Nokkenassen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Nokkenassen

Bericht: # 126969Bericht zwergje »

Aangezien er voor de ombouw van de 1400, die ik dankzij een tip van Richard op de kop heb weten te tikken, een andere nokkenas in moet ( type r4 1100cc, om waterpomp, poelies en dynamo aan de vliegwielkant van 't blokje te kunnen plaatsen en aandrijven), begon ik me te interesseren voor de verschillende mogelijkheden.

De r4 gtl nokkenstok uit de 1100 voldoet eigenlijk prima, levert wat pk's in, maar geeft in ruil daarvoor soeplesse en koppel: weinig schakelen en veel kracht.

Maar als je dan toch bezig bent, kan het leuk zijn om een beeld van de verschillende mogelijkheden en hun effecten te krijgen, al is het alleen maar om begrip van het geheel te ontwikkelen.

Vandaar dat ik de cracks van het forum lastig heb gevallen met mijn vragen, en gelukkig waren zij bereid hun licht te laten schijnen in het duister van mijn onwetendheid, waarvoor eveneens mijn dank.

Mede met behulp van mijn oer 5 vraagbaak, maar vooral mijn mede forumgenoten, hoop ik nu een lijstje van verschillende nokkenassen met hun waarden te kunnen maken, die, voor zover ik weet, geschikt zijn zonder lassen en slijpen in een blok te zetten dat in de 4 past, waarna een overweging van verschillende effecten moet leiden tot het bepalen van de gewenste keuze .
Mocht ik hierbij vergissingen begaan, wat, gezien een lichte bagage aan ervaring, wellicht zal gebeuren, zal ik verbeteringen zeer op prijs stellen.

Allereerst de waarden van de r4 gtl 1100 cc nokkenas, die, samen met een extra lager, in de voor ombouw naar r4 geschikte super 5 blokken past, en ook in andere cleon blokken, zoals die in de r9, r11, r14, r18 ook meen ik ( in elk geval het 847 a 720 blok uit de fuego ), r19 (ben ik niet geheel zeker van) en vast nog anderen die ik nu vergeet.

deze zijn:
inlaat open 12 graden, dicht 48 graden
uitlaat open 52 graden, dicht 8 graden
Dan een lijst met nokkenaswaarden uit de vraagbaak oer 5, waarvan ik alleen van het 45 pk 1100 blok, dat zowel in de oer 5 als de r6 ligt, weet dat de nokkenas zonder meer in een r4 1100 cc/ voor ombouw geschikte 1400 past.
Volgens meerdere bronnen haalt dit 688-13 blok met 45 pk, zijn groter vermogen tov van de 1100 die we in de gtl of F6/F4 kunnen vinden, niet alleen uit de 32 mm carb ( ipv 28mm), maar ook uit een dunnere kop, en, last but not least, jawel, een scherpere nokkenas.

Dat lijkt dus een leuke kandidaat voor eenvoudig plaatsen in een 1400 blok, ware het niet dat mijn vraagbaak oer 5 mij hier met een klein raadsel opscheept: de gegevens van de nokkenas zijn exact dezelfde als die van de 1100 r4 gtl!
Heb het wel drie keer gecontroleerd, het staat er echt.

Ook bij meer vermogen door een dunnere kop, komen er vraagtekens: het blok heeft immers dezelfde compressie (9.5).

Haalt dit blok zijn extra pk's dan uitsluitend uit de 32 mm carb?

Nee, want in mijn spaanse F6 zit een orgineel F6 blok, met een 32 mm Zenith carb, met, 38 pk, net zoals op alle kentekens van spaanse R4'tjes met 32 mm zenith carbs terug te vinden is.
Het antwoord moet ik hierop schuldig blijven.

Nokkenasgegevens oer-5 blokjes

Code: Selecteer alles

                      688-13     810-19  810-29   810-25      847      840-25
                      1100 cc    1289 cc   1289cc   1289cc    1397cc   1397cc
                  let op 45pk    45pk      55pk     tx 64pk  aut 55pk  alpine 93pk                                                                                                                                                            
kleptijden in  graden:                                                            
inlaat opent voor BDP    12       12        22        22        12      30

inlaat sluit na ODP      48       48        62        62        48      72

uitlaat opent voor odp   52       52        65        65        52      72

uitlaat sluit na bdp      8        8        23        25         8      30   

Dan is er nog de nokkenas van het C2J-P-7-13 blok, 1400cc, uit de TX/TS oer 5, met 64 pk, in mijn vraagbaak tot 84 wegens korte levertijd niet beschreven.
Die past ook zonder meer, maar heeft dezelfde waarden als de gtl 1100cc as uit de 4, heb ik mij door uitstekend ingelichte bron laten vertellen ( hoewel een andere, eveneens goed geinformeerde bron dit weer tegen spreekt, ga ik er vanuit dat dit toch klopt).

