steekas vervangen, oliepeil bak goed?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

steekas vervangen, oliepeil bak goed?

Bericht: # 135056Bericht zwergje »

Dit weekend vrij gehad, dus eindelijk tijd om die gare aandrijfas te vervangen van de f6 die ik van Boke heb sinds een jaar.
Ging eigenlijk soepel, wiel los, krikje eronder, zo hoog mogelijk krikken, lekker de ruimte dus.
Paar wielen gestapeld eronder, voor het geval de krik wegschiet, en klooien maar.
Fuseetjes en stuurkogel werkten keurig mee, en nog een meevaller, geen olie uit de bak, bij het verwijderen van de oude steekas.
Nou vroeg ik me af, is dat logisch, als je hem met het orginele krikje zo hoog mogelijk heb gekrikt, of toch reden om het oliepeil in je bak onder de loep te nemen ( jaja, ik weet het, dat kan natuurlijk nooit kwaad in een auto waarvan je de historie niet kent, maar heb pas 25 maart met sleuteldag ( hopelijk ) een plekje op de brug op sleuteldag)?
Laatst gewijzigd door zwergje op ma mar 12, 2012 9:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: steekas vervangen, oliepeil bak goed?

Bericht: # 135065Bericht harbourseal »

Hoi Zwergje,

Toen ik mijn steekassen eruittrok voor het vervangen van de keerringen.
Liep er veel olie uit de bak.
Lijkt me dat je versnellingsbak redelijk droog stond.

Groet, Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: steekas vervangen, oliepeil bak goed?

Bericht: # 135066Bericht Willem de Zwijger »

Ik rij al 10 jaar met een oliepeil waarbij er geen olie uitloopt als ik er een as uittrek, dus heel heet wordt die soep niet gegeten. Aan de andere kant: bij mij kan niet gereclameerd worden als de boel bij jou stuk loopt...
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: steekas vervangen, oliepeil bak goed?

Bericht: # 135068Bericht zwergje »

Willem de Zwijger schreef: Aan de andere kant: bij mij kan niet gereclameerd worden als de boel bij jou stuk loopt...
:lol:

Over heet gesproken, vermoed dat je bak, als ie dan toch te weinig olie heeft, aardig heet zou moeten worden?
Zo iets van, als je je fikken eraan brandt, moet er olie bij?
Laatst gewijzigd door zwergje op wo jul 23, 2014 5:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Raoul
Berichten: 72
Lid geworden op: vr aug 12, 2011 9:39 am

Re: steekas vervangen, oliepeil bak goed?

Bericht: # 135086Bericht Raoul »

Hallo,

Ik heb de koppeling vervangen van mijn r4 combi bouwjaar 1976.
Alvorens de versnellingsbak te demonteren en de aandrijfassen te verwijderen heb ik de olie afgelaten.
ik heb de koppeling kunnen vervangen zonder de motor uit te bouwen, het was wel een hele klus maar ik heb het toch geklaard.
Daarna heb ik nieuwe olie in de versnellingsbak gedaan en die schakelt nu boterzacht.
Als ik de oude olie vergeleek met de nieuwe dan was het volgens mij wel goed dat dit eens gebeurde.
Verder heb ik de fuseekogels vervangen en de voortrein laten uitlijnen en alles loopt nu goed.
Groetjes,

Raoul
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: steekas vervangen, oliepeil bak goed?

Bericht: # 135097Bericht Tweety »

Als je de steekas hebt vervangen, dan is de bakolie verversen een peuleschil voor jouw, maar ik geef toe dat 't inderdaad niet zo heel nauw luistert... je kan er ook gewoon voor de zekerheid wat bij pompen....
Plaats reactie