koppakking lek? Pakking lijkt gaaf
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
koppakking lek? Pakking lijkt gaaf
Vandaag begonnen met het vervangen van de koppakking van de spaanse F6.
Hij had zo'n beetje alle symptomen van een lekkende koppakking:
bellen ik het expansievat, harde radiatorslang na rijden, te heet worden, schuim in de olie.
Waarschijnlijk resultaat van de korte haastige ritjes die ik moet maken om vanaf de pont op tijd op mijn werk te zijn.
Karretje op zijn laatste benen weggezet op een lekker stekkie om te sleutelen.
De eerste helft van de operatie verliep volgens plan, cylinderkop en oude pakking liggen nu thuis op tafel, daarnaast de cylinderkop van mijn oude motor, waar niets mis mee was, met bijna nieuwe waterpomp erop.
Onder de kop zaten cylinderbussen en alle kanalen inderdaad vol met koelvloeistof.
Wat me opvalt, is dat de oude pakking nergens kapot of beschadigd lijkt te zijn.
Daarom vraag ik me af, of er nog andere oorzaken voor genoemde symptomen mogelijk zijn?
Of is er wel vaker weinig te zien aan de koppakking, als ie lek is?
Hij had zo'n beetje alle symptomen van een lekkende koppakking:
bellen ik het expansievat, harde radiatorslang na rijden, te heet worden, schuim in de olie.
Waarschijnlijk resultaat van de korte haastige ritjes die ik moet maken om vanaf de pont op tijd op mijn werk te zijn.
Karretje op zijn laatste benen weggezet op een lekker stekkie om te sleutelen.
De eerste helft van de operatie verliep volgens plan, cylinderkop en oude pakking liggen nu thuis op tafel, daarnaast de cylinderkop van mijn oude motor, waar niets mis mee was, met bijna nieuwe waterpomp erop.
Onder de kop zaten cylinderbussen en alle kanalen inderdaad vol met koelvloeistof.
Wat me opvalt, is dat de oude pakking nergens kapot of beschadigd lijkt te zijn.
Daarom vraag ik me af, of er nog andere oorzaken voor genoemde symptomen mogelijk zijn?
Of is er wel vaker weinig te zien aan de koppakking, als ie lek is?
Mensen met visie? IK zie ze niet.....
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: koppakking lek? Pakking lijkt gaaf
Had je wat opgemeten voordat je het uit elkaar haalde, met een compressiemeter of met een vaccuummeter of zoiets?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: koppakking lek? Pakking lijkt gaaf
Nee, helaas.
Mensen met visie? IK zie ze niet.....
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: koppakking lek? Pakking lijkt gaaf
De lekke koppakkingen die ik in mijn leven heb gezien (slechts 2) waren duidelijk doorgeblazen.
Wat ik wel een keer heb gehad: nieuwe koppakking gemonteerd en daarna lekte hij.
Remedie: andere nieuwe koppakking gepakt en gemonteerd op dezelfde manier, deze was wel dicht.
Mijn gevoel was toen: het kan toch niet waar zijn dat een nieuwe koppakking niet goed is? Ik ben er mee teruggegaan naar de leverancier (een motorenrevisiebedrijf) maar die kon er niks vreemds aan zien. Ik bleef zitten met een knagende onzekerheid en afgenomen zelfvertrouwen.
Ik ben bang dat dit meer zegt over mij dan over de koppakking in het algemeen...
Wat ik wel een keer heb gehad: nieuwe koppakking gemonteerd en daarna lekte hij.
Remedie: andere nieuwe koppakking gepakt en gemonteerd op dezelfde manier, deze was wel dicht.
Mijn gevoel was toen: het kan toch niet waar zijn dat een nieuwe koppakking niet goed is? Ik ben er mee teruggegaan naar de leverancier (een motorenrevisiebedrijf) maar die kon er niks vreemds aan zien. Ik bleef zitten met een knagende onzekerheid en afgenomen zelfvertrouwen.
Ik ben bang dat dit meer zegt over mij dan over de koppakking in het algemeen...