Aan de andere kant, zou het kunnen dat de gegevens uit mijn vraagbaak toch dubieus zijn, gezien het op ervaring berustende feit, dat het leggen van een r4 gtl 1100 nokkenas in een 1400 oer 5 automaatblok, minder pk's en meer koppel opleveren, terwijl diezelfde vraagbaak beweert dat het 847 automaatblok exact dezelfde nokkenaswaarden heeft als diezelfde r4 gtl 1100 nokkenas??

Kortom, verwarring alom :lol: .

De enige verklaring, die ik nog kan bedenken, is dat de gegevens van het aantal graden waarbij kleppen openen en sluiten, niet uitsluitend bepalend zijn voor de eigenschappen van het blok, maar ook andere factoren, zoals misschien verschillen in de snelheid waarmee kleppen openen of sluiten ( de scherpte?).
Of de hoogte van de nokken, die bepaalt hoe ver de kleppen open gaan.
Ook is het heel goed mogelijk dat die veronderstelling volstrekt niet klopt, kortom, ook hier moet ik het antwoord schuldig blijven.

Dan is er nog de nokkenas uit het F6 1100 cc blok, die, volgens goed geinformeerde bron, maar ook, om het spannend te houden (uhh), dezelde die wel degelijk verschil zag tussen de nokkenaswaarden van de 1100 gtl en 1400 oer 5 blok, scherper is dan de gtl nokkenas.

Ik denk dat dit klopt, aangezien het F6 1100cc blok, met een duidelijk lagere kompressie (8.3 tov 9.5)
toch hetzelfde max vermogen (34 pk bij 5000 toeren/ min) heeft als het gtl 1100cc blok ( 34 pk bij 4000 toeren/ min), en nagenoeg hetzelfde max koppel ( 72 Nm bij 2000 toeren/min voor het F6 blok, 74 Nm bij 2500 toeren/min voor de gtl (indien beiden met 28mm carb).

Dan volgt er nu wat 'plagiaat' (met dank aan Jeffrey):
De "snellere"nokkenas is er een uit een 1300 of de 1400 super5, volvo 340 met 1.4 renaultblok of zelfs uit een clio1100 eerste type 1200
en die moet dan geprepareerd worden, waarbij het grootste aandachtspunt is als volgt : een 5 (of Fuego blok) is de lagering anders, in het vier blok zit er
een extra lager voor de krachten, die er op komen te staan door de as met poelie die uitsteekt en de dynamo en waterpomp aandrijft,
direct achter dit lager komt de nokkenaskeerring te zitten, en als je dus een super5 nokkenas last met een nieuw asstuk, afgezaagd van een R4 as,
komt de lasnaad tegen de keerring aan en de super5 nokkenas is ook wat dikker en zal moeten worden afgedraaid, m.a.w het is nogal wat werk,
eerst goede afzagen met de machine, spec. electroden lassen, speciaal voor gietmallen, daarna afdraaien en polysten. Zie bijlage voor verschil.
Goed te doen, maaaaar dat maakt de nokkenas niet goedkoop, maar wel gewild bij de"snelle henkies"onder de R4 rijders, want de waarden van deze as zijn :
inlaat open 22 graden, dicht 62 graden
uitlaat open 65 graden, dicht 23/25 graden
Dus de kleppen staan dus langer ( meer dan 10 graden) open.
Afbeelding
Afbeelding


Wat bedoeld was als een inventarisatie die duidelijkheid zou verschaffen, is voorlopig een lijst met veel vraagtekens en onduidelijkheden, afgezien van het citaat.
Mijn excuses daarvoor, maar ja, het is slechts een eerste poging zicht te krijgen over het hoe en waarom van de nokkenassen, vandaar.

Het wachten is dus wederom op een echte kenner, die het niet langer aan kan horen, en uit pure zelfbescherming besluit een einde te maken aan deze tenenkrommende hoeveelheid onwetendheid (nee P..l, noem geen namen :wink:).

Het is eigenlijk bijna een vorm van chantage: zwijgen en struikelen over dit soort topics, of duidelijkheid verschaffen en (even) rust hebben, tot er weer nieuwe vragen rijzen in this blank brain...
Speak or spam :P
Laatst gewijzigd door zwergje op ma jul 20, 2020 11:31 am, 11 keer totaal gewijzigd.
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Nokkenassen

Bericht: # 126970Bericht R4F6GTX Automaat »

zwergje schreef:... (nee P..l, noem geen namen :wink:).

