De r4 gtl nokkenstok uit de 1100 voldoet eigenlijk prima, levert wat pk's in, maar geeft in ruil daarvoor soeplesse en koppel: weinig schakelen en veel kracht.
Maar als je dan toch bezig bent, kan het leuk zijn om een beeld van de verschillende mogelijkheden en hun effecten te krijgen, al is het alleen maar om begrip van het geheel te ontwikkelen.
Vandaar dat ik de cracks van het forum lastig heb gevallen met mijn vragen, en gelukkig waren zij bereid hun licht te laten schijnen in het duister van mijn onwetendheid, waarvoor eveneens mijn dank.
Mede met behulp van mijn oer 5 vraagbaak, maar vooral mijn mede forumgenoten, hoop ik nu een lijstje van verschillende nokkenassen met hun waarden te kunnen maken, die, voor zover ik weet, geschikt zijn zonder lassen en slijpen in een blok te zetten dat in de 4 past, waarna een overweging van verschillende effecten moet leiden tot het bepalen van de gewenste keuze .
Mocht ik hierbij vergissingen begaan, wat, gezien een lichte bagage aan ervaring, wellicht zal gebeuren, zal ik verbeteringen zeer op prijs stellen.
Allereerst de waarden van de r4 gtl 1100 cc nokkenas, die, samen met een extra lager, in de voor ombouw naar r4 geschikte super 5 blokken past, en ook in andere cleon blokken, zoals die in de r9, r11, r14, r18 ook meen ik ( in elk geval het 847 a 720 blok uit de fuego ), r19 (ben ik niet geheel zeker van) en vast nog anderen die ik nu vergeet.
deze zijn:
Dan een lijst met nokkenaswaarden uit de vraagbaak oer 5, waarvan ik alleen van het 45 pk 1100 blok, dat zowel in de oer 5 als de r6 ligt, weet dat de nokkenas zonder meer in een r4 1100 cc/ voor ombouw geschikte 1400 past.inlaat open 12 graden, dicht 48 graden
uitlaat open 52 graden, dicht 8 graden
Volgens meerdere bronnen haalt dit 688-13 blok met 45 pk, zijn groter vermogen tov van de 1100 die we in de gtl of F6/F4 kunnen vinden, niet alleen uit de 32 mm carb ( ipv 28mm), maar ook uit een dunnere kop, en, last but not least, jawel, een scherpere nokkenas.
Dat lijkt dus een leuke kandidaat voor eenvoudig plaatsen in een 1400 blok, ware het niet dat mijn vraagbaak oer 5 mij hier met een klein raadsel opscheept: de gegevens van de nokkenas zijn exact dezelfde als die van de 1100 r4 gtl!
Heb het wel drie keer gecontroleerd, het staat er echt.
Ook bij meer vermogen door een dunnere kop, komen er vraagtekens: het blok heeft immers dezelfde compressie (9.5).
Haalt dit blok zijn extra pk's dan uitsluitend uit de 32 mm carb?
Nee, want in mijn spaanse F6 zit een orgineel F6 blok, met een 32 mm Zenith carb, met, 38 pk, net zoals op alle kentekens van spaanse R4'tjes met 32 mm zenith carbs terug te vinden is.
Het antwoord moet ik hierop schuldig blijven.
Nokkenasgegevens oer-5 blokjes
Code: Selecteer alles
688-13 810-19 810-29 810-25 847 840-25
1100 cc 1289 cc 1289cc 1289cc 1397cc 1397cc
let op 45pk 45pk 55pk tx 64pk aut 55pk alpine 93pk
kleptijden in graden:
inlaat opent voor BDP 12 12 22 22 12 30
inlaat sluit na ODP 48 48 62 62 48 72
uitlaat opent voor odp 52 52 65 65 52 72
uitlaat sluit na bdp 8 8 23 25 8 30
Dan is er nog de nokkenas van het C2J-P-7-13 blok, 1400cc, uit de TX/TS oer 5, met 64 pk, in mijn vraagbaak tot 84 wegens korte levertijd niet beschreven.
Die past ook zonder meer, maar heeft dezelfde waarden als de gtl 1100cc as uit de 4, heb ik mij door uitstekend ingelichte bron laten vertellen ( hoewel een andere, eveneens goed geinformeerde bron dit weer tegen spreekt, ga ik er vanuit dat dit toch klopt).
