Restrictor in carburateurslang te groot?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Bart-S
Berichten: 43
Lid geworden op: wo jan 11, 2012 1:28 am

Restrictor in carburateurslang te groot?

Bericht: # 133599Bericht Bart-S »

Hallo iedereen,

Ik ontdekte gisteren een gat in de dunne slang van de carburateur naar de motor. Even schrikken, maar na wat zoekwerk op dit forum blijkt het waarschijnlijk de restrictor te zijn (om valse lucht tegen te houden).

Het gat lijkt me alleen wel aan de grote kant, als ik het open hou met mijn hand dan ziet het er uit als een klodder zwarte kit met een gat erin :) . Is deze grootte normaal, of is het uitgescheurd?

Het is dus een T-stuk, met een dunne (ongeveer 2 cm) slang naar de bovenkant van de motor. Ik hoop dat jullie hier iets zinnigs over kunnen zeggen, een gat in een slang is gevoelsmatig niet zo fijn, zeker als het bij de carburateur zit (ben een beetje bang voor een benzinebrandje). Ik kreeg het korte slangetje trouwens wel heel gemakkelijk los, misschien moet ik daar maar wat klemmen op zetten.

Ik kan mijn carburateur trouwens niet terugvinden in de vraagbaak, of op foto's op dit forum. Herkent iemand dit model?
Zoals jullie lezen ben ik nog niet echt vertrouwd met dit soort dingen. Maar met de vraagbaak kom ik een heel eind gelukkig :)
Groeten,

Bart

Mijn caburateur:
Afbeelding

Het T-stuk met de restrictor terwijl ik deze open hou:
Afbeelding

Het T-stuk in rust:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Restrictor in carburateurslang te groot?

Bericht: # 133600Bericht Rutger-peer »

Dat hoort geloof ik uit 1 stuk te zijn. Denk dat dit eerder een improvisatie-reparatie is. De restrictie zit geloof ik in de slang zelf. Maar echt veel kaas heb ik er ook niet van gegeten dus anderen zullen je vast beter kunnen helpen dan ik.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Restrictor in carburateurslang te groot?

Bericht: # 133608Bericht Willem de Zwijger »

Dat plastic t-stukje moet in ieder geval heel zijn, dit is duidelijk een reparatie gevalletje wat weer stuk gegaan is.
Op de onderste foto is te zien dat het slangetje wat naar beneden loopt ook zijn beste tijd gehad heeft, je ziet daar een scheur op de onderste bevestiging.

De restrictie is een klein tonnetje met een nog kleiner gaatje erin. Het zit in 1 van de twee slangetjes die op jouw plastic t-stukje schuift, uit mijn hoofd zou ik zeggen het slangetje met die scheur. Je ziet of voelt het snel genoeg als je het loshaalt en er doorheen blaast.

Voor benzinebrand zou ik niet bang zijn, eerder voor aanzuigen van valse lucht.
Die carb is toch een gewone Zenith 28?
Gebruikersavatar
Quatro lata
Berichten: 285
Lid geworden op: vr feb 19, 2010 10:54 pm

Re: Restrictor in carburateurslang te groot?

Bericht: # 133617Bericht Quatro lata »

Hallo,
Zelf net een soortgelijk euvel opgelost / aan het oplossen. Het ' Tonnetje' met een klein gaatje zit bij mij inderdaad in het slangetje dat vanaf het T-stukje naar onderaan de carburateur loopt.

De T-stukjes willen nog wel eens verharden en barsten. Heb er zelf net een vervangen. Helaas heb ik bij het schoonmaken van de slangetjes nu net het dikke slangetje van de kleppendeksel naar het T-stuk te ver omgebogen . .. dat is nu ook een Duck-tape oplossing geworden.

Dit soort slangetjes wordt denk ik wel steeds lastiger te krijgen . . . voorlopig moet het volgens mij nog wel lukken.

Groet,
Maarten
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Restrictor in carburateurslang te groot?