...:P

Grapjas :lol:

Je doet maar wat je niet kunt laten, zolang je de verantwoordelijkheid er ook maar voor neemt. Er zijn er vast nog wel enkelen op het forum die de moeite willen nemen om je ellenlange texten door te lezen; ik keek er vluchtig overheen en er viel me iets op.... (baai)
zwergje schreef:Het is eigenlijk bijna een vorm van chantage: zwijgen en struikelen over dit soort topics, of duidelijkheid verschaffen en (even) rust hebben, tot er weer nieuwe vragen rijzen in this blank brain...
Speak or spam :P

zwergje
(beer)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: Nokkenassen

Bericht: # 126973Bericht zwergje »

He, gelukkig, je bent er nog. (nw)
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
ap
Berichten: 984
Lid geworden op: zo jun 18, 2006 8:22 pm
Locatie: assen

Re: Nokkenassen

Bericht: # 126980Bericht ap »

Volgens mij kan je beter een afspraak maken met Hans Voois en daar de hele dag over kleppendiagrammen cilinderkoppdiktes onderblokken en weet ik niet wat gaan praten.
Dan dat je elke keer met dit soort vragen komt.
Steeds als er een vraag is beantwoord kom je met twee nieuwe.
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: Nokkenassen

Bericht: # 126983Bericht Rudolf2 »

Ach, het lijkt daarmee een beetje op http://www.klikhierniet.net" onclick="window.open(this.href);return false; :lol:

Rudolf
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Nokkenassen

Bericht: # 126988Bericht jeffr4 »

Haaa, even een stapje verder in de plagiaat en citaat van mij en foto's van de nokkie/nokkie en forumvervuiling.
Voordat ik mijn jaarlijkse tour van 6 maanden naar Kreta ben begonnen ( oh what a terrible life I have)
ben ik, mede door de inbreng van Richard en mijn ontstuimige gefreubel en na de import van een "snelle nokkie"uit Frankrijk,er toe overgegaan een nokkenas, waarbij de kleppen dus meer dan 10 graden langer openblijven ,te voorzien van een R4 asstuk voor de poelie. Daarbij in ogenschouw de dikte van het eindstuk, het extra lager, het
lassen, dus ook afdraaien, polysten enz. ..... aardig gelukt... maar ga er nog mee verder in oktober.
Voor de hobby wel te verstaan :D
Nu eerst nog chillen en lamballen en ...de trance en beachparty's af.
Totdat ik vervelend wordt en ze zegeen..He Jeff... nokken! en dan draai ik om mijn as en ga vrolijk verder en
vraag niet waarom, want ja vragen staat vrij...en of je begripvol antwoord krijgt... :D
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Nokkenassen

Bericht: # 126995Bericht Willem de Zwijger »

Ik heb het gevoel dat dit topic wel eens de geschiedenis in zou kunnen gaan als het beste stuk research op het gebied van r4-en-aanverwante motoren ooit! Dit prikkelt mijn nieuwsgierigheid op enorme wijze, nog even en ik stop de nokkenas van mijn reserve F6 1100 blok in mijn reserve 1400 blok om te zien wat het doet. En wat zou die F6 1100 kop op een 1400 automaat blok doen? Ga door tot je op alle vragen antwoord hebt, ik volg dit ademloos! No kidding.

En dan blijkt die Jeffrey al aan het assen verlassen!!!! Zo horen we nog eens wat. Overal heeft ie plaatjes van en dit doet ie er dan stiekumpjes bij...ik zeg: het Forum knapt hier net zoveel van op als een tam F6 blokje van een scherperdere nokkenas.... We betreden met z'n allen een nieuw tijdperk, niets zal ooit nog hetzelfde zijn, dit zijn historische tijden! Ik prijs me nu al gelukkig dat ik op de voorste rij mocht zitten :D
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Nokkenassen

Bericht: # 126999Bericht jeffr4 »

Willem de Zwijger schreef:Ik heb het gevoel dat dit topic wel eens de geschiedenis in zou kunnen gaan als het beste stuk research op het gebied van r4-en-aanverwante motoren ooit!
(nw) Please, no credits to me (nw) Ik heb het wiel niet uitgevonden en wat ik doe, heeft zeker een franse Alpine mafkees gedaan en zeker ook een bekend forumlid ook geprobeerd! En ja volgens mijn franse cleon-ami :

Camshaft and valves are same for all C1J, and C2J engines. (Atmospheric and Turbo). Valve dimensions for this engines are: Intake valve- D: 34 mm; d: 7 mm; L: 91.2 mm; Angel: 45. Exhaust valve- D: 29 mm; d: 7; L: 89 mm; Angel 45. Original Renault number of camshaft is: 7700694279.

