Apk voor mijn Franse F4

Al het overige, zoals accessoires (trekhaak, radio, airco enz.), apk, auto invoeren en nog veel meer.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Thijsio
Berichten: 247
Lid geworden op: za dec 03, 2005 12:31 am
Locatie: Kerk Avezaath

Apk voor mijn Franse F4

Bericht: # 121881Bericht Thijsio »

Hallo allemaal,
Vorige week ben ik langs geweest bij de rdw met mijn f4. Ik hoop dat ik vandaag de papieren krijg. Intussen heb ik mijn auto alvast naar de garage gebracht voor de apk.
Nou zijn er een aantal kleine dingetjes:
- draairichting van rechter achterband
- fuseekogelhoezen gescheurd
- rechtsvoor, de rubber bus van de trekstang is versleten (?)

De kogels zijn nog goed, dus alleen de hoezen dienen vervangen te worden. Hoe doe ik dat? En weten jullie wat er bedoeld wordt met die rubber bus van de trekstang? Is dat ook zelf te doen?

Ik hoor graag van jullie,
groeten, Thijs
Mijn eerste auto: Renault 4 GTL, 1984
Daarna: Renault 4 L uit 1990
Nu: Renault 4 F4 uit 1974
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Apk voor mijn Franse F4

Bericht: # 121882Bericht R4F6GTX Automaat »

Thijsio schreef: En weten jullie wat er bedoeld wordt met die rubber bus van de trekstang? Is dat ook zelf te doen?

Ik hoor graag van jullie,
groeten, Thijs
Dat heet een Koeienoog

Afbeelding
Om en nabij een tientje te verkrijgen bij diverse automaterialenzaken.

Fuseekogels kunnen wel goed zijn maar kosten iets van 15 euri p/st dus kun je ze net zo goed vervangen want het moet toch los en met demonteren gaan ze wel eens kapot...

Afbeelding
Als het effe kan, koop geen QH want die hebben al speling als ze uit het doosje komen...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
kpr
Berichten: 134
Lid geworden op: do jun 18, 2009 4:07 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Apk voor mijn Franse F4

Bericht: # 121889Bericht kpr »

Thijsio schreef:Hallo allemaal,
- draairichting van rechter achterband
Wat moet ik mij hierbij voorstellen? De overige drie wielen rijden vooruit en de rechter achterband achteruit? :-?
R6TL uit '73 - 71-YB-85 / R6L uit '77 - 50-RF-63
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: Apk voor mijn Franse F4

Bericht: # 121890Bericht Rudi »

Het gebeurt steeds vaker dat een fabrikant een rijrichting adviseert ivm waterafvoer en verminderde slijtage, de band is dus verkeerd gemonteerd.
Overigens valt het lijstje best mee, maar als je je APK laat uitvoeren bij de RDW zullen ze behoorlijk strenger zijn dan wanneer je hem bij een garage aanbrengt.
Gebruikersavatar
kpr
Berichten: 134
Lid geworden op: do jun 18, 2009 4:07 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Apk voor mijn Franse F4

Bericht: # 121891Bericht kpr »

R4F6GTX Automaat schreef: Fuseekogels kunnen wel goed zijn maar kosten iets van 15 euri p/st dus kun je ze net zo goed vervangen want het moet toch los en met demonteren gaan ze wel eens kapot...

Als het effe kan, koop geen QH want die hebben al speling als ze uit het doosje komen...
Wat is overigens precies het nadeel van kapot rubber? Mijn R6TL heeft ook kapot rubber, maar ondanks dat de keurmeester dit meldde heeft hij ze niet vervangen en is de auto wel goedgekeurd(erg raar, maar goed).

Verder schijnt er verschil te zijn in de fuseekogel van een R6L en een R6TL. De eerste schijnt gelijk te zijn aan die van de R4 en de andere aan die van de R5. Maakt het heel veel uit of zijn ze verder wel uitwisselbaar?
R6TL uit '73 - 71-YB-85 / R6L uit '77 - 50-RF-63
Gebruikersavatar
Thijsio
Berichten: 247
Lid geworden op: za dec 03, 2005 12:31 am
Locatie: Kerk Avezaath

Re: Apk voor mijn Franse F4

Bericht: # 121892Bericht Thijsio »

Bedankt voor de reacties tot zover. Zo'n koeienoog is toch niet zo makkelijk te vinden, wat is de officiele naam van dat ding? Bij de Brezan en AutoTechnica konden ze me niet helpen als ik vroeg naar een busje of rubber voor de reactiestang of trekstang.
Nog een vraag, kan ik met conventioneel gereedschap het klusje klaren? Hoe krijg ik die fuseekogels los en weer vast?
Groet, Thijs
Mijn eerste auto: Renault 4 GTL, 1984
Daarna: Renault 4 L uit 1990
Nu: Renault 4 F4 uit 1974
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Apk voor mijn Franse F4

Bericht: # 121893Bericht R4F6GTX Automaat »

Vraag Harry Velthuis maar, die zal ze wel hebben liggen
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: Apk voor mijn Franse F4

Bericht: # 121896Bericht Rudi »

Mijn garage haalt nagenoeg alle onderdelen gewoon bij Raydo.
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: Apk voor mijn Franse F4

Bericht: # 121899Bericht Mark4GTL »

clubmagazijn heeft ze ook liggen.

de koeienogen (reactiearmrubbers) en de fusees
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Apk voor mijn Franse F4

Bericht: # 121900Bericht Rutger-peer »

Hee Thijs,

Als ik jou was zou ik gewoon even contact met Harry Velthuis opnemen, die heeft al datsoort spul wel en dan weet je ook meteen dat je het goede te pakken hebt, Harry is een soort van R4 guru.

