AT conversie vraagjes
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Okay, het volgende
op de eerste plaats. Welk koppelingshuis moet ik gebruiken, de r4GTL, de r5TS of die van de r5AT? Ze passen allemaal, maar volgens mij moet ik die sensor op tegen het vliegwiel (toerentalsensor?) ook overzetten.
En nu komt het. Ik gebruik een r5TS bak en zou bijgevolg de aandijfassen en fusees van de r4 over moeten nemen. Maar toevallig ben ik eigenwijs en wil eigenlijk toch perse de AT assen en fusees. Ik heb de twee soorten assen eens uit elkaar gehaald en ben gaan passen en meten. Wat blijkt...
De pen die bij de r4 in het diff verdwijnt, kun je uit die mof meppen en dan heeft ie precies de diameter om in de AT as aan de bakkant te passen, mits ik de vertanding eruit laat honen. Uiteraard zit er dan geen vertanding meer op en ik wil de krachtoverbrenging laten geschieden door een rvs bout m6 of zo. Vraagjes zijn dus. Is het te bewerken staal gehard en zo ja, is het te bewerken. En het voornaamste, gaat die bout het houden. Hij wordt op afschuiving belast en moet tonnen kracht kunnen verduren. Ik kan alleen niet inschatten wat er aan krachten op dat ding komt.
Overigens zou ik de mof net iets te klein uit laten honen, flink heet stoken en dan het r4 asje erin persen, zit lekker strak dan.
Of is het een mogelijkheid de as erin te lassen?
op de eerste plaats. Welk koppelingshuis moet ik gebruiken, de r4GTL, de r5TS of die van de r5AT? Ze passen allemaal, maar volgens mij moet ik die sensor op tegen het vliegwiel (toerentalsensor?) ook overzetten.
En nu komt het. Ik gebruik een r5TS bak en zou bijgevolg de aandijfassen en fusees van de r4 over moeten nemen. Maar toevallig ben ik eigenwijs en wil eigenlijk toch perse de AT assen en fusees. Ik heb de twee soorten assen eens uit elkaar gehaald en ben gaan passen en meten. Wat blijkt...
De pen die bij de r4 in het diff verdwijnt, kun je uit die mof meppen en dan heeft ie precies de diameter om in de AT as aan de bakkant te passen, mits ik de vertanding eruit laat honen. Uiteraard zit er dan geen vertanding meer op en ik wil de krachtoverbrenging laten geschieden door een rvs bout m6 of zo. Vraagjes zijn dus. Is het te bewerken staal gehard en zo ja, is het te bewerken. En het voornaamste, gaat die bout het houden. Hij wordt op afschuiving belast en moet tonnen kracht kunnen verduren. Ik kan alleen niet inschatten wat er aan krachten op dat ding komt.
Overigens zou ik de mof net iets te klein uit laten honen, flink heet stoken en dan het r4 asje erin persen, zit lekker strak dan.
Of is het een mogelijkheid de as erin te lassen?
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4: last but not leased
-------
Sensor is voor ontsteking, niet voor toerental, toch?
Ik weet ook niks van werktuigbouwkunde, maar ik weet wel dat die tandjes veel meer oppervlak hebben dan het stukje M6 wat contact maakt.
Ik blijf bij je eerste stelling, je bent eigenwijs, maar experimenteren is altijd leuk. Gaat het niet dan kan je altijd nog de spullen van de 4 gebruiken.
Mijn gevoel zegt dat het niet lukt, of niet lang gaat lukken.
Maar waarom wil je dan die fusees? Voor de remmen? En bouw je de bekrachtiger ook nog over dan? Het schijnt niet echt nodig te zijn, maar toch.
En achter?
Ik weet ook niks van werktuigbouwkunde, maar ik weet wel dat die tandjes veel meer oppervlak hebben dan het stukje M6 wat contact maakt.
Ik blijf bij je eerste stelling, je bent eigenwijs, maar experimenteren is altijd leuk. Gaat het niet dan kan je altijd nog de spullen van de 4 gebruiken.
