan-geert bedoelt eigenlijk MIG-lassen, dat is electrisch met argon gas als bescherming tegen roest. Daarom had ie het ook over de draadlengte, deze wordt namelijk automatotisch ingevoerd, lekker makkelijk, dan hoef je niet de hele tijd die patronen te vervangen.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Gebruikersavatar
Jan-Geert
Berichten: 993
Lid geworden op: za mar 16, 2002 2:00 am
Locatie: Waskemeer
Contacteer:

Bericht: # 3423Bericht Jan-Geert »

klopt goof , met dat stokje is mag lassen toch?
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 3428Bericht Goof »

weet ik eigenlijk niet, maar de term ken ik wel. Tis in ieder geval geen TIG lassen, want das met een vlamboog.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Gebruikersavatar
Jan-Geert
Berichten: 993
Lid geworden op: za mar 16, 2002 2:00 am
Locatie: Waskemeer
Contacteer:

Bericht: # 3436Bericht Jan-Geert »

hmm tja dat kan ja..
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 3587Bericht jbeekmann »

mmm... klopt wel deels, dit allemaal. MIG-lassen kan inderdaad met argon, dat is nl. een traag reagerend gas net zoals helium, waar je ook mee kan lassen. MAG-lassen wordt met actieve gassen gedaan zoals CO2. Dat met dat stokje heeft als bescherming het gas wat vrijkomt bij het verhitten van de elektrode (dat grijs/zwarte spul eromheen verdampt). Al deze soorten van lassen heten vlambooglassen. TIG lassen is bijvoorbeeld zeer geschikt voor aluminium. Als elektrode wordt wolfraam gebruikt en als gas meestal argon. Voor je vier is MIG/MAG lassen het makkelijkst. Met de hand vlambooglassen (met dat stokkie) is echter een stuk bereikbaarder omdat meer mensen zo'n apparaat hebben staan (goedkoper). Ik beveel je aan om toch even langs een smit of garage te lopen om te vragen of je hun apparatuur kan lenen of dat zij het voor je willen doen (smit is in zo'n geval meestal goedkoper) Zelf lassen is nl. best lastig (hihi... LAStig) ookal ziet het er aan de buitenkant goed uit, dan kan het best zijn dat je luchtinsluitsel hebt waardoor je las zwak is en het geheel veeel eerder gaat roesten. Tip: Norbert Wennink geeft lascursussen (zie het tijdschrift Klassiek en Techniek). Succes!
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
Jan-Geert
Berichten: 993
Lid geworden op: za mar 16, 2002 2:00 am
Locatie: Waskemeer
Contacteer:

Bericht: # 3635Bericht Jan-Geert »

tja lassen is eigenlijk een vak apart , je moet goed leren :smile:
Plaats reactie