Aan de andere kant, zou het kunnen dat de gegevens uit mijn vraagbaak toch dubieus zijn, gezien het op ervaring berustende feit, dat het leggen van een r4 gtl 1100 nokkenas in een 1400 oer 5 automaatblok, minder pk's en meer koppel opleveren, terwijl diezelfde vraagbaak beweert dat het 847 automaatblok exact dezelfde nokkenaswaarden heeft als diezelfde r4 gtl 1100 nokkenas??
Kortom, verwarring alom .
De enige verklaring, die ik nog kan bedenken, is dat de gegevens van het aantal graden waarbij kleppen openen en sluiten, niet uitsluitend bepalend zijn voor de eigenschappen van het blok, maar ook andere factoren, zoals misschien verschillen in de snelheid waarmee kleppen openen of sluiten ( de scherpte?).
Of de hoogte van de nokken, die bepaalt hoe ver de kleppen open gaan.
Ook is het heel goed mogelijk dat die veronderstelling volstrekt niet klopt, kortom, ook hier moet ik het antwoord schuldig blijven.
Dan is er nog de nokkenas uit het F6 1100 cc blok, die, volgens goed geinformeerde bron, maar ook, om het spannend te houden , dezelde die wel degelijk verschil zag tussen de nokkenaswaarden van de 1100 gtl en 1400 oer 5 blok, scherper is dan de gtl nokkenas.
Ik denk dat dit klopt, aangezien het F6 1100cc blok, met een duidelijk lagere kompressie (8.3 tov 9.5)
toch hetzelfde max vermogen (34 pk bij 5000 toeren/ min) heeft als het gtl 1100cc blok ( 34 pk bij 4000 toeren/ min), en nagenoeg hetzelfde max koppel ( 72 Nm bij 2000 toeren/min voor het F6 blok, 74 Nm bij 2500 toeren/min voor de gtl (indien beiden met 28mm carb).
Dan volgt er nu wat 'plagiaat' (met dank aan Jeffrey):
De "snellere"nokkenas is er een uit een 1300 of de 1400 super5, volvo 340 met 1.4 renaultblok of zelfs uit een clio1100 eerste type 1200
en die moet dan geprepareerd worden, waarbij het grootste aandachtspunt is als volgt : een 5 (of Fuego blok) is de lagering anders, in het vier blok zit er
een extra lager voor de krachten, die er op komen te staan door de as met poelie die uitsteekt en de dynamo en waterpomp aandrijft,
direct achter dit lager komt de nokkenaskeerring te zitten, en als je dus een super5 nokkenas last met een nieuw asstuk, afgezaagd van een R4 as,
komt de lasnaad tegen de keerring aan en de super5 nokkenas is ook wat dikker en zal moeten worden afgedraaid, m.a.w het is nogal wat werk,
eerst goede afzagen met de machine, spec. electroden lassen, speciaal voor gietmallen, daarna afdraaien en polysten. Zie bijlage voor verschil.
Goed te doen, maaaaar dat maakt de nokkenas niet goedkoop, maar wel gewild bij de"snelle henkies"onder de R4 rijders, want de waarden van deze as zijn :
inlaat open 22 graden, dicht 62 graden
uitlaat open 65 graden, dicht 23/25 graden
Dus de kleppen staan dus langer ( meer dan 10 graden) open.
Wat bedoeld was als een inventarisatie die duidelijkheid zou verschaffen, is voorlopig een lijst met veel vraagtekens en onduidelijkheden, afgezien van het citaat.
Mijn excuses daarvoor, maar ja, het is slechts een eerste poging zicht te krijgen over het hoe en waarom van de nokkenassen, vandaar.
Het wachten is dus wederom op een echte kenner, die het niet langer aan kan horen, en uit pure zelfbescherming besluit een einde te maken aan deze tenenkrommende hoeveelheid onwetendheid (nee P..l, noem geen namen ).
Het is eigenlijk bijna een vorm van chantage: zwijgen en struikelen over dit soort topics, of duidelijkheid verschaffen en (even) rust hebben, tot er weer nieuwe vragen rijzen in this blank brain...
Speak or spam