Mijn gevoel zegt dat het niet lukt, of niet lang gaat lukken.
Maar waarom wil je dan die fusees? Voor de remmen? En bouw je de bekrachtiger ook nog over dan? Het schijnt niet echt nodig te zijn, maar toch.
En achter?
Way over my head! Hier heb ik echt geen kaas van gegeten xouje dan oo echt niet kunnen helpen, waarom schrijf ik dan? Nou ja, Xou de rollen graag eens om draaien en zelf ook van dat superadvies geven. Zorry
--Wijlen Rode F6 Combi '86, witte CB 550F '78 en een pipo F6 natte kranten @#*! wagen in de lease---
Heb het er eens met iemand anders over gehad en die zei dat ze in zo'n geval nog wel eens de assen door willen slijpen aan elkaar lassen en dan nog een extra buis erover schuiven en die ook nog vast lassen. Zou het moeten houden volgens hem.
Is er echt niemand die antwoord op mijn vragen weet, Folkert, Menno?
Is er echt niemand die antwoord op mijn vragen weet, Folkert, Menno?
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4: last but not leased
-------
Op 2003-05-08 10:49, schreef Ron:
Sensor is voor ontsteking, niet voor toerental, toch?
Ik weet ook niks van werktuigbouwkunde, maar ik weet wel dat die tandjes veel meer oppervlak hebben dan het stukje M6 wat contact maakt.
Ik blijf bij je eerste stelling, je bent eigenwijs, maar experimenteren is altijd leuk. Gaat het niet dan kan je altijd nog de spullen van de 4 gebruiken.
Mijn gevoel zegt dat het niet lukt, of niet lang gaat lukken.
Maar waarom wil je dan die fusees? Voor de remmen? En bouw je de bekrachtiger ook nog over dan? Het schijnt niet echt nodig te zijn, maar toch.
En achter?
Ik wil die fusees en assen om een aantal redenen. Op de eerste plaats is dat spul beter bestand tegen de grotere krachten die erop komen. Denk hierbij met name aan de dikkere homokineten e.d.
Op de tweede plaats staan de wielen van een AT heel anders en dat ziet dus strakjes ook heel anders uit. En last but not least wil ik idd de remmen zowel voor als achter van een AT overnemen, incl. bekrachtiger. Of de bekrachtiger van de r5 gaat passen moet ik nog zien, Alain zei me dat hij de bekrachtiger van een r12 gebruikt heeft, omdat die iets kleiner was.
Aangezien ik toch eigen ontwerp binnenspatborden wil gaan maken om de ruimte onder de kap te vergroten, denk ik dat het er wel allemaal onder gaat passen.
Ik wil het allemaal zo gaan doen dat de motor niet omhoog hoeft en ik de stuurinrichting ook niet aan hoef te passen.
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
We hebben ooit eens een aandrijfas van een autobus op deze manier verlengt en verstevigd, ook aan elkaar gelast en een extra buis eroverheen gelast. Onder het rjden is het naast de las losgescheurd en kapot geslagen. Het complete interieur op de hoogte van de achteras is helemaal weggemaaid, gelukkig een lege bus.. Wat ik duidelijk wil maken, een aandrijfas is gemaakt van een bepaald soort gehard staal. Als je daaraan gaat lassen verdwijnt de hardheid en op de plek waar het harde en zachter geworden staal grenst, wordt het metaal heel zwak. Niet aan te raden. Ik denk dat ik iemand wel om raad kan vragen; zal er achteraan gaan. Ge heurt van mich.Op 2003-05-12 09:11, schreef Da-Goof:
Heb het er eens met iemand anders over gehad en die zei dat ze in zo'n geval nog wel eens de assen door willen slijpen aan elkaar lassen en dan nog een extra buis erover schuiven en die ook nog vast lassen. Zou het moeten houden volgens hem.
Is er echt niemand die antwoord op mijn vragen weet, Folkert, Menno?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Nou komt er bij een bus ook heel wat meer kracht op te staan, niet?
