Rodeo GT Turbo
Geplaatst: ma nov 10, 2014 2:29 pm
Nu het forum zo mooi opnieuw ingedeeld is met een aparte rubriek "restauratie en projecten " kan ik niet achterblijven. Ik heb een Renault Rodeo 6, type 2B. Standaard geleverd met een Renault Cleon motortje van 1108 cc. Vermogen circa 47 PK. Deze motor zit ook in de Renault 6 en is hetzelfde als de R4 GTL motor maar dan opgevoerd met met een 32 mm carburateur.
Bij regelmatig gebruik hinderde mij toch de matige prestaties bij toch wel veel toeren. Nu rijd ik weinig boven de 100 km/h, maar ik hou wel van flink optrekken. Ik heb dus in het verleden al 's een upgrade gedaan (laten doen door 4f4ts) met een R5 TX motor. De Cleon C1J 713. Toen deze na een brand niet meer functioneerde heb ik 'm gerepareerd met 2 cilinderbussen en zuigers uit een Volvo B14 blok. De carburateur van een Renault 5 Alpine Turbo en verder standaard ontsteking, uitlaat en luchtfilter. De ontsteking is later een 123-ontsteking geworden, maar wel met de standaard curves erin geprogrammeerd.
Nu zal deze configuratie circa 64 pk hebben. Optrekken van 0 tot 100 doe ik in plus minus 12 a 13 seconden. Echter de moderne auto wordt al sneller. Zelfs mijn vrouw heeft met haar Citroen C1 al 68 Pk. Dus tijd voor wat anders.
Eerder heb ik al eens een Rodeo 4x4 Sinpar (quatre roues motrices) met een Alpinemotor gehad. Dit beviel niet omdat de overbrenging niet paste bij het vermogen. Ook ben ik niet echt kapot van het cross-flowconcept. Mijn oog is daarom gevallen op de "modernere" Renault GT Turbo motor. Voorkomend in de R5, R9 en R11. Ik heb al een tijdje zo'n blok staan en ben van weekend begonnen met de inventarisatie.
Eerste stap: De kop eraf trekken om de staat van de cilinders en kop de beoordelen.
Een lichte obessie: Mijn turbo verzamelwoede. Zal wel stoppen als het project succesvol afgesloten wordt.
De motor ziet er goed uit van binnen. De volgende stap wordt de oude eruit takelen. Alleen zit ik nu even met de griep. Ik houd jullie op de hoogte.
Bij regelmatig gebruik hinderde mij toch de matige prestaties bij toch wel veel toeren. Nu rijd ik weinig boven de 100 km/h, maar ik hou wel van flink optrekken. Ik heb dus in het verleden al 's een upgrade gedaan (laten doen door 4f4ts) met een R5 TX motor. De Cleon C1J 713. Toen deze na een brand niet meer functioneerde heb ik 'm gerepareerd met 2 cilinderbussen en zuigers uit een Volvo B14 blok. De carburateur van een Renault 5 Alpine Turbo en verder standaard ontsteking, uitlaat en luchtfilter. De ontsteking is later een 123-ontsteking geworden, maar wel met de standaard curves erin geprogrammeerd.
Nu zal deze configuratie circa 64 pk hebben. Optrekken van 0 tot 100 doe ik in plus minus 12 a 13 seconden. Echter de moderne auto wordt al sneller. Zelfs mijn vrouw heeft met haar Citroen C1 al 68 Pk. Dus tijd voor wat anders.
Eerder heb ik al eens een Rodeo 4x4 Sinpar (quatre roues motrices) met een Alpinemotor gehad. Dit beviel niet omdat de overbrenging niet paste bij het vermogen. Ook ben ik niet echt kapot van het cross-flowconcept. Mijn oog is daarom gevallen op de "modernere" Renault GT Turbo motor. Voorkomend in de R5, R9 en R11. Ik heb al een tijdje zo'n blok staan en ben van weekend begonnen met de inventarisatie.
Eerste stap: De kop eraf trekken om de staat van de cilinders en kop de beoordelen.
Een lichte obessie: Mijn turbo verzamelwoede. Zal wel stoppen als het project succesvol afgesloten wordt.
De motor ziet er goed uit van binnen. De volgende stap wordt de oude eruit takelen. Alleen zit ik nu even met de griep. Ik houd jullie op de hoogte.