Carburateur-problemen?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
kpr
Berichten: 134
Lid geworden op: do jun 18, 2009 4:07 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Carburateur-problemen?

Bericht: # 117996Bericht kpr »

Hallo,

ik heb (vermoedelijk) problemen met de carburateur. Zaterdag reed ik namelijk met de R6 terug van Friesland naar Enschede en vlak na Zwolle begon de motor opeens te bokken en stotteren en werd optrekken steeds lastiger, alsof al het vermogen weg was. Alleen met choke uit was er nog enigszins te rijden. Dit werd steeds erger tot vlak voor Nijverdal plots de motor weer op vol vermogen zijn best deed alsof er niets aan de hand was geweest. Dit ging tot Hengelo goed en toen was het afgelopen: slechts met choke volledig uit kon ik(via de vluchtstrook :-?, wel veel bekijks 8)) met max zo'n 30 km/uur naar Enschede komen. Als ik gas geef, dan slaat de motor af. Het lijkt me dus dat de carburateur ergens verstopt zit, al is het maar dat ik voor ik donderdag naar Friesland vertrok een lekke pakking bij de vlotterkamer heb vervangen.

Nu is sleutelen aan carburateur volgens mij een behoorlijk nauwkeurig werk, dus zijn er tips om dit te demonteren/schoon te maken of zijn er wellicht andere oorzaken?

ps. het betreft een Solex 32 PDIS carburateur
R6TL uit '73 - 71-YB-85 / R6L uit '77 - 50-RF-63
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Carburateur-problemen?

Bericht: # 117997Bericht Tweety »

Je zal wel ergens valse lucht trekken.... zit de carbi er nog goed op.... zitten de slangetjes er nog goed op... zo ja, misschien zit je hoofdsproeier verstopt....ik heb een zenith dus ik weet niet hoe dat bij een solex zit.. met een carburateur is het vaak het handigst om in ze geheel te demonteren, en ergens op een tafel boven een schone vloer.... d'r komt natuurlijk altijd nog wat benzine uit... :D
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: Carburateur-problemen?

Bericht: # 117999Bericht schoapke »

andere mogelijke boosdoener kan een verstopte benzine filter zijn
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: Carburateur-problemen?

Bericht: # 118022Bericht Mark4GTL »

rijdt de auto nog?

dan mag je zaterdagmiddag wel ff bij mij langs komen.
kunnen er dan naar kijken.

Zondag mag evt ook. Ik hoor het wel.
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
kpr
Berichten: 134
Lid geworden op: do jun 18, 2009 4:07 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Carburateur-problemen?

Bericht: # 118028Bericht kpr »

Ik ben zaterdag over de vluchtstrook van Hengelo naar huis gekomen, dus de auto rijdt nog enigszins :roll: 10 uur 's ochtends?
R6TL uit '73 - 71-YB-85 / R6L uit '77 - 50-RF-63
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Carburateur-problemen?

Bericht: # 118029Bericht jeffr4 »

Ben benieuwd wat het euvel is,
dus als jullie onderonsje is uitgesleuteld en al het speciale grolsch bier is opgezopen, gaarne hier nog een vermelding ..wat het probleem is geweest. (baai)
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: Carburateur-problemen?

Bericht: # 118031Bericht Mark4GTL »

moet waarschijnlijk werken zaterdagochtend
vandaar in de middag, maar zondagochtend 10 uur is wat mij betreft ok :D
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: Carburateur-problemen?

Bericht: # 118136Bericht Mark4GTL »

carb is helemaal schoongemaakt en onsteking achter de kast gehad

moet nieuwe ontsteking in. Corrosie op puntjes zorgt voor slechtere stroomloop, en daardoor door minder goed lopende motor.
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
plintum
Berichten: 37
Lid geworden op: vr mei 14, 2010 11:49 pm

Re: Carburateur-problemen?

Bericht: # 122063Bericht plintum »

Beste,

Ik heb hetzelfde probleem gehad 3 weken terug.
Kon alleen maar op de choke rijden en zonder die sloeg hij meteen af.
dus ik met 5000 toeren terug naar huis.
kwam er daar achter dat er een stuk was afgebroken van het kleppendeksel-slangetje.
toen bleek de vervroeger ook lek te zijn.

van de 4e cilinder kon de bougi kabel losgetroken worden zonder dat er enige verandering plaatsvond.

Dus:
nieuwe contactpunt, verdelerkap+rotor, bougi's+kabels, condensatortje, carburateur-pakkingen.

Het is nu nog niet helemaal weg. Hij stotterd nog steeds elke +/- 3 seconde
Wat zou dit nog kunnen zijn?
Alleen de vervroeger moet nog vervangen worden. zou het dat kunnen zijn? die is lek.