Alvast bedankt voor de hulp, Paul.
_________________
-------------------------------------------
KLIK HIER VOOR MEER 4
-------------------------------------------
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Da-Goof op 2003-05-12 14:16 ]</font>
Alvast bedankt voor de hulp, Paul.
_________________
-------------------------------------------
KLIK HIER VOOR MEER 4
-------------------------------------------
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Da-Goof op 2003-05-12 14:16 ]</font>
-
- Berichten: 158
- Lid geworden op: za jan 11, 2003 2:00 am
- Locatie: Tilburg
Het maakt niet echt uit welk koppelingshuis je gebruikt. Ik zou de kortste kiezen. Als daar geen gat in zit voor de sensor, dan maak je die toch lekker zelf...
Als je werkelijk die fusees wilt: zet dan de naaf van een viertje over (zelfde wiellagers, dacht ik) en gebruik de assen van een viertje. Menno rijdt daar al een jaar of 5 mee rond en dr is nix aan de hand. (Ik hoop/ga er van uit dat ze even lang zijn...).
Ergo: niet met aandrijfassen knoeien. Als die breekt slaat die je hele wielophanging eraf en dan mag je op drie wielen proberen je auto op de weg te houden, terwijl je net zoveel gas hebt gegeven dat je as breekt...
Als je werkelijk die fusees wilt: zet dan de naaf van een viertje over (zelfde wiellagers, dacht ik) en gebruik de assen van een viertje. Menno rijdt daar al een jaar of 5 mee rond en dr is nix aan de hand. (Ik hoop/ga er van uit dat ze even lang zijn...).
Ergo: niet met aandrijfassen knoeien. Als die breekt slaat die je hele wielophanging eraf en dan mag je op drie wielen proberen je auto op de weg te houden, terwijl je net zoveel gas hebt gegeven dat je as breekt...
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Ah, een besteltouringcar?
En ik heb ook gehoord dat die naaf van een 4 in de fusee van een 5 past, maar dat kan ik netzogoed gehoord hebben van Folkert.
Ik zou ook niet gaan klooien met de asjes.
Hoop werk, hoop risico, weinig effect.
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ron op 2003-05-13 22:37 ]</font>
En ik heb ook gehoord dat die naaf van een 4 in de fusee van een 5 past, maar dat kan ik netzogoed gehoord hebben van Folkert.
Ik zou ook niet gaan klooien met de asjes.
Hoop werk, hoop risico, weinig effect.
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ron op 2003-05-13 22:37 ]</font>
Als je trouwens een beetje onbalans in zo'n as krijgt (kromtrekken door lassen ofzo) wordt je, als alles heel blijft, binnenin helemaal gek van het trillen, hoe sneller je rijdt hoe sneller het trillen en hoe meer gas je geeft hoe erger het trillen. Ik rij nu met een zwaar versleten aandrijfas rond en ik spreek dus, wat dat trillen betreft, uit ervaring: daar krijg je echt horens van!! Wat ben ik blij dat ik over anderhalve week vakantie heb en die as kan vervangen... (en dan heb ik gewoon een 1108cc-tje he, zonder turbo!!)
Zo, ik kan de 140 weer aantikken met mijn nieuwe carburateur...
Dat assen aan elkaar lassen heb ik ook al min of meer overboord gegooid. Ben nou nog aan het bekijken of m'n orignele plannetje eventueel gaat werken. Dus de pen die bij de r4 in de bak verdwijnt uit de mof meppen en de mof van de AT as uithonen en daar de pen van de r4 in persen, wat gaatjes boren en een paar pennen door het geheel slaan en evt. op een paar punten aan elkaar lassen, dan verzwak ik niet de hele doorsnede, maar krijgt ie wel meer grip. En dan maar hopen dat het werkt en anders toch maar weer de hele handel overbouwen naar r4.
Denk overigens dat ik het beste het koppelingshuis van de r5ts kan gebruiken
Denk overigens dat ik het beste het koppelingshuis van de r5ts kan gebruiken
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4: last but not leased
-------