Koude start gaat goed maar dan!!!
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Koude start gaat goed maar dan!!!
Hoi,
Mij R4 start elke ochtend netjes met behulp van de choke maar als ik niet direct weg rijd of direct na het wegrijden moet stoppen voor een stoplicht zakt de toerental naar beneden en dreigt hij af te slaan ik moet ook steeds gas bijgeven om hem op gang te houden, met als gevolg een gigantische rookpluim die mijn mede weggebruikers niet fijn vinden. Auto gaat naar een paar honderd meters wel keurig lopen.
Heft iemand een idee waar dit aan kan liggen? ik heb zelf het vermoeden dat dit te maken heeft met een verkeerde mengsel. (te rijk of te arm)
Alvast bedankt
Mij R4 start elke ochtend netjes met behulp van de choke maar als ik niet direct weg rijd of direct na het wegrijden moet stoppen voor een stoplicht zakt de toerental naar beneden en dreigt hij af te slaan ik moet ook steeds gas bijgeven om hem op gang te houden, met als gevolg een gigantische rookpluim die mijn mede weggebruikers niet fijn vinden. Auto gaat naar een paar honderd meters wel keurig lopen.
Heft iemand een idee waar dit aan kan liggen? ik heb zelf het vermoeden dat dit te maken heeft met een verkeerde mengsel. (te rijk of te arm)
Alvast bedankt
Laatst gewijzigd door Sousse op ma dec 06, 2010 8:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Koude start gaat goed maar dan!!!
Het koude weer! na een paar honderd meter is de motor nog niet op bedrijfstempratuur in de winter dus iets langer op de choke rijden.
Re: Koude start gaat goed maar dan!!!
Roberto, het probleem komt voor bij een volledige open choke, en dat vind ik vreemd. Je zou denken dat de motor door de open chook voldoende benzine krijgt.
Laatst gewijzigd door Sousse op ma dec 06, 2010 9:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Koude start gaat goed maar dan!!!
Probeer eens wat minder choke in de winter moet je er een beetje mee spelen, als ze goed warm is loopt de motor dan wel mooi stationaire?
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
Re: Koude start gaat goed maar dan!!!
choke mag sneller naar half
eventueel sproeier van de carb schoonmaken (kleine schroefje helemaal int midden, klein vuiltje = hoop ellende)
eventueel sproeier van de carb schoonmaken (kleine schroefje helemaal int midden, klein vuiltje = hoop ellende)
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
- harbourseal
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: Koude start gaat goed maar dan!!!
Na het starten op volle choke zet ik de choke op ongeveer driekwart. direct voordat ik wegrijd.
Niet warmdraaien, maar meteen rijden.
Na een kilometer geen choke meer nodig.
probeer eens.
Robert
Niet warmdraaien, maar meteen rijden.
Na een kilometer geen choke meer nodig.
probeer eens.
Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
-
- Berichten: 188
- Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
- Locatie: aalten
- Contacteer:
Re: Koude start gaat goed maar dan!!!
De verhouding verhoogd toerental en hoeveelheid choke is bij de Zenith carburateur te regelen met een boutje op het choke gedeelte.
Het boutje klemt een stangetje welke het verhoogde toerental regelt, ik start (ook in de winter) op LPG dan heb ik natuurlijk geen choke nodig.
Heb daarom het zo ingesteld dat bij het minimaal aantrekken van de choke het toerental verhoogd maar de choke niet inkomt, erg makkelijk in de winter wanneer de eerste 10 minuten de motor niet stationaire wil lopen bij het koude weer en het rijden op LPG.
Origineel staat het verhoogde toerental vrij laag ingesteld als je het iets verhoogt blijft de motor keurig netjes lopen en staat toch niet op de choke en dat spaart weer brandstof!
Mijn tip even een paar keer proberen wat het ideale verhoogde toerental is.
mvrgr hans
Het boutje klemt een stangetje welke het verhoogde toerental regelt, ik start (ook in de winter) op LPG dan heb ik natuurlijk geen choke nodig.
Heb daarom het zo ingesteld dat bij het minimaal aantrekken van de choke het toerental verhoogd maar de choke niet inkomt, erg makkelijk in de winter wanneer de eerste 10 minuten de motor niet stationaire wil lopen bij het koude weer en het rijden op LPG.
Origineel staat het verhoogde toerental vrij laag ingesteld als je het iets verhoogt blijft de motor keurig netjes lopen en staat toch niet op de choke en dat spaart weer brandstof!
Mijn tip even een paar keer proberen wat het ideale verhoogde toerental is.
mvrgr hans
hans
Re: Koude start gaat goed maar dan!!!
Mannen, bedankt voor de tips.
Ik heb zoals Hans aangaf het stangetje van de verhoogde toerental een paar millimeter hoger gezet en de auto maakt nu meer toeren bij het starten, toerental blijft ook stabiel en zakt niet weg. Ook het dierct wegrijden zonder op te warmen en de choke snel terugdraien helpt.
De komende dagen maar het benzine verbruik in de gaten houden.
Groeten
Ben
Ik heb zoals Hans aangaf het stangetje van de verhoogde toerental een paar millimeter hoger gezet en de auto maakt nu meer toeren bij het starten, toerental blijft ook stabiel en zakt niet weg. Ook het dierct wegrijden zonder op te warmen en de choke snel terugdraien helpt.
De komende dagen maar het benzine verbruik in de gaten houden.
Groeten
Ben