verwarmde carburateurvoet

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

verwarmde carburateurvoet

Bericht: # 125757Bericht zwergje »

Op de zenith 32 die in mijn F6 zit, kan je vanaf de waterpomp slangen aansluiten, die de voet van de carburateur verwarmen.
Mijn vermoeden is, dat dat gedeelte niet eerder aangesloten zijn geweest.
Vandaag heb ik dat wel gedaan, aangezien het een gunstig effect op de verbranding schijnt te hebben.
Mijn vraag is, aangezien deze functie langere tijd niet in gebruik is geweest, of er sprake kan zijn van lekkage, door uitgedroogde pakkingen en dergelijke.

groet, Serge
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: verwarmde carburateurvoet

Bericht: # 125760Bericht R4F6GTX Automaat »

Ga je naar Lapland of zo? Die verwarmde voet wil je niet met de huidige benzines...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: verwarmde carburateurvoet

Bericht: # 125762Bericht zwergje »

Is dat zo?
Dan ben ik verkeerd geinformeerd.
Maar ik hoor graag de commentaren van de kenners, een toelichting zou welkom zijn!
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: verwarmde carburateurvoet

Bericht: # 125763Bericht RVIER »

@zwergje,

je hebt het hoogste rendement van een automotor als de lucht er zo koud mogelijk ingaat. Dan gaat er namenlijk de meeste lucht in. Daarom worden er ook interkoelers gebruik bij turbomotoren.

Er zijn echter twee probleempjes:
1) De lucht wordt door de motor aangezogen en expandeert na het venturi. Daardoor zakt de temperatuur van de lucht (adiabatische expansie). Als je een gasfles snel opendraait heb je hetzelfde effect. Je kunt dan afhankelijk van het vocht in de lucht ijsvorming krijgen;
2) De verdampende benzine onttrekt warmte aan zijn omgeving (anders kan hij niet verdampen).
Daardoor zakt de temperatuur van die omgeving (de doorstromende lucht) nog verder.

Het gevolg daarvan is dat de carburateur (bij heel bizondere omstandigheden) kan bevriezen.
Door de voet te verwarmen voorkom je dat.

Maar als die carburateur op een inlaatspruitstuk staat, gecombineerd is met het spruitsuk van de uitlaat, zoals bij onze Renaults, treedt dit effect eigenlijk niet meer op.

Met het verwarmen van de carb voet koop je dus comfort (in heel uitzondelijke gevallen), maar dat kost continu (een beetje) vermogen. Eigenlijk is de zomer/winterstand van de luchtfilter een soortgelijke afweging. Je verwarmt dan vooraf de inkomende lucht in plaats van achteraf (na de carb).

succes verder.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: verwarmde carburateurvoet

Bericht: # 125765Bericht dick holtrop »

ik meende altijd dat het verwarmen van de voet ook voorkomt dat de carburateur krom trekt?

omdat het temperatuur verschil tussen het spruitstuk en de carburateur anders te groot wordt?

het verwarmde tussenstuk neem het temperatuur verschil weg.

wie weet dit?

vrgr dick
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: verwarmde carburateurvoet

Bericht: # 125766Bericht zwergje »

Dank je voor de toelichting, Fons.
Meer info welkom!

Serge
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: verwarmde carburateurvoet

Bericht: # 125778Bericht Willem de Zwijger »

Ik heb met mijn 1400 blok in het verleden wel ellende met winterhik gehad, zelfs met de voetverwarming van de carb. Sinds de winterflap voor de gril is dat gelukkig definitief afgelopen. Mind you: ik kan de lucht niet voorverwarmen via de uitlaat omdat er een K&N luchtfilter op zit.
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: verwarmde carburateurvoet

Bericht: # 125800Bericht deutz »

Willem, pbtje
gr.Jan
niet geschoten is altijd mis!
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: verwarmde carburateurvoet

Bericht: # 125801Bericht deutz »

Een dikke kunststof schijf of plaat tussen carb.voet en spr.stuk voorkomt een te grote hitte overdracht!!
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Plaats reactie