motor revisie

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

silvio
Berichten: 447
Lid geworden op: wo apr 21, 2010 10:41 pm
Locatie: Lummen (Belgie)

motor revisie

Bericht: # 149576Bericht silvio »

ik ga aan mijn motor van de gtl beginnen, nu ben ik motorisch (nog) niet zo sterk :oops: , alle tips dus welkom waar struikelblokken zitten of dingen die zeker niet over het hoofd gezien mogen worden.

1e vraag:
kan ik het carter zomaar loshalen, of gaan er dingen uitvallen met het carter te verwijderen?

blok staat ondertussen kaal, kop is er ook reeds af
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: motor revisie

Bericht: # 149577Bericht harbourseal »

Struikelblok 1. Nu de kop eraf is de krukas niet meer draaien. Anders komen je cilinderbussen los te liggen. Best even iets maken van een stropje metaal en vastzetten in de gaten van de kopbouten zodat de bussen op hun plaats blijven.

Het carter kan er zo onder vandaan. Als er iets uitvalt is het niet goed.
Krukas en nokkenas keerring vervangen en veertje iets inkorten.

Was er iets fout met de koppakking? Dat je de kop eraf hebt gehaald?
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
silvio
Berichten: 447
Lid geworden op: wo apr 21, 2010 10:41 pm
Locatie: Lummen (Belgie)

Re: motor revisie

Bericht: # 149578Bericht silvio »

Ok, morgen dit dus even vastzetten, toevallig geen foto als voorbeeld?
de poulie van krukas mag er wel gewoon af om te lakken?

ivm de kop, ik heb de motor nooit langer dan een halve minuut horen draaien, dus voor de zekerheid alles maar losgehaald. 1 cilinder zat vuil in, en veel wit gruis, dus slechte verbranding of beginnend lek in de pakking.

en is ook weer makkelijker om op te poetsen :D

wil het carter eraf omdat toen ik de olie al heb gelaten er redelijk wat brokken mee naar buiten kwamen, dus vrees dar onderin nog meer zal liggen.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5219
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: motor revisie

Bericht: # 149582Bericht Bertje »

Om een blok van binnen weer schoon te krijgen kun je ook een paar keer kort na elkaar olie verversen. Heb ook goede dingen gehoord over atf (automaatbak) olie. Het helemaal reviseren is vaak (nog) niet nodig bij gtl blokken en kan vrij kostbaar en bewerkelijk worden, zeker als je voetpakkingen van cilinders gaat vervangen. Koppakking en distributie kan wel eens nodig zijn. Wat keerringen van nokkenas en krukas betreft: zie eerste sleuteltopic voor de maten, deze kosten een paar euro bij de lagerboer. Deze keerringen zijn strak genoeg, bij die voor de aandrijfassen schijnt het veertje soms strakker te mogen
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
silvio
Berichten: 447
Lid geworden op: wo apr 21, 2010 10:41 pm
Locatie: Lummen (Belgie)

Re: motor revisie

Bericht: # 149584Bericht silvio »

mja, misschien toch niet zo extreem gaan dan, zeker hoe momenteel de gezondheid is en de tijdsdruk die nu al hoog is.....

gewoon buitenkant ontvetten en lakken, nieuwe keerringen, waterpomp, koppakking, enz
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: motor revisie

Bericht: # 149585Bericht R4F6GTX Automaat »

Dat wordt dus niet reviseren maar reviverven...

(Max) 1 liter ATF erbij en dan max 100 km rijden, goed warm laten lopen en dan alles eraf laten (warm) en je motor is weer schoon van binnen. Oliefilter vervangen en goede olie in de motor. Dus niet van die Aldi-troep.