Dus... kennis is macht ... hoef je nie uit te probere... gewoon zo'n snelle staaf erin, 10 graden langer open met die klep, ja .....niet je eigen klep en gaan met die banaan., eh hondehok ( oh ja, met nog een paar minor adjustements)...en hoezo...nieuw tijdperk,
dit deden ze al prehistorisch met een R 10...
ik ga weer verder lamballen met de griekse mythen en sagen...
zijn ook van die fantastische ongeloofelijke verhalen :lol:
(heb effe geen plaatje, zit ik al op de 1000 beriggies.... om bij de forumbewoners te horen, ah 993..nog 7 blibla)
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: Nokkenassen

Bericht: # 127149Bericht zwergje »

Steeds als er een vraag is beantwoord kom je met twee nieuwe.
Da's nou het mooie van kennis, vind ik dan,....je moet vooral geen haast hebben om ermee klaar te zijn!
Als je snel klaar wilt zijn, kun je een magnetronmaaltijd nemen.
Maar ja, die smaken meestal nergens naar.
Als je het ziet als een draak die je de kop af moet hakken, waarna er weer twee nieuwe groeien, dan wordt je er niet vrolijk, maar moe en geiriteerd van.
Als het hart niet geraakt wordt, wordt het monster alleen maar groter.
Enige remedie: loslaten en je op iets richten waar je wel blij van wordt, dat is de betekenis van het richten op het hart in de sage van de draak.

In deze rusteloze tijden vaak best een opgave.

Om in Griekse sferen te blijven, Socrates concludeerde al, dat inzicht in eigen gebrek aan kennis, voorwaarde is tot inzicht van de noodzaak, te zoeken naar kennis van anderen, en dat dat onontbeerlijk is om wijzer te worden.

De I Tjing zegt hetzelfde.

Lastiger wordt het wanneer je te maken hebt met mensen, die het onprettig vinden, wanneer er iets gevraagd wordt, waarop ze het antwoord misschien niet helemaal kennen (zoiets knaagt tenslotte aan je zelfbeeld), en dus liever de aandacht verleggen naar het gebrek aan kennis van de vragensteller :wink: .

Het delen van kennis, het zoeken van iemand naar kennis (die een ander bezit), zou plezier en herkenning op moeten leveren, geen vermoeidheid.
Maar, zoals gezegd, het zijn nu eenmaal rusteloze tijden, tenzij je het voor elkaar krijgt elk jaar 6 maanden op vakantie te gaan natuurlijk.
Wat dat betreft kunnen we van Jeffrey misschien meer opsteken dan autotechniek..

Als Hans Vooijs tijd, en zin over heeft, om kennis bij te spijkeren, dan zou hij dat wel laten blijken lijkt me.
Ik denk dat hij mij, en vele anderen, al heel veel aangereikt heeft op weg naar beter begrip van r4 motortechniek, en het mooie van dit forum vind ik nu juist, dat wie wil wanneer zin heeft tijd kan besteden aan ons aller vraagstukken, en even vrij is om dat juist niet te doen.

Maar, back on topic, enig speurwerk heeft nog geen verschillen in nokkenaswaarden tussen r4, f6, oer 5 en r6 (1100cc) opgeleverd.
Wel een interessante link over snelle en minder snelle nokkenassen, kleppentijden, kleplichthoogte en kleplichtkromme (waaruit blijkt dat er inderdaad meerdere factoren van invloed zijn dan kleppentijden alleen op het vermogen), en andere factoren van de nokkenas die bepalend zijn voor motoreigenschappen, met een kleppendiagram met toelichting van 5 gtl naast alpine.
Alleen voor liefhebbers (dus ben je dat niet, klikhierniet, en ook niet zeuren als je het wel doet!!!!!):

http://www.om-vt.nl/html/nokkenassen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Nokkenassen

Bericht: # 127161Bericht Tweety »

