functie stelnokken van remtrommels
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
- Hanz
- Berichten: 3146
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
functie stelnokken van remtrommels
Wie kan mij uitleggen wat de functie van de stelnokken is?
- Bij mijn weten is het zo dat de rem sneller aangrijpt als de nokken naar buiten staan.
- Verder is het bereik van de handrem (wanneer zoals hoort op de voorwielen vrij beperkt, dus als je de nokken naar binnen stelt heb je kans dat die het helemaal niet doen. En, omdat links en rechts mechanisch onafhankelijk van elkaar werken, kan je door de nokken aan een kant helemaal terug te stellen, de handremwerking aan die kan minimaliseren.
- Ik hoor ook wel eens dat mensen een remverschil L/R proberen te verhelpen door met de nokken te prutsen. Ik vraag me af of dat überhaupt mogelijk is. De druk in het remsysteem is toch overal hetzelfde, dus als, door ongelijk gestelde nokken, de rem aan een kant sneller aangrijpt, zal door gelijke verdeling van de druk, toch vrijwel instantaan de andere kant de rem aangrijpen?
Ik hoor het graag als er afwijkende meningen zijn
- Bij mijn weten is het zo dat de rem sneller aangrijpt als de nokken naar buiten staan.
- Verder is het bereik van de handrem (wanneer zoals hoort op de voorwielen vrij beperkt, dus als je de nokken naar binnen stelt heb je kans dat die het helemaal niet doen. En, omdat links en rechts mechanisch onafhankelijk van elkaar werken, kan je door de nokken aan een kant helemaal terug te stellen, de handremwerking aan die kan minimaliseren.
- Ik hoor ook wel eens dat mensen een remverschil L/R proberen te verhelpen door met de nokken te prutsen. Ik vraag me af of dat überhaupt mogelijk is. De druk in het remsysteem is toch overal hetzelfde, dus als, door ongelijk gestelde nokken, de rem aan een kant sneller aangrijpt, zal door gelijke verdeling van de druk, toch vrijwel instantaan de andere kant de rem aangrijpen?
Ik hoor het graag als er afwijkende meningen zijn
-
- Berichten: 1691
- Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am
Re: functie stelnokken van remtrommels
Het is voor behoorlijk remmen en gelijkmatig afslijten belangrijk dat de remschoenen min of meer tegelijk tegen de trommel gedrukt worden. Als de stelnokken teveel naar binnen staan moeten de remschoenen een langere weg naar de trommel afleggen. De auto remt dan 'onderin het rempedaal'. Onder omstandigheden kan dat te weinig zijn voor krachtig remmen of een noodstop. Er is dan te weinig druk opgebouwd voordat het rempedaal zijn grens bereikt in de vorm van de bodem. Daarom moeten de remschoenen zo dicht mogelijk tegen de trommels gesteld worden zo dat zij net niet aanlopen.
- Hanz
- Berichten: 3146
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Re: functie stelnokken van remtrommels
Ik ben het met je eens dat naar binnen gestelde nokken ervoor zorgen dat je dieper moet trappen om volledige remdruk te hebben.
Maar, denk je niet, als bijvoorbeeld rechts de nokken naar binnen staan en links naar buiten, dat de druk links en rechts zo snel gelijk wordt getrokken dat de auto toch niet naar links zal trekken?
Ik probeer voor mezelf vooral uit te vinden of ongelijk gestelde nokken kunnen leiden tot ongelijke remwerking (want daar heb ik volgens de keurmeester last van).
Maar, denk je niet, als bijvoorbeeld rechts de nokken naar binnen staan en links naar buiten, dat de druk links en rechts zo snel gelijk wordt getrokken dat de auto toch niet naar links zal trekken?
Ik probeer voor mezelf vooral uit te vinden of ongelijk gestelde nokken kunnen leiden tot ongelijke remwerking (want daar heb ik volgens de keurmeester last van).
-
- Berichten: 1691
- Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am
Re: functie stelnokken van remtrommels
Heb je dan ook ongelijk gestelde nokken? Afstellen is simpel. Stel ze eerst naar buiten zo dat de remschoenen strak tegen de trommel zitten. Stel ze daarna terug totdat de trommel net vrij loopt. Pasr keer remmen en controleren of de trommel nog steeds vrijloopt. Doe dit bij alle wielen. Als de keurmeester gelijk had, is het nu verholpen. Maar verschil tussen remmen links en rechts kan ook het gevolg zijn van vette remschoenen en trommels, bijvoorbeeld door een lekke remcylinder.
Re: functie stelnokken van remtrommels
Ik heb ook stelnokken rondom mijn Kever...
Je moet ze gewoon zo gelijk mogelijk stellen... zodat de remdruk overal hetzelfde is, dus de remweg/handremweg ook.
