Remschoenen vervangen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 30401Bericht Willem de Zwijger »

Ik wil de achterremschoenen van de GTL gaan bekijken en het liefst vervangen. Nou had ik me dat al eens eerder voorgenomen bij de F6, maar nadat ik wat met tangen aan het trekken was geweest zonder beweging in het zaakje te krijgen heb ik de moed opgegeven.
Wat is de truc ? De veertjes lostrekken met een waterpomptang ? Voorafgegaan door een extra portie Brinta gemengd met spinazie ? Ergens een schroevendraaier als hefboom ? Ik wil dit gewoon kunnen om mezelf nog in de spiegel aan te durven kijken.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem de Zwijger op 2003-12-15 10:54 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: willem de zwijger op 2003-12-19 13:34 ]</font>
Gebruikersavatar
Jan-San
Berichten: 325
Lid geworden op: di jan 07, 2003 2:00 am
Locatie: Maastricht

Bericht: # 30402Bericht Jan-San »

MMM, zo moeilijk kan dat toch niet zijn? Ik kreeg het best simpel los eigelijk. Het is een beetje prusten met dat veertje. Moet je eruit wippen, maar houdt het dan wel aan de achterkant van de ankerplaat tegen! Als dat mee beweegt....dan blijf je dagen bezig idd. Het veertje zit daar aan een soort plaatje vast, dat moet je goed tegenhouden. Zou het moeten lukken.
Afbeelding
Renoldie
Berichten: 30
Lid geworden op: do jun 05, 2003 2:00 am
Locatie: Witteveen

Bericht: # 30409Bericht Renoldie »

De bevestigingsveertjes krijg je eenvoudig los door van een schroevendraaier een stukkie gereedschap te maken. Pak een niet te brede platte schroevendraaier en maak daar een gleuf in. Zo kun je de veer indrukken en draaien tegelijk.
Als je de remschoenen aan de onderkant met een schroevendraaier iets naar buiten wrikt en dan voorbij z'n steun haalt kun je de veer er zo afpakken. De rest lukt dan ook wel.
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 30544Bericht Ron »

Ik heb er ook naar staan kijken, met heel de gereedschapsdoos uitgestald op de vloer. Niks pakt goed, en als het goed pakt ben je weer niet sterk genoeg.
Ik heb het toen nog één keer geprobeerd met een tang en de gedachte : als die wagen van de krik valt, dan valt hij maar van de krik. Gewoon ongelooflijk veel kracht zetten. Ging goed! Gewoon standje twee vwb kracht, en standje half voor je verstand.

Wat minder ver terug in de historie kreeg ik de beschikking over een verentang. Daarmee is de kracht van je vingers al genoeg, en het lukt met je ogen dicht. Goed gereedschap! Scheelt echt tijd, en het karwei stelt opeens niks voor.

Die tip van die gegleufde schroevendraaier vind ik zo gek nog niet, maar die verentang ligt bij mij bovenin in de lade van de "specialties".
Gebruikersavatar
Jan-San
Berichten: 325
Lid geworden op: di jan 07, 2003 2:00 am
Locatie: Maastricht

Bericht: # 30553Bericht Jan-San »

He Ron, hoe ziet zo'n veertang eigelijk uit? Heb je misschien een foto? kan ik het systeem afkijken en dan weet ik weer iets meer.....!
AfbeeldingR4F16 Alpine vliegt prima!Afbeelding
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 30559Bericht Ron »

Afbeelding

Simpel ding, maar superhandig.
Het kleine omgebogen bekje (die onderste op de foto) doe je om de veer, de andere bek zet je een stuk verder tegen iets vasts (buitenkant trommel of zo), knijpen maar en de veer haal je er zo uit.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ron op 2003-12-19 12:35 ]</font>
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 30560Bericht Ron »

En als je goed kijkt zie je hem liggen, in het heetst van de strijd.

Afbeelding
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 30562Bericht Willem de Zwijger »

Schitterende sfeerfoto, en bedankt voor de tip. Ik ga dit tangetje onmiddelijk halen, volgens Brezan hebben ze dit hangen, dit heeft op mij dezelfde aantrekkingskracht als een paar 'leuke schoenen' op mijn vriendin, en dat wil wat zeggen.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 30563Bericht Willem de Zwijger »

Ja, en dat het dan 33 Euro kost...ik bedoel, als de garagist er een mini uurtje tegen aangooit ben ik dat toch ook kwijt ? Nou dan.
Bij USAG is ie 17 Euro, maar met BTW en verzending 26, en ik kan voor die 7 Euro gewoon niet langer wachten. Ik geef toe, erg zwak, maar ik ben ook maar een mens.
Gebruikersavatar
Jan-San
Berichten: 325
Lid geworden op: di jan 07, 2003 2:00 am
Locatie: Maastricht

Bericht: # 30566Bericht Jan-San »

Aha, dat is dus een veertang. Laat ik zo'n ding nou nog in de gereedschapskist hebben liggen!!!! Niet zolang geleden heb ik namelijk van een kennis (oud garagist) een hoop gereedschap gekregen, ik vroeg me al af wat dat voor 'vage' tang was. Thx Ron.
Kan ik ook goed gebruiken voor mijn project.

