Hoe erg is rot....?

Al het overige, zoals accessoires (trekhaak, radio, airco enz.), apk, auto invoeren en nog veel meer.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Orangina
Berichten: 12
Lid geworden op: zo sep 26, 2010 10:54 am

Hoe erg is rot....?

Bericht: # 121611Bericht Orangina »

In februari 2011 gaan wij de barreltocht van amsterdam naar rijden (http://www.amsterdamdakar.nl" onclick="window.open(this.href);return false;).

De Renault 4 is natuurlijk de ultieme auto hiervoor. Nostalgisch, rijdt heerlijk geveerd, eenvoudig te repareren en zeer gewild in Afrika. We hebben een knaloranje R4 GTL uit 1984 op de kop getikt die goed rijdt.

Paar probleempjes :
- Draagarmen achterwielen zijn heel slecht ( klein en grote gaten en scheurtjes)
- Achterspatborden (binnen en buiten) zijn behoorlijk doorgeroest
- Draagbalken vertonen ter plaatse van de kofferbak gaatjes
- Uitlaat vertoont op meerdere plekken gaatjes

De auto komt nu niet door de APK.

Eigenlijk zou je zeggen naar de sloop met dit ding. Dit kan ik (nog) niet over mijn hart verkrijgen. Graag zou ik het noodzakelijke willen uitvoeren en het avontuur aangaan met deze leuke kar.

Vraag :
1. Hoe erg is rot ? De auto hoeft maximaal 9000 kilometer te halen. Indien er platen ter versteviging van de draagarmen en draagbalken worden aangebracht,
kan ik er dan van uitgaan dat deze de krachten kunnen houden?

2. Is het mogelijk een nieuwe achteras te monteren (weet niet of ze verkrijgbaar zijn) ?

Alvast dank voor een antwoord,
Dirk Nieuwenhout
Laatst gewijzigd door Orangina op zo sep 26, 2010 1:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Hoe erg is rot....?

Bericht: # 121613Bericht Rutger-peer »

In mijn beleving is de enige goede manier om zoiets aan te pakken koets en chassis scheiden, alles schoonmaken en de verrotte stukken vervangen. Platen tegen de zijkant van de balken lassen levert op den duur alleen maar meer problemen op omdat daar weer water tussen gaat zitten. Draagarmen of een nieuwe achteras zijn wel te krijgen, evenals nieuwe achterspatborden (á 35 euro/stuk). De binnenspatborden zijn deel van de carrosserie dus die kun je alleen door laswerk repareren. In mijn topic (klik) kun je o.a. zien hoe ik (wij) mijn chassis hebben gerepareerd en wat daarbij kwam kijken.

En naar de sloop is sowieso geen optie natuurlijk, dan zijn er nog wel liefhebbers ;). Overigens, mijn R4 is ook uit 1984 en "knaloranje", al wordt het geel genoemd. Het is meer oker.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Gebruikersavatar
Orangina
Berichten: 12
Lid geworden op: zo sep 26, 2010 10:54 am

Re: Hoe erg is rot....?

Bericht: # 121618Bericht Orangina »

Rudger bedankt voor je reactie! Ik zie dat mijn R4 maar een paar weken nieuwer is, KV-18-PF.

Goed voorstel echter.... de auto hoeft alleen de trip Dakar te halen zonder dat er een wiel afbreekt of dat de auto in tweeen breekt. De roestgaten worden waarschijnlijk dichtgemaakt met glasvezelmatten zodat onze billen droog blijven.

Weet jij waar ik een nieuwe of gebruikte achterophanging kan krijgen ?

Groeten,
Dirk
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Re: Hoe erg is rot....?

Bericht: # 121619Bericht GijSsie »

Rubbers en zwingarmen zijn nieuw te krijgen. Draagarmen die met torsiestaven verbonden zijn, zijn niet nieuw verkrijgbaar.

Polyesteren of lassen op een verroest onderstel is een geen goed plan. Als je de middelen hebt is het mogelijk om in een week het chassis los te halen en op te knappen. Kijk maar eens naar het topic van rutger.. het lijkt meestal mee te vallen.. maar als puntje bij paaltje komt... is een opknapbeurt wenselijk om de veiligheid te garanderen.

Ik zou het niet zien zitten om als je door een iets te diepe kuil rijd dat de achteras eronderuit breekt..

Voor zo'n tocht had je beter een ietst beter 4tje uitgezocht..
Savane 1993 =D
Gebruikersavatar
Orangina
Berichten: 12
Lid geworden op: zo sep 26, 2010 10:54 am

Re: Hoe erg is rot....?

Bericht: # 121620Bericht Orangina »

Bedankt voor de tip, de auto gaat in de verkoop. Ik ga verder op zoek
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Hoe erg is rot....?

Bericht: # 121622Bericht Rutger-peer »

GijSsie schreef:... Als je de middelen hebt is het mogelijk om in een week het chassis los te halen en op te knappen...
Daar ben ik toch flink langer mee bezig geweest. Maar goed, ik wou dan ook alles perfect hebben. Met name het schoonmaken van een chassis neemt ontiegelijk veel tijd in beslag. Ik denk dat je eerder 2 weken moet rekenen als je knap doorwerkt.

PS: Orangina, wat moet dat ding opbrengen?
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Hoe erg is rot....?

Bericht: # 121647Bericht deutz »

Orangina, je hebt PB.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Plaats reactie