Ik ben een GTL bak aan het demonteren ivm een (waarschijnlijk) versleten synchromesh. Terugschakelen van de 3 naar de 2 lukt niet meer zonder tandenpoetsen.
Tot nu toe volg ik de stappen van het Kluwer handboek, maar op pagina 265, punt 16 blijf ik steken:
"Tik m.b.v. een 'zachte' hamer op het uiteinde van de pignonas..... ".
Er komt geen beweging in, en harder rammen lijkt me niet goed. Of mag dat wel met wat geweld gepaard gaan? Iemand tips?
Daarnaast zag ik bij het verwijderen van het bovendeksel van de bak dat de "achteruittuimelaar" (kluwer blz 273, fig 12.56 E) behoorlijk versleten is. Is dat ding los te verkrijgen ergens? Bij Reno4 en Franzose kon ik het niet vinden.
Mocht iemand een goede GTL bak te koop hebben in noord Nederland houd ik me ook aanbevolen.
Alvast dank voor input!
Groet,
Pepijn
Versnellingsbak: Pignonas verwijderen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
- dick holtrop
- Berichten: 1283
- Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
- Locatie: frentsjer
- Contacteer:
Re: Versnellingsbak: Pignonas verwijderen
dat is toch de bovenste as in de bak?
zo ja dan de twee boutjes achter bij het differentieel loshalen.
dan een dop zoeken die precies op het voorste lager past.(bijna zo groot als het gat)
dan met een kunststof hamer de as naar achteren slaan.
de lagerschaal van het achterste lager valt eruit.
dan met het lange verlengstuk van de doppendoos de as weer terug slaan.
nu valt aan de voorkant de lagerschaal eruit!
succes,
zo ja dan de twee boutjes achter bij het differentieel loshalen.
dan een dop zoeken die precies op het voorste lager past.(bijna zo groot als het gat)
dan met een kunststof hamer de as naar achteren slaan.
de lagerschaal van het achterste lager valt eruit.
dan met het lange verlengstuk van de doppendoos de as weer terug slaan.
nu valt aan de voorkant de lagerschaal eruit!
succes,
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.
niet omdat het moet maar omdat het kan
niet omdat het moet maar omdat het kan
Re: Versnellingsbak: Pignonas verwijderen
ik bedoel de onderste as...
- dick holtrop
- Berichten: 1283
- Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
- Locatie: frentsjer
- Contacteer:
Re: Versnellingsbak: Pignonas verwijderen
oke
ik neem aan dat je het differentieel er al uit hebt,
en dat je het deksel van de bak hebt waar de schakel pook aan zit.
je moet nu proberen om de bak in een versnelling te krijgen, (met een schroefen draaier)
daarna schuif je het achteruit tandwiel in de vertanding.
nu staat de bak op slot.
dan kun je de moet aan de voorkant van deze as lod draaien (kost veel kracht)
nu zet je de bak horizontaal, en sla je de as richting differentieel,
let op als de as eruit is zitten alle tandwielen los, misschien kun je ze eerst even merken
succes
ik neem aan dat je het differentieel er al uit hebt,
en dat je het deksel van de bak hebt waar de schakel pook aan zit.
je moet nu proberen om de bak in een versnelling te krijgen, (met een schroefen draaier)
daarna schuif je het achteruit tandwiel in de vertanding.
nu staat de bak op slot.
dan kun je de moet aan de voorkant van deze as lod draaien (kost veel kracht)
nu zet je de bak horizontaal, en sla je de as richting differentieel,
let op als de as eruit is zitten alle tandwielen los, misschien kun je ze eerst even merken
succes
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.
niet omdat het moet maar omdat het kan
niet omdat het moet maar omdat het kan
Re: Versnellingsbak: Pignonas verwijderen
Bedankt Dick,
Alles wat je zegt dat los moet heb ik reeds los, misschien moet ik toch wat harder slaan.
Was bang de boel te mollen.
Groet,
Pepijn
Alles wat je zegt dat los moet heb ik reeds los, misschien moet ik toch wat harder slaan.
Was bang de boel te mollen.
Groet,
Pepijn