Menie
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Menie
Ik heb mijn chasis los in de schuur liggen en als het weer nog beter wordt ga ik het laswerk afmaken.
Ik ben er nog steeds niet uit wat ik op de bodem ga smeren, maar nu ben ik ondertussen kleine onderdelen aan het oplappen. Ik gebruik hiervoor nogal wat menie (voor remtrommels ed).
Nu zat ik te denken om de bodem gewoon in de menie en hamerite te zetten. Dat is lekker makkelijk en volgens mij werkt menie prima. Iemand ervaring?
Ik ben er nog steeds niet uit wat ik op de bodem ga smeren, maar nu ben ik ondertussen kleine onderdelen aan het oplappen. Ik gebruik hiervoor nogal wat menie (voor remtrommels ed).
Nu zat ik te denken om de bodem gewoon in de menie en hamerite te zetten. Dat is lekker makkelijk en volgens mij werkt menie prima. Iemand ervaring?
Help, mijn vriendin wil een renault 4. maar ik vind dat stiekem ook wel leuk...
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Menie
Hammerite is grote troep.
Ik doe Owatrol, eventueel een tweede laag en dan een verflaag vermengd met Owatrol erover. Gebruik de zoekfunctie hier maar eens; er is al erg veel over Owatrol en andere producten geschreven.
Ik doe Owatrol, eventueel een tweede laag en dan een verflaag vermengd met Owatrol erover. Gebruik de zoekfunctie hier maar eens; er is al erg veel over Owatrol en andere producten geschreven.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: Menie
heren,
mag ik zink compound (zinkstofverf) adviseren? Als je het chassis erg goed ontvet, het met zink compound verft en daarna nog en laag verf van de boerenbond (tencoferro), is de buitenlkant erg goed beschermd. Binnenkant is een ander verhaal omdat je die niet vetvrij krijgt. Je moet er dus vettig spul in doen.
vr gr Fons
mag ik zink compound (zinkstofverf) adviseren? Als je het chassis erg goed ontvet, het met zink compound verft en daarna nog en laag verf van de boerenbond (tencoferro), is de buitenlkant erg goed beschermd. Binnenkant is een ander verhaal omdat je die niet vetvrij krijgt. Je moet er dus vettig spul in doen.
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: Menie
Ik ben nog vergeten te melden dat ik eerst alles straal. Heeft dat nog invloed op de behandeling?
Ik wil het zelf doen, Ik heb ook een behoorlijke compressor en zou dus ook kunnen spuiten.
Ik weet dat er al veel over op het forum staat, ik heb al druk gezocht, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Iedereen heeft een mening. Het zou een mooi onderwerp zijn voor de consumenten bond.
Ik wil het zelf doen, Ik heb ook een behoorlijke compressor en zou dus ook kunnen spuiten.
Ik weet dat er al veel over op het forum staat, ik heb al druk gezocht, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Iedereen heeft een mening. Het zou een mooi onderwerp zijn voor de consumenten bond.
Help, mijn vriendin wil een renault 4. maar ik vind dat stiekem ook wel leuk...
Re: Menie
Ik zelf ben niet zo'n sleutel-techneut, maar als ik een chassis los had, gestraald en wel zou ik hem laten verzinken.
De 'technische' jongens weten meestal wel waar ze over praten, ieder heeft zo zijn mening en her en der dingen uitgeprobeert. De tip van Owatrol komt vaker terug binnen dit forum, ook Mike Sanders vet is een aanrader.
Succes, Rudi
De 'technische' jongens weten meestal wel waar ze over praten, ieder heeft zo zijn mening en her en der dingen uitgeprobeert. De tip van Owatrol komt vaker terug binnen dit forum, ook Mike Sanders vet is een aanrader.
Succes, Rudi
Re: Menie
Ja verzinken en powdercoaten is natuurlij een utopie, maar aangezien het geen landrover is met dikke kokers ben ik bang dat het chasis helemaal krom trekt. Iemand ooit een verzinkte bodum van een 4tje gezien?
Owatrol en dinitrol kom ik inderdaad veel tegen, maar ik lees net een onderzoekje waar deze 2 als slechtste uit een test komen.
1 ding weet ik zeker, ik wil een net chasis en niet vol met dikke lagen steenslag beschermers enz. Dat vind ik wel zo'n rommel. alleen met andere middelen heb ik geen ervaring.
Ander idee