Leuke Gtt 4 heb je daar staan. Paul vertelde me dat ie echt als een gek vooruit gaat! Heb je misschien nog wat foto's?
AfbeeldingR4F16 Alpine vliegt prima!Afbeelding
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 30632Bericht Ron »

Ja, foto's zat. Maar ik ga ze hier niet vermelden hoor. Staat zo opdringerig. Als ik ooit een eigen site aanmaak dan komen ze dáár op. En je ziet hem vast wel eens, of je blaast een stukje mee. Of je probeert me bij te houden, dat kan ook. :smile:
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 30846Bericht Willem de Zwijger »

Noem mij maar een kluns, maar ik sta nu met dat tangetje bij die rem, en ik kom niet op een logische gedachte wat je er mee moet doen. Ik heb Bendix achterremmen, en volgens het boek moet ik nu eerst het bovenste veertje losmaken waarmee de twee remschoenen aan elkaar vast zitten. Daar krijg ik die tang niet achter. Wat is het idee van die tang nou eigenlijk ? Het veertje pakken met het omgekrulde gedeelte van de tang ? Of juist met het puntige deel ? Of is die tang niet voor de twee veren waarmee de schoenen bij elkaar gehouden worden, maar voor die veren waarmee de schoenen tegen de ankerplaat gehouden worden ?
O wacht, Ron heeft al gezegd dat het omgekrulde gedeelte bedoeld is om de veer te pakken. Maar waar dan, op het uiteinde of ergens daar waar de veer uit windingen bestaat ?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem de Zwijger op 2003-12-29 11:15 ]</font>
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 30860Bericht Willem de Zwijger »

Nou de boel ligt eraf, uiteindelijk heb ik dat bovenste veertje (waarmee de remschoenen naar elkaar toe worden getrokken) er met een schroevendraaier uit gekregen, door de schroeverdraaier tussende windingen te steken, maar daarbij is wel de veer vervormd, en daar hou ik niet van dus heb ik bij Brezan een setje besteld. Aan de andere kant ging het simpeler omdat de veer daar vanaf de achterkant gemonteerd was, dus kun je het haakje mooi uit het gat duwen. Zo ga ik ook proberen te monteren.
Verder gaat het redelijk volgens het boek (Haynes) als je bedenkt dat de daar genoemde schotelveren de spiraalveren zijn die je haaks op de remschoen ziet zitten.
Bij de montage van de nieuwe schoenen aan de oude 'stangen' en zelfstelmechaniek kun je het trouwens precies verkeerdom doen, en dat deed ik dus ook.
Ik vind trouwens ook de plaatjes waar die 'schotelveren'in moeten haken erg ielig, ik hoop dat die morgen bij de nieuwe spullen zitten, zo niet, dan maak ik er zelf wat.
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 30885Bericht Ron »

Zonde man. Inderdaad dat omgebogen deel achter het ijzer van de veer en trekken maar. (als hij aan de achterkant zit kom je er wel moeilijker bij. Dan is een schroevendraaier wel handig). Ik monteer veren die aan de achterkant zitten, gewoon aan de voorkant. Sleutelt net wat lekkerder en ik zou niet weten waarom die veren aan de achterkant moeten. Nooit problemen mee gehad.
Tang echt niet gebruikt?
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 30886Bericht Willem de Zwijger »

Wie stelt de diagnose: toen mijn oude remschoenen er nog op zaten trok ik de remtrommels eraf, en pielde wat aan dat plaatje met kartels wat onder de zelfstellende arm zit. Ik monteerde de remtrommels weer, en trapte tot onderop zonder dat er echt geremd werd, daarna een tweede keer intrappen, en daar was weer de vertrouwde tegendruk op het pedaal en de remmen werkten. Echter, als ik de rem een paar seconden losliet had ik weer hetzelfde verhaal: twee keer trappen voor goed remmen. En dat bleef zo, ook na tientallen keren remmen, en remmen met grof geweld.
Mijn idee was: dat ligt aan de zelfsteller, dus sloop ik alles eraf, lekker kopervet op de draaiende en glijdende contacten, en dan nieuwe schoenen erop. Dat heb ik nu voor elkaar aan weerskanten, maar mijn geluk werd wreed verstoord: weer precies hetzelfde geeikel van twee keer trappen.
Ik heb net de trommels er weer af gehaald om te kijken of die zelfstellers het doen. Mijn dochtertje trapte op de rem, en ja hoor, dat werkt aan weerskanten. Die zelfstellers hebben blijkbaar niet eens de tegendruk van de trommel nodig, ze werken gewoon in de open lucht zeg maar.
Daarmee ben ik aan het eind van mijn intellectuele krachten gekomen, de cilindertjes zien er perfect uit, het olie nivo staat in het midden tussen de hoog en laag streepjes. Wat zie ik over het hoofd ?
Plaats reactie