Dus het beste is ( op de as ) de remmen eerst helemaal vastdraaien, zodat je trommels niet meer kunnen bewegen, dat de stelnokjes zowel links als rechts hetzelfde aantal keer losdraaien, ( bijv ieder 5 slagen ) totdat ze net niet meer aanlopen. Trap tussendoor eens een keer op de rem, zodat de schoenen zich kunnen zetten. En herhaal dit tot de remdruk goed is. Stel daarna je handrem af.
Als je moet corrigeren door 1 stelnok meer naar binnen te stellen dan de andere... zou ik de rest ( hydrauliek ) eens goed nakijken, dan klopt daar iets niet. De druk zou overal hetzelfde moeten zijn ( op de as ).
Je moet ze gewoon zo gelijk mogelijk stellen... zodat de remdruk overal hetzelfde is, dus de remweg/handremweg ook.
Dus het beste is ( op de as ) de remmen eerst helemaal vastdraaien, zodat je trommels niet meer kunnen bewegen, dat de stelnokjes zowel links als rechts hetzelfde aantal keer losdraaien, ( bijv ieder 5 slagen ) totdat ze net niet meer aanlopen. Trap tussendoor eens een keer op de rem, zodat de schoenen zich kunnen zetten. En herhaal dit tot de remdruk goed is. Stel daarna je handrem af.
Als je moet corrigeren door 1 stelnok meer naar binnen te stellen dan de andere... zou ik de rest ( hydrauliek ) eens goed nakijken, dan klopt daar iets niet. De druk zou overal hetzelfde moeten zijn ( op de as ).
Quot homines, tot sententiae
84`er R4 GTL... 50 tinten rood
85`er Witte VW Kever
84`er R4 GTL... 50 tinten rood
85`er Witte VW Kever
-
- Berichten: 122
- Lid geworden op: do dec 29, 2011 10:36 pm
Re: functie stelnokken van remtrommels
Misschien heb je iets aan het onderstaande verhaaltje,
remmen stellen met de nokjes doe je door ze vast te draaien en aan de trommel proberen te draaien in rij richting .
vervolgens draai je de stel nok terug,,en op het moment dat de trommel begint lost te komen en dus begint te draaien is die nok afgesteld.
en zo ga je verder.
Dit proces kan je een aantal keer herhalen zodat alles goed centreert.
als je de rem intrapt op de testbank en je hebt verschil in vertraging l+r
zou het ook idd aan de remschoenen kunnen liggen
zoals al eerder is gemeld.
Bij mij heb ik de remschoenen eens goed geschuurd en ook de remtrommel goed geschuurd.
toen was het verschil, wat te veel was bijna helemaal weg en goed voor de keuring.
In dit geval was het natte gedeelte van de remmen dik in orde.
remmen stellen met de nokjes doe je door ze vast te draaien en aan de trommel proberen te draaien in rij richting .
vervolgens draai je de stel nok terug,,en op het moment dat de trommel begint lost te komen en dus begint te draaien is die nok afgesteld.
en zo ga je verder.
Dit proces kan je een aantal keer herhalen zodat alles goed centreert.
als je de rem intrapt op de testbank en je hebt verschil in vertraging l+r
zou het ook idd aan de remschoenen kunnen liggen
zoals al eerder is gemeld.
Bij mij heb ik de remschoenen eens goed geschuurd en ook de remtrommel goed geschuurd.
toen was het verschil, wat te veel was bijna helemaal weg en goed voor de keuring.
In dit geval was het natte gedeelte van de remmen dik in orde.
Re: functie stelnokken van remtrommels
remnokken
het is belangrijk dat de remmen goed gesteld zijn, waardoor ze snel aangrijpen en je het pedaal niet ver hoeft in te drukken. Niet voor niks hebben de latere type zelfstellende remmen
Als op een as er een verschil in afstelling is zal de auto bij het aanremmen even trekken, maar daarna gewoon een even grote remwerking hebben op beide wielen.
verschil in remwerking kan bv komen door een lekkende cilinder/remvloeistof op de voeringen
vr gr Fons
als je aan de remmen werk altijd beide zijden van de zelfde as doen!!
het is belangrijk dat de remmen goed gesteld zijn, waardoor ze snel aangrijpen en je het pedaal niet ver hoeft in te drukken. Niet voor niks hebben de latere type zelfstellende remmen
Als op een as er een verschil in afstelling is zal de auto bij het aanremmen even trekken, maar daarna gewoon een even grote remwerking hebben op beide wielen.
verschil in remwerking kan bv komen door een lekkende cilinder/remvloeistof op de voeringen
vr gr Fons
als je aan de remmen werk altijd beide zijden van de zelfde as doen!!
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
- Hanz
- Berichten: 3146
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Re: functie stelnokken van remtrommels
Heren,
dank voor de tips, als ik weer tijd èn zin heb ga ik ermee aan de slag.
dank voor de tips, als ik weer tijd èn zin heb ga ik ermee aan de slag.