Wat betreft het vervangen van fuseekogels, ik adviseer je een grote poelietrekker. Ik heb zelf eentje er uit geslagen met een hamer maar dat kan nooit echt goed zijn voor je fusees, die kogels willen nog wel eens heel erg vast zitten (lopen ook taps toe) waardoor je heel hard moet slaan. De andere kant wou niet, die heb ik warm gestookt, die was dus ook meteen volledig aan gort.

Achteraf was het handiger om er een poelietrekker op te zetten. Het probleem is alleen vaak dat die poelietrekkers geen mooie rechte klauwtjes hebben en je de trekker zo niet goed kunt klemmen. Je moet dus wel een goede poelietrekker hebben, die past.

Maar losslaan kun je altijd eerst nog even proberen, stel je voor dat de kogel niet zo vast zit, dan is dat mooi meegenomen. Je moet dan even een grote hamer als contragewicht (die vangt dan de klappen op) bovenop de fusee houden en met een andere op de fuseekogel slaan (moertje even op het uiteinde draaien).

Fuseekogels zou ik overigens alleen vervangen als ze stuk zijn of afgekeurd, ik vind al die tientjes bij elkaar namelijk altijd nogal optellen. Je voorophanging heeft 4 fuseekogels en 2 stuurkogels en die laatste kosten 20 euro per stuk. Daarnaast zijn het gewoon slijtageonderdelen die je een keer in de zoveel (heel veel) tijd moet vervangen, die kun je gewoon zo lang blijven gebruiken tot ze stuk zijn.

Ik heb je een pb gestuurd met Harry's gegevens.

Succes en de groeten,

Rutger.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3144
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Apk voor mijn Franse F4

Bericht: # 121901Bericht Hanz »

Poelietrekkers? Waarom niet 1x investeren in een goede fuseetrekker?
Van het kopen van goed gereedschap heb ik nog nooit spijt gehad.
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: Apk voor mijn Franse F4

Bericht: # 121902Bericht schoapke »

de moer eerst strakker aandraaien voorkomt dat de schroefdraad doldraaid. losslaan met een hamer gat prima, maar sla an op de fusee en nooit op de fuseekogel [zeker niet op de schroefdraad] Door de trillingen laat de pin uiteindelijk los van de fusee [kan een paar klappen duren]

een scheurtje in de hoes is nog geen speling op de kogel dus een hoesje van een euro is dan logischer dan de hele kogel voor 15. kan je drie apk's lang rondom vervangen. die hoesjes houden het vet binnen en het vuil buiten dus vervangen of dichten [kit] is wel aan te raden
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Apk voor mijn Franse F4

Bericht: # 121904Bericht Rutger-peer »

Hanz schreef:Poelietrekkers? Waarom niet 1x investeren in een goede fuseetrekker?
Van het kopen van goed gereedschap heb ik nog nooit spijt gehad.
Kun je nagaan, ik wist niet eens dat die dingen bestonden; fuseetrekkers. Dat is dan natuurlijk de beste oplossing.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Apk voor mijn Franse F4

Bericht: # 121908Bericht R4F6GTX Automaat »

Nee, een flinke hamer is beter.... als je nu alleen dat rubbertje wil vervangen krijg je de kogel niet heel eraf met een kogeltrekker/duwer.
Je moet sowieso tegen de fusee slaan, zoals Schopke al zei. 3 rake klappen (op de juiste plaats) en de kogel springt los.
Je mag ermee langs komen, dan doe ik het voor....
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Apk voor mijn Franse F4

Bericht: # 121914Bericht Tweety »

kpr schreef:
Wat is overigens precies het nadeel van kapot rubber? Mijn R6TL heeft ook kapot rubber, maar ondanks dat de keurmeester dit meldde heeft hij ze niet vervangen en is de auto wel goedgekeurd(erg raar, maar goed).
De ervaring leert dat een kapot rubber vuil binnen laat waardoor binnen vrij korte tijd speling onstaat zodat de kogels toch vervangen moeten worden...(volgende keer zal je wel nieuwe moeten, handig kan je ze van te voren bestellen...)
Ik zie liever zo'n trekkertje om ze los te halen, hoewel ik het ook met een hamer gezien heb, en dat kan ook... (wat minder elegant..) koeieogen zijn wel gewoon bij de Brezan verkrijgbaar volgens mij, anders origineel renault of bij die franzose of het clubmagazijn...
Plaats reactie