Waarom wil je reviseren? heeft de motor al meer dan een half miljoen km gelopen?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
silvio
Berichten: 447
Lid geworden op: wo apr 21, 2010 10:41 pm
Locatie: Lummen (Belgie)

Re: motor revisie

Bericht: # 149588Bericht silvio »

Zou het gewoon willen doen omdat ik bij mijn gtt dit niet gedaan heb,en daar heb ik nu spijt van.
silvio
Berichten: 447
Lid geworden op: wo apr 21, 2010 10:41 pm
Locatie: Lummen (Belgie)

Re: motor revisie

Bericht: # 149628Bericht silvio »

ga vandaag alle onderdelen bestellen.

zou het aan te raden zijn om ook de keerringen in de versnellingsbak te vernieuwen, daar waar de aandrijfassen inkomen? Ook de grote O-ring dan bij de afstelmoer? en is dit makkelijk te doen?
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5219
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: motor revisie

Bericht: # 149630Bericht Bertje »

Bertje schreef:Deze keerringen zijn strak genoeg, bij die voor de aandrijfassen schijnt het veertje soms strakker te mogen
Inderdaad is het handig de aandrijfaskeerringen te vervangen, hoewel het ook weer niet super veel werk is om dit op een later moment te doen (als ze inderdaad blijken te lekken). De ervaring leert dat ook nieuwe aandrijfaskeerringen iets kunnen lekken, ik heb al van verschillende mensen gehoord dat ze daarom het binnenveertje een paar mm inkorten.

Let op! Die keerringen zijn gevat in ringen die ook je differentieelspeling afstellen, zorg dus dat je bijhoudt in hoeveel omwentelingen ze eruit komen en zet ze even strak terug. Best de 2 zijden na elkaar doen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
silvio
Berichten: 447
Lid geworden op: wo apr 21, 2010 10:41 pm
Locatie: Lummen (Belgie)

Re: motor revisie

Bericht: # 149642Bericht silvio »

ok goede tip! dus de ringen zijn met schroefdraad? namiddag eens proberen of ik er beweging inkrijg.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5219
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: motor revisie

Bericht: # 149644Bericht Bertje »

Bij de GTL-bak in elk geval. Die ringen hebben een verstanding die je kunt gebruiken om ze rustig los te tikken. Er zit een borglipje tussen die verstanding om te voorkomen dat ze niet los trillen. Zie plaatje.

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
silvio
Berichten: 447
Lid geworden op: wo apr 21, 2010 10:41 pm
Locatie: Lummen (Belgie)

Re: motor revisie

Bericht: # 149649Bericht silvio »

ok bedankt, tekening is duidelijk, hier kan ik weer mee verder.

motor is er vandaag niet van gekomen, stonden vanmorgen 3 vrienden bij me aan de deur die als verrassing mee aan de kas kwamen werken :D

toch nog motorisch vraagje, ik vond op fransoze klepseals voor op de cilinderkop, maar op de van mij zitten er geen, hoort dit zo of moeten erop?

Afbeelding

hier link van fransoze

http://www.franzose.de/de/Renault/R4/Zy ... pf/Page-2/


bij mij 5je zitten er wel op, dus daarom de vraag, komt er dan geen olie met de klepsteel mee?

groeten, silvio
silvio
Berichten: 447
Lid geworden op: wo apr 21, 2010 10:41 pm
Locatie: Lummen (Belgie)

Re: motor revisie

Bericht: # 149698Bericht silvio »

dat rode deksel op de foto van de versnellingsbak hierboven, kan dat gewoon los? of hoe zit dat met de schakelstang?
Zou handiger zijn om op te kuisen en te stralen.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5219
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: motor revisie

Bericht: # 149720Bericht Bertje »

Jep, kan los. Er sneuvelt dan wel een pakking, maar die kan je van karton namaken. Staat geen druk op, vangt alleen wat spatolie. Oppassen dat je de arreteerveertjes en -kogeltjes niet kwijtraakt, die worden door die deksel op hun plek gedrukt! Dus deksel losdraaien en voorzichtig wegnemen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: motor revisie

Bericht: # 149726Bericht deutz »

Hoi Silvio, op dat type motor zitten geen seals, meekomende olie is te verwaarlozen.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Plaats reactie