Pagina 1 van 2

Distributie ketting

Geplaatst: vr jun 17, 2011 9:36 am
door jomajos
Hallo allemaal,
Zoals bij alle ketting aangedreven distributie systemen geldt de ongeschreven regel;
bij iedere 100.000 km ketting vervangen.
Nu heb ik vorige week een 4 GTL uit '84 gekocht (117.000 km) en ben 'schoon schip' aan het maken m.b.t. het onderhoud. Ik kan echter nergens in de boeken (zowel niet in Olyslager als in Haynes) vinden wanneer de ketting vervangen dient te worden. Wel zie ik, dat e.e.a. alleen uitgevoerd kan worden bij uitgebouwde motor? (...even de deksel eraf, spanner los etc. is dus niet mogelijk) Wie weet hier meer van ????
Alvast bedankt !

Re: Distributie ketting

Geplaatst: vr jun 17, 2011 10:41 am
door Okido
117.000 km is betrekkelijk weinig voor een GTL-motor, als er geen bijzondere omstandigheden zijn geweest, gaat die ketting zeker dat aantal nog een keer mee. Lekker laten zitten.

Re: Distributie ketting

Geplaatst: vr jun 17, 2011 11:25 am
door schoapke
om de ketting kapot te krijgen moet je wel erg goed je best doen.
Bij onderhoud zou ik eerder de kettingspanner verwachten aan vervanging toe te zijn

Re: Distributie ketting

Geplaatst: vr jun 17, 2011 11:59 am
door dirkoosterhoff
Die R4 motortjes met ketting zijn toch niet kapot te krijgen?
Ik ken ze wel die 4 ton gelopen hebben met dezelfde ketting!
Heel wat beter dan al die auto's met riemen waar je om de zoveel kilometer voor veel geld de riem weer moet laten vervangen.

Re: Distributie ketting

Geplaatst: di jun 21, 2011 4:37 pm
door jomajos
oké, mensen....bedankt voor de info. Er is dus blijkbaar aan de ketting geen onderhoud nodig, hoogstens aan de spanner. Maar daar zijn nog geen signalen voor.

Re: Distributie ketting

Geplaatst: wo jun 22, 2011 12:30 am
door R4F6GTX Automaat
Als hij niet rammelt hoef je er niks aan te doen. Rond de 4 ton kan het wat gaan rammelen, als je de motor normaal gezien niet af en toe van nieuwe olie voorziet, eerder niet zo gauw; ik heb het nog nooit voorgehad.

Re: Distributie ketting

Geplaatst: do jun 23, 2011 4:52 pm
door hankleinjan.nl
psies,
vanaf de 4 ton kan het geleideblokje van de hydrolische kettingspanner beginnen in te slijten. Maar dan alleen nog als je de onderhoudsinterval van olieverversen niet hebt nageleefd.Wat getik of geratel is het resultaat.

groet, han

Re: Distributie ketting

Geplaatst: do mar 15, 2012 7:15 pm
door Peu404
Als je ratel/gerinkel hoort in de buurt van de distributie is het de kettingspanner? GTL 100.000 km gelopen. De verkoper zei dat het de versleten rubbers van de pook waren, maar na vervanging is het geluid niet weg.

Inmiddels de motor gespoeld met motorreiniger van Wyns en verse 20W60 er op. Het geluid is weg. Zal wel een met sludge verstopte kettingspanner zijn geweest.

Re: Distributie ketting

Geplaatst: do mar 15, 2012 8:04 pm
door boerBon
Ketting slijtage kun je ook checken door te kijken of je m iets vh tandwiel kan lichten.
Ongeacht de spanning moet hij hier strak omheen zitten, zoniet; zijn de rollers dunner geworden.

Re: Distributie ketting

Geplaatst: vr mar 16, 2012 1:12 am
door Peu404
Kun je het distributiedeksel wel er af halen zonder de motor uit de auto te halen?
Dat is dan een hele klus eerst.

Re: Distributie ketting

Geplaatst: za mar 17, 2012 12:07 pm
door RVIER
Zoals bij alle ketting aangedreven distributie systemen geldt de ongeschreven regel;
bij iedere 100.000 km ketting vervangen.


advies geldt alleen voor distributieriemen (rubber dus)

je kunt er van binnenuit bij als je bv de verwarming deomonteerd en een stuk uit het schutbord slijpt :-)

vr gr Fons

Re: Distributie ketting

Geplaatst: za mar 17, 2012 12:53 pm
door jeffr4
Zo'n stuk uitslijpen, Fons??..... :D :D

Afbeelding

Nou moest ik dit natuurlijk wel met de dynamo en waterpomp" aan de verkeerde kant" en effe grof de slijptol erin gezet voor wat stoeiruimte en is inmiddles het gedeelte van de kachel dicht met een ander gat voor de slang van de verwarming en wordt de uitsparing van de dynamo en riem een stuk kleiner, netter enz. met een vrije loop en nog ruimte om de riem te stellen.
Als ik de kap demontabel maak, kan ik nog bij de distributie :lol:

Re: Distributie ketting

Geplaatst: za mar 17, 2012 7:15 pm
door RVIER
Ha Jeffrey

Waarom maak je de motor niet vast aan de motorkap? :D als je hem dan open klapt kun je goed bij de v-snaar. :D

vr gr Fons

Re: Distributie ketting

Geplaatst: zo mar 18, 2012 10:59 am
door Rudolf2
Kan in principe wel zo, maar dan moet je ook de versnellingsbak aan de motorkap bevestigen (en natuurlijk de ophanging, en dan een elektrisch motortje om de motorkap open te sjorren, want dat red je handmatig niet meer...

Rudolf

Re: Distributie ketting

Geplaatst: zo mar 18, 2012 12:35 pm
door jeffr4
Als leek op het gebied van de R4 en met mijn 2 linker handen, sta ik altijd open voor goede ideeën van de
meer ervarene kenners, zeker met mijn A-technisch inzicht en dan is het toch fantastisch zo'n forum!
Helaas heb ik al voor deze constructie gekozen , omdat de V-riem ook op deze wijze makkelijk is te verwisselen en te stellen en ..........overdenk om een katteluik te gebruiken voor de distributie. :D

Was ik nou maar van te voren weer eens naar Fons gegaan, niet alleen voor de koffie, maar voor deze goede oplossing en waarom is Rudolf niet weer bij mij langs geweest voor deze aanvullende wetenschap.
Sjonge jonge jonge (stug)