Ik hoor graag jullie mening.

Groetjes,
'Henry
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Carburateur-problemen?

Bericht: # 122076Bericht RVIER »

Dag Henry,

Als hij niet wi llopen ander dan met de choke open zuigt hij meestal valse lucht (bv door een kapotte slang)

Erger is je vierde cilinder, doet die vierde cilinder al weer mee? Ander heeft afstellen nog steeds geen zin
Controleer verdelerkap (had je al vervangen), kabel, bougie, klepspeling vierde cilinder.

succers,
Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
blanche
Berichten: 54
Lid geworden op: wo dec 03, 2008 2:22 pm

Re: Carburateur-problemen?

Bericht: # 122144Bericht blanche »

Beste viermeesters

Nog niet zo heel lang geleden heb ik de contactpunten (laten) vervangen tijdens de sleuteldag (maart).Sindsdien niet heel veel met de vier op pad geweest, minder dan 5000 kilometer.

Nu is het bimetaal gebroken. Dikke pech of is dit duidelijk het gevolg van iets anders? De 'slagplaat' zit nu nog in de goede hoek, deze wordt immers afgesteld toch? Hij ziet er niet versleten uit, zal ik deze voor de zekerheid en gebrek aan stroboscoop-apparatuur laten zitten?

Danku!
plintum
Berichten: 37
Lid geworden op: vr mei 14, 2010 11:49 pm

Re: Carburateur-problemen?

Bericht: # 134190Bericht plintum »

RVIER schreef:Dag Henry,

Als hij niet wi llopen ander dan met de choke open zuigt hij meestal valse lucht (bv door een kapotte slang)

Erger is je vierde cilinder, doet die vierde cilinder al weer mee? Ander heeft afstellen nog steeds geen zin
Controleer verdelerkap (had je al vervangen), kabel, bougie, klepspeling vierde cilinder.

succes,
Fons
Hallo Fons,

Sorry voor de hele late reactie! Ik ben een tijdje van het forum geweest omdat ik er niet veel wijzer van werd.
Na 2 jaar me flink in de technieken verdiept te hebben weet ik wel behoorlijk wat over de r4, f6, r5 en dergelijke.

het probleem was een hard stukje dat in de hoofdsproeier bleef hangen. Door het schoonmaken is er mischien iets losgeweekt, dat aan de wand van een kanaaltje zat.

Het harde zwarte brokje van 0,1 bij 0,2 mm kon kantelen, en daarom was het heel onvoorspelbaar waneer in er wel of niet last van zou hebben. Ik heb het verwijderd, en nu rijd hij weer goed.

Normaal is het inderdaad een vacuum probleem. er word dan te weinig aan de carb getrokken. Daarom was het ook zo'n zoek werk!

Voor alsnog bedank voor je reactie!
plintum
Berichten: 37
Lid geworden op: vr mei 14, 2010 11:49 pm

Re: Carburateur-problemen?

Bericht: # 134191Bericht plintum »

blanche schreef:Beste viermeesters

Nog niet zo heel lang geleden heb ik de contactpunten (laten) vervangen tijdens de sleuteldag (maart).Sindsdien niet heel veel met de vier op pad geweest, minder dan 5000 kilometer.

Nu is het bimetaal gebroken. Dikke pech of is dit duidelijk het gevolg van iets anders? De 'slagplaat' zit nu nog in de goede hoek, deze wordt immers afgesteld toch? Hij ziet er niet versleten uit, zal ik deze voor de zekerheid en gebrek aan stroboscoop-apparatuur laten zitten?

Danku!

Ik zou alles laten zitten en opnieuw de contactpuntjes vervangen. Ik kan me niet inbeelden wat er voor zou moeten zorgen dat hij af zou breken!

Mischien iemand anders nog ideen?
kneul0
Berichten: 150
Lid geworden op: zo jul 04, 2010 12:01 pm
Locatie: spijkenisse

Re: Carburateur-problemen?

Bericht: # 134192Bericht kneul0 »

bij mij is deze ook al 2 keer gebroken.
1 na 1000km al en de 2de pas na ongeveer 10000 km
dus ik denk gewoon een kwestie van pech hebben is.

groet leon
plintum
Berichten: 37
Lid geworden op: vr mei 14, 2010 11:49 pm

Re: Carburateur-problemen?

Bericht: # 134196Bericht plintum »

kneul0 schreef:bij mij is deze ook al 2 keer gebroken.
1 na 1000km al en de 2de pas na ongeveer 10000 km
dus ik denk gewoon een kwestie van pech hebben is.

groet leon
Als je er achter komt wat het is, dan horen we het graag! Want het komt dus wel meer voor?
Plaats reactie