Re: koppakking lek? Pakking lijkt gaaf
Dit is lastig en natuurlijk moeilijk op afstand te beoordelen. Andere mogelijkheden zijn lekkage door beschadiging van de kop (haarscheuren of kromgetrokken) bovenrand cilinderbus (corrosie) of lekke voetpakking c.q. aansluiting cilinderbusvoet. Dat denk ik echter niet.zwergje schreef:Vandaag begonnen met het vervangen van de koppakking van de spaanse F6.
Hij had zo'n beetje alle symptomen van een lekkende koppakking:
bellen ik het expansievat, harde radiatorslang na rijden, te heet worden, schuim in de olie.
Waarschijnlijk resultaat van de korte haastige ritjes die ik moet maken om vanaf de pont op tijd op mijn werk te zijn.
Karretje op zijn laatste benen weggezet op een lekker stekkie om te sleutelen.
De eerste helft van de operatie verliep volgens plan, cylinderkop en oude pakking liggen nu thuis op tafel, daarnaast de cylinderkop van mijn oude motor, waar niets mis mee was, met bijna nieuwe waterpomp erop.
Onder de kop zaten cylinderbussen en alle kanalen inderdaad vol met koelvloeistof.
Wat me opvalt, is dat de oude pakking nergens kapot of beschadigd lijkt te zijn.
Daarom vraag ik me af, of er nog andere oorzaken voor genoemde symptomen mogelijk zijn?
Of is er wel vaker weinig te zien aan de koppakking, als ie lek is?
Als ik kijk naar de symptomen kan het ook zijn dat de thermostaat niet meer openging. Je krijg dan ook en vaak nog meer druk op de slang(en) dan met een lekke koppakking. Bellen door het kokende water en een beetje vocht in de olie heb je altijd door condens en korte ritjes.
Vaak vind je na een lekke(nde) koppakking geen koelvloeistof in de cilinderbussen, dat is meestal verbrand ofwel verdampt. Wat wel veel gebeurd is dat de vloeistof erin loopt tijds het verwijderen van de kop.
Voor de zekerheid zou ik de thermostaat even in kokend pannetje water leggen ter controle.
Succes, Ido
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Re: koppakking lek? Pakking lijkt gaaf
Kappotte kop zou ook gelijk opgelost zijn, aangezien er een andere kop op komt, die altijd goed gelopen heeft, en dus ook zeker vlak is.Okido schreef:Dit is lastig en natuurlijk moeilijk op afstand te beoordelen. Andere mogelijkheden zijn lekkage door beschadiging van de kop (haarscheuren of kromgetrokken) bovenrand cilinderbus (corrosie) of lekke voetpakking c.q. aansluiting cilinderbusvoet. Dat denk ik echter niet.
Als ik kijk naar de symptomen kan het ook zijn dat de thermostaat niet meer openging. Je krijg dan ook en vaak nog meer druk op de slang(en) dan met een lekke koppakking. Bellen door het kokende water en een beetje vocht in de olie heb je altijd door condens en korte ritjes.
Voor de zekerheid zou ik de thermostaat even in kokend pannetje water leggen ter controle.
Succes, Ido
Olie afgetapt, die zag er eigenlijk normaal uit, net als het restant koelvloestof dat ik nog kon aftappen.
Voetpakkingen: in elk geval heb ik de kop om de centreringsbus gedraaid voor het liften, is de auto niet verplaatst, en staat hij in zijn vrij, bovendien de eerst keer dat de kop eraf gaat.
Thermostaat is een goede tip, ga ik checken.
Net een rij langs de kop gelegd, en hoewel ik deze rij niet helemaal vertrouw, valt toch op, dat een voelermaatje 0.05 mm er op meerdere plekken vrij makkelijk tussen past.
Laatst gewijzigd door zwergje op wo jan 18, 2012 10:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Mensen met visie? IK zie ze niet.....
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Re: koppakking lek? Pakking lijkt gaaf
Je kan de rei controleren door hem om te keren. Kop moet ook goed schoon en braamvrij zijn.zwergje schreef:Net een rij langs de kop gelegd, en hoewel ik deze rij niet helemaal vertrouw, valt toch op, dat een voelermaatje 0.05 mm er op meerdere plekken vrij makkelijk tussen past.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Re: koppakking lek? Pakking lijkt gaaf
je noemt bij de symptomen een ding niet: vloeistofverlies
Als je geen vloeistof verlies is zelden de koppakking kapot.
Als de olie bij de peilstok gewoon zwart is en onder de vuldop zeepachtige drab zit is er niets aan de hand.
(Ik heb een keer meegemaakt dat ik olie verloor via de kop pakking maar toen was de R4 net een stoomboot. Nog nooit zoveel rook gezien)
Ik ga met Paul mee dat er mogelijk een vacuumlek zit (bv bij de slangaansluitingen is het aluminium doorgaans sterk gecorrodeerd, rubberpakking van de radiator is doorgaans oud en niet meer goed sluitend en vergeet de kachelkraan niet ). Dat vacuumlek leidt er dan toe dat er ondanks dat je goed ontlucht hebt er telkens een beetje lucht in het systeem komt als de motor afkoelt. Dat beetje lucht zorgt voor een snelle drukopbouw.
Ook de thermostaat is al genoemd. Als die niet opent krijg je ook een snelle opbouw van de druk en borrels in het vat. Immers de vloeistof in de kop begint te koken en kan niet weg. De thermostaat kun je testen door aan de slangen te voelen. Als de bovenste radiatorslang warm wordt en er druk opbouwt is terwijl de onderste slag nog koud is is de thermostaat defect.
We hebben het nog niet gehad over het thermocontact en de fan. Doet die het wel goed?
Kromme kop zal ook wel meevallen. Ik denk wel eens dat de meeste koppakkingwisselingen onnodig zijn en het echter probleem terloops wordt opgelost, bv door nieuwe slangen te monteren, aansluitingen schoon te maken, nieuwe slagklemmen te gebruiken thermostaat te vervangen en beter te ontluchten.
vr gr Fons
Als je geen vloeistof verlies is zelden de koppakking kapot.
Als de olie bij de peilstok gewoon zwart is en onder de vuldop zeepachtige drab zit is er niets aan de hand.
(Ik heb een keer meegemaakt dat ik olie verloor via de kop pakking maar toen was de R4 net een stoomboot. Nog nooit zoveel rook gezien)
Ik ga met Paul mee dat er mogelijk een vacuumlek zit (bv bij de slangaansluitingen is het aluminium doorgaans sterk gecorrodeerd, rubberpakking van de radiator is doorgaans oud en niet meer goed sluitend en vergeet de kachelkraan niet ). Dat vacuumlek leidt er dan toe dat er ondanks dat je goed ontlucht hebt er telkens een beetje lucht in het systeem komt als de motor afkoelt. Dat beetje lucht zorgt voor een snelle drukopbouw.
Ook de thermostaat is al genoemd. Als die niet opent krijg je ook een snelle opbouw van de druk en borrels in het vat. Immers de vloeistof in de kop begint te koken en kan niet weg. De thermostaat kun je testen door aan de slangen te voelen. Als de bovenste radiatorslang warm wordt en er druk opbouwt is terwijl de onderste slag nog koud is is de thermostaat defect.
We hebben het nog niet gehad over het thermocontact en de fan. Doet die het wel goed?
Kromme kop zal ook wel meevallen. Ik denk wel eens dat de meeste koppakkingwisselingen onnodig zijn en het echter probleem terloops wordt opgelost, bv door nieuwe slangen te monteren, aansluitingen schoon te maken, nieuwe slagklemmen te gebruiken thermostaat te vervangen en beter te ontluchten.
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: koppakking lek? Pakking lijkt gaaf
Toch had ik erg weinig koelvloeistof over.je noemt bij de symptomen een ding niet: vloeistofverlies
Als je geen vloeistof verlies is zelden de koppakking kapot.
Heb het terloops genoemd, toen ik het had over het restant koelvloestof dat ik nog kon aftappen
Thermocontact en fan doen hun werk keurig.We hebben het nog niet gehad over het thermocontact en de fan. Doet die het wel goed?
Voor mij aanleiding te denken dat de thermostaat in orde is: als de koelvloeistof niet circuleert, zal de vloeistof in radiator minder snel zo heet worden dat de fan aanslaat.
Ook gaf de gemonteerde temperatuurmeter steeds vaker te hoog aan.
Je opmerking over de olie geeft te denken.
Jammer dat ik pas begin volgende week tijd heb om verder te gaan.
Mensen met visie? IK zie ze niet.....
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper