1400 in een 1100 blok

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

1400 in een 1100 blok

Bericht: # 130677Bericht zwergje »

In verband met eerder besproken verzekeringstechnische aansprakelijkheid bij ongevallen bij het plaatsen van een 1400 in de 4, het volgende idee:

Is het mogelijk, door je 1100 cylinderbussen, zuigers en drijfstangen te vervangen door die uit de 1400, je 1100 om te bouwen tot een 1400?

Ik heb begrepen dat het enige verschil tussen de blokken is, dat de cylinderbussen zijn opgeboord tot 1400 CC ( hoewel de kop dan ook weer 2 mm hoger is van de 1400...).

Voordeel is dat het motortype op je blok dan gewoon 34 pk aanduidt, terwijl je wel degelijk dat extra vermogen onder de kap hebt liggen....
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: 1400 in een 1100 blok

Bericht: # 130678Bericht R4F6GTX Automaat »

is het niet eenvoudiger om het motorplaatje om te zetten?
De Zuid-Amerikaanse F4tjes hebben sowieso de 1400 erin liggen dus zo apart is dat niet...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: 1400 in een 1100 blok

Bericht: # 130682Bericht Okido »

Dat gaat niet omdat de cilinderbussen van de 1100 worden afgedicht met platte papierpakkingen en de 1400 met rubber o-ringen. Dit is niet uitwisselbaar, je zal dan voor de 1300 cc bussen moeten gaan.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
ap
Berichten: 984
Lid geworden op: zo jun 18, 2006 8:22 pm
Locatie: assen

Re: 1400 in een 1100 blok

Bericht: # 130688Bericht ap »

R4F6GTX Automaat schreef:is het niet eenvoudiger om het motorplaatje om te zetten?
De Zuid-Amerikaanse F4tjes hebben sowieso de 1400 erin liggen dus zo apart is dat niet...
Dat zou ik ook doen in plaats van al dat interne gepruts en geklooi.

Hou dat 1100 blok lekker origineel of hang die 1400 erin en knoop het plaatje over.
Je bent steeds bezig om blokken te verbouwen (nou ja vragen te stellen) terwijl het zoveel simpeler kan.
lordje
Berichten: 685
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: 1400 in een 1100 blok

Bericht: # 130695Bericht lordje »

Bussen overzetten gaat niet 1-2-3 omdat ook de passingen in het blok groter zijn geboord. Bij mijn 1400 blokje waren ook de cylindervoet-pakkingen van vlak papier, alleen origineel te bestellen en in drie dikte-varianten om de bussen op voldoende c.q. gewenste hoogte te krijgen, zoals omschreven in de Haynes. Bovendien heeft een motor welke al meer dan 100.000km gedraaid heeft minder dan de originele compressie, zodat een gtl kop wel op een f6 motor kan, lijkt mij. Groeten Lordje
Plaats reactie