Nokkenaskeerring vervangen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

R4 Geleen
Berichten: 14
Lid geworden op: wo okt 19, 2011 10:02 pm

Nokkenaskeerring vervangen

Bericht: # 132396Bericht R4 Geleen »

Hoi,
Ik ben sinds kort de trotse bezitter van een R4 1983 850 cc. Na enkele proefkilometers en een klein beurtje ontdekte ik een olielekkage achter de pully die is gemonteerd aan de nokkenas. Dus het vermoeden is dat de nokkenaskeerring zijn werk niet meer goed uitvoert.
Na demontage en rondsnuffelen op dit forum kom ik tot de ontdekking dat zowel in het boek (Kluwer) als op dit forum geen duidelijke informatie staat over het type nokkenaskeerring dat in mijn blokje zit. Dus had ik graag wat hulp van experts/sleutelaars.
Technische gegevens: R4 bouwjaar 10-1983, motornr: BIB07/07 8471 850 cc

Wie kan en wil mij helpen mij deze klus te klaren?

Groet Coen
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Nokkenaskeerring vervangen

Bericht: # 132408Bericht RVIER »

Je kunt de keering eruit halen en bij de lagerboer een nieuwe halen. Het is er een met een dubbele lip
Je kunt ook met een schuifmaat de binnen en buitendiameter opmeten (40x32x8 mm) en dan naar de lagerboer. Als je goed ogen hebt staat het volgens mij ook op de voorzijde van de keerring.
Bij Renault zijn ze erg duur.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
R4 Geleen
Berichten: 14
Lid geworden op: wo okt 19, 2011 10:02 pm

Re: Nokkenaskeerring vervangen

Bericht: # 132411Bericht R4 Geleen »

Dat kan alleen als de nokkenas verwijderd is? Ik zie nl aan de buitenzijde van het huis waar de nokkenas naar buiten komt geen keerring zitten.

Gr Coen
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5219
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Nokkenaskeerring vervangen

Bericht: # 132415Bericht Bertje »

Maak de poelie eens los met een ringsleutel, dan zie je de keerring zitten. Met een schroevendraaiertje krijg je die er wel uit gewrikt. Wel met beleid, geen krassen maken op de as, is niet goed voor je volgende keerring. Ik heb ook wel eens gehoord dat je er 2 parkertjes in kunt draaien en dan met 2 tangen recht naar achteren eruit trekken.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5219
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Nokkenaskeerring vervangen

Bericht: # 132416Bericht Bertje »

Lees net dat je ook graag hulp wil. Kom maar eens langs, ik woon in Maasticht. Doe maar een PB voor het adres.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
R4 Geleen
Berichten: 14
Lid geworden op: wo okt 19, 2011 10:02 pm

Re: Nokkenaskeerring vervangen

Bericht: # 132419Bericht R4 Geleen »

Bertje schreef:Maak de poelie eens los met een ringsleutel, dan zie je de keerring zitten. Met een schroevendraaiertje krijg je die er wel uit gewrikt. Wel met beleid, geen krassen maken op de as, is niet goed voor je volgende keerring. Ik heb ook wel eens gehoord dat je er 2 parkertjes in kunt draaien en dan met 2 tangen recht naar achteren eruit trekken.
Dat is nu het vreemde van alles, achter de poelie bevind zich het gietijzeren huis waarin de nokkenas zich bevind. De nokkenas is niet te demonteren vanuit deze zijde en er is geen keerring zichtbaar. De nokkenas past precies in het huis.
Ik had nl op het forum al enkele malen gelezen over "keerring eruit halen door er gaatjes in te boren" of 'een extra keerring erbij in gedrukt'. Dat is bij dit type blok geen optie dus.

Wel alvast mijn dank voor jullie reacties en meedenken.

Groet Coen
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Nokkenaskeerring vervangen

Bericht: # 132426Bericht RVIER »

@Coen,

Je moet wel de omgeving van de nokkenas even schoonmaken anders zie je de keerring niet.
Met hoeveel bouten zit de nokkenas pully vast?
Maak anders een foto van omgeving van de nokkenas

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
R4 Geleen
Berichten: 14
Lid geworden op: wo okt 19, 2011 10:02 pm

Re: Nokkenaskeerring vervangen

Bericht: # 132428Bericht R4 Geleen »

De poelie is bevestigd met 3 boutjes. Het blok is inmiddels heel goed gereinigd. Het blok heb ik afgelopen zaterdag gedemonteerd uit de auto. Gaf me de gelegenheid om een goed te schrobben en had op het forum gelezen dat de nokkenas aan de distributiezijde eruit moet worden "geschoven" dus dan moest de motor toch eruit. Den nog niet aan de demontage begonnen omdat ik graag wat meer instructies heb.
Een foto zal ik spoedig maken en plaatsen wellicht geeft dat meer duidelijkheid. Maar tot die tijd is alle info welkom :D

Gr coen
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Nokkenaskeerring vervangen