Ik had al zo'n vermoeden ik heb namelijk ook de kleppen gesteld van m'n R16 TX... en toen viel me al op hoe ver de inlaat klep open ging... in verhouding tot m'n f6 en gtl blok dan....maar als de wijzen spreken en ik het niet echt weet, hou ik liever m'n mond.... mijn vermoeden is dat de nokkenas van bv. een R6 vooral een wat puntigere inlaat nok heeft, en evt. uitlaat nok... zodat vooral de klep wat verder open gaat en er dus meer gas in kan worden gezogen (of iig met minder weerstand..) dat de graden hetzelfde zijn heeft ook wat met de koeling van de kleppen te maken....deze worden alleen gekoeld als de kleppen dicht zijn...(dmv van de kop ..) en staan ze langer open dan dan zijn ze korter dicht.... als ze te warm worden, branden ze een beetje weg, en sluiten ze niet goed meer wat dat proces alleen maar versneld (is dat nou met een D of een T ?)
O Ja een Alpine is overigens wel een crossflow motor (net als m'n TX) en dan heb je ook veel meer voordeel van overlappende klepopening... plus een betergevormde ontbrandingsruimte, waarbij de kleppen ook wat makkelijker open kunnen bij en hoge zuiger stand...dit weet ik onderhand, en ik heb weer wat bij geleerd... (baai)
hans vooijs
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
Locatie: aalten
Contacteer:

Re: Nokkenassen

Bericht: # 127162Bericht hans vooijs »

Op het ogenblik ben ik zakelijk erg druk vele auto' s voor de tulpenrally en de Mille Miglia moeten afgesteld worden, dat betekent 6 dagen in de week werken.
Ben op het ogenblik ook zeer druk met het bouwen van een elektrische auto , geen ombouw maar volledig gebouwd hier in de achterhoek de AAA e-Fun car.
Het R4 gebeuren komt op dit moment even op het tweede plan te liggen, was nog wel met mijn aardgas-R4 te zien in - blik op de weg - samen met de elektrische auto.

mvrgr hans vooijs
hans
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: Nokkenassen

Bericht: # 127193Bericht zwergje »

Interessant, heb je een linkje om dat te bekijken (via google niet gevonden)?
Laatst gewijzigd door zwergje op ma jul 20, 2020 11:43 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: Nokkenassen

Bericht: # 127263Bericht zwergje »

Het lijkt er inmiddels op dat de nokkenas in het f6 1100cc blokje dezelfde is als die in het oer-5 1100cc blokje ligt, dat 45 pk heeft.
kleptijden en nokhoogte zijn gelijk (hooguit zou er verschil nog kunnen zitten in de kleplichtkromme : snelheid van openen kleppen).

Aangezien een 1100cc uit een 4 gtl met 32mm carb, (net zoals het oer 5 1100 blok met 45 pk), 38 pk levert (zie de spaanse kentekenbewijzen van de 4-rtjes met 32mm carb), kun je zeggen dat de nokkenas uit de oer 5 1100cc, en dus ook die uit het 1100cc f6 blok, in dit geval 7 pk extra oplevert, in procenten 45 gedeeld door 38 dan maal 100 %= 118,4 %, dus 18.4 % vermogenwinst uit de oer 5/ F6 1100cc nokkenas.

Ga ervanuit dat op de 1100 uit de gtl 4 en de gtl 5 dezelfde kop erop hebben, in elk geval is de compressie dezelfde ( 9.5:1).

Aan de andere kant heeft de f6 motor welliswaar een snellere nokkenas, maar een lagere compressie (8.3:1 tegenover 9.5: 1), en hetzelfde eindvermogen als de 1100 in de 4 gtl.
Als de nokkenas 18.4 % vermogenwinst oplevert, maar de lagere compressie deze winst weer teniet doet, levert de f6 motor door een compressieverlaging van 1.2 (door een dikkere kop) 18.4 % vermogen in.

Voorgaande doet mij vermoeden, dat een f6 blok met gtl kop en een 32 mm carb, een 1100 met 45 pk oplevert.
Waarna je er natuurlijk een gtl bak voor wilt hebben.
Laatst gewijzigd door zwergje op za jul 09, 2011 1:27 am, 3 keer totaal gewijzigd.
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Nokkenassen

Bericht: # 127265Bericht Tweety »

zwergje schreef: Voorgaande doet mij vermoeden, dat een f6 blok met gtl kop en een 32 mm carb, een 1100 met 45 pk oplevert.
Waarna je er natuurlijk een gtl bak voor wilt hebben.
een 5 bak heeft misschien ook wel wat... afhankelijk van de koets (aero dynamica..) moet daar ook kwa topsnelheid behoorlijk wat uit geperst kunnen worden...
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: Nokkenassen

Bericht: # 127270Bericht Rudolf2 »

Hallo,
Vergeet niet om even het vijfbakinfotopic door te lezen, echt sneller wordt de auto daar niet van, wel wat meer schakelen...

Rudolf
Plaats reactie