Bericht: # 133619Bericht Rutger-peer »

Overigens, over watvoor diameter hebben we het bij die restrictie? M.a.w.: als je de diameter van het gaatje hebt, kun je dan niet heel simpel zelf zo'n restrictie maken door een stukje plastic, gaatje er doorheen boren en in het slangetje duwen? Of gaat het hier om zo'n minuscuul gaatje dat dat niet te be-boren valt?
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Bart-S
Berichten: 43
Lid geworden op: wo jan 11, 2012 1:28 am

Re: Restrictor in carburateurslang te groot?

Bericht: # 133620Bericht Bart-S »

Bedankt voor de reacties!
Tijd voor een nieuw T-stukje en een nieuwe slang :). Weet iemand waar deze T-stukken te koop zijn? Is dat bijvoorbeeld bij de Brezan te krijgen, of bij het clubmagazijn?

Die onderste slang moet inderdaad ook vervangen worden, bedankt voor de tip! Ik zal kijken waar de restrictor zit in die slang, misschien is die eruit te snijden en in een nieuwe slang te plaatsen. Zo niet dan moet ik maar eens een keer naar Loenen :)
kneul0
Berichten: 150
Lid geworden op: zo jul 04, 2010 12:01 pm
Locatie: spijkenisse

Re: Restrictor in carburateurslang te groot?

Bericht: # 133622Bericht kneul0 »

T-stukje kan je gewoon bij de renault dealer kopen, kost maar een paar euro.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Restrictor in carburateurslang te groot?

Bericht: # 133630Bericht R4F6GTX Automaat »

Rutger-peer schreef:Overigens, over watvoor diameter hebben we het bij die restrictie? M.a.w.: als je de diameter van het gaatje hebt, kun je dan niet heel simpel zelf zo'n restrictie maken door een stukje plastic, gaatje er doorheen boren en in het slangetje duwen? Of gaat het hier om zo'n minuscuul gaatje dat dat niet te be-boren valt?

een plugje kan er ook in, als je een (tijdelijke/)alternatieve oplossing wil...

Afbeelding
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Bart-S
Berichten: 43
Lid geworden op: wo jan 11, 2012 1:28 am

Re: Restrictor in carburateurslang te groot?

Bericht: # 133642Bericht Bart-S »

Harry Veldhuis heeft nog een T-stuk en een slang met restrictor, daar ben ik dus mooi mee geholpen :).
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: Restrictor in carburateurslang te groot?

Bericht: # 133674Bericht dick holtrop »

gaatje is volgens mij 0,9mm
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Restrictor in carburateurslang te groot?

Bericht: # 133675Bericht Rutger-peer »

Moet je een erg dun boortje hebben, maar in principe is dat dus prima zelf te fabriceren lijkt me.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
BVDP
Berichten: 696
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Restrictor in carburateurslang te groot?

Bericht: # 133795Bericht BVDP »

dick holtrop schreef:gaatje is volgens mij 0,9mm
Kan iemand hier eens de exacte maten zetten? Ik wil dit dingetje al lang maken omdat het bij mijn wagen wat beschadigd is. Lengte, diameter en diameter gaatje volstaan. Het mijne is in zwarte kunststof. Is dat origineel?
Met dank

mvg Bart
Laatst gewijzigd door BVDP op zo feb 05, 2012 7:49 am, 1 keer totaal gewijzigd.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Restrictor in carburateurslang te groot?

Bericht: # 133799Bericht R4F6GTX Automaat »

Sommige zijn zwart, sommige hebben er nog een rood randje aan...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Restrictor in carburateurslang te groot?

Bericht: # 133822Bericht Rutger-peer »

Lijkt me dat het gaat om de diameter, die bepaalt uiteindelijk hoeveel lucht er door kan. Lengte en kleur (!) doen er dan niet toe mijns inziens.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
BVDP
Berichten: 696
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Restrictor in carburateurslang te groot?

Bericht: # 133831Bericht BVDP »

De weerstand voor de luchtstroom in een leiding wordt bepaald door de diameter (kwadratisch zelfs dacht ik zo los uit het hoofd) maar ook de lengte. Kleur is om het wat origineel te houden.
Iemand die de maten even kan opmeten?

mvg Bart
Plaats reactie