Bericht: # 132434Bericht RVIER »

@Coen

3 bouten klopt.
De nokkenas hoeft er niet uit hoor. Vervangen van de keerring is een werkje van 30 minuten

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
R4 Geleen
Berichten: 14
Lid geworden op: wo okt 19, 2011 10:02 pm

Re: Nokkenaskeerring vervangen

Bericht: # 132447Bericht R4 Geleen »

na heel wat werk ook heel wat wijzer geworden. Vandaag de nokkenas verwijderd. Blijkt dat er bij dit type nokkenas geen keerring gebruikt wordt :( Op de nokkenas is een soort kurkentrekker die de olie terug in de motor verplaatst. Dus veel werk voor niets. Het gaar hier om een ventoux motor type 800-01 B1B 850 cc die dus blijkbaar helemaal geen nokkenaskeerring hebben.
Blijft natuurlijk de vraag staan: hoe kan er toch olie lekken aan die zijde van de nokkenas. Een mogelijke verklaring die wij zelf hebben bedacht is een verstopte carterventilatie, de slangen waren nl behoorlijk verstopt met sludge. Wie heeft hier ervaring mee of een verklaring voor?
Is er bij dit type motor wel een krukas keerring (voordat ik daar een hoop werk aan ga spenderen :lol: )

Even nog een forum technische vraag: kan iemand me uitleggen hoe ik foto's geplaatst krijg, krijg dit nl niet voor elkaar :oops: Dan kan ik het eea toelichten met wat beeldmateriaal voor de geinteresseerden.

Groet Coen
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Nokkenaskeerring vervangen

Bericht: # 132450Bericht RVIER »

@Coen,

wel een verassing. Heb hier nog nooit van gehoord :oops:
Zit er misschien een motor van een Dauphine in :D
Ik durf nu bijna niets meer te zeggen, maar let goed op dat je de vernauwingen (busjes met een gaatje) in de slangen niet kwijtraakt.
Als de vernauwingen wel open zijn ben ik bang dat de motor verleten is

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5219
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Nokkenaskeerring vervangen

Bericht: # 132462Bericht Bertje »

Geen keerring? Vaag! Had net een foto opgesnord van hoe dat er normaal uitziet, zie post 29 in deze thread van onze Engelse vrienden: http://www.renault4.co.uk/forum/showthr ... 152&page=3" onclick="window.open(this.href);return false;

Foto's plaatsen: zet ze ergens online weg (imageshack, picaza, etc), kopieer de url van het plaatje uit de adresbalk van je browser, klik bij het posten op de knop Img en doe dan control V. Je krijgt dan ongeveer dit: [ img ]http://www.eenofandersite.nl/mijnplaatje.img[ / img ] (maar dan zonder spaties) en in de post wordt dan het plaatje zichtbaar.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5219
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Nokkenaskeerring vervangen

Bericht: # 132596Bericht Bertje »

R4 Geleen schreef:
Even nog een forum technische vraag: kan iemand me uitleggen hoe ik foto's geplaatst krijg, krijg dit nl niet voor elkaar :oops: Dan kan ik het eea toelichten met wat beeldmateriaal voor de geinteresseerden.

Groet Coen
We wachten met smart op de foto's...
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Nokkenaskeerring vervangen

Bericht: # 132600Bericht Okido »

Bijgaand een pagina met een motor uit Billancourt (B1B) en de nodige foto's:
http://www.r4-4l.com/forum/viewtopic.php?id=20374

Leuk is de verbaasde opmerking boven de derde foto:
J'ai ensuite démonter la poulie d'ACC et le Volant Moteur pour les nettoyer et pour voir l'état des joints Spi ..... Mais où sont ils ? je les vois pas ?

Vrij vertaald: Ik heb vervolgens de poulie van de nokkenas en het vliegwiel gedemonteerd om de oliekeerringen schoon te maken en om te controleren in welke staat deze zijn ..... Maar waar zijn ze ? Ik zie ze niet ?
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
R4 Geleen
Berichten: 14
Lid geworden op: wo okt 19, 2011 10:02 pm

Re: Nokkenaskeerring vervangen

Bericht: # 132664Bericht R4 Geleen »

Zoals beloofd enkele foto's van mijn 850 cc blokje met code B1B 707 maar zonder keerringen aan zowel de nokkenas als de krukas. Beide zijn voorzien van een soort kurkentrekker draad die de olie weer terug het blok in transporteert. Nu het blok volledig is gedemonteerd, dus ook de carterpan ervan af is dit alles duidelijk geworden. Blijft natuurlijk nog steeds de grote vraag staan: Hoe kan het dat de nokkenas is gaan lekken? Kan dit inderdaad van een verstopte carterventilatie?

zie foto's
http://imageshack.us/g/6/img0479dd.jpg/" onclick="window.open(this.href);return false;

graag nog reacties over het fenomeen carterventilatie. Dan kan ik het geheel weer sluiten en inbouwen.

groet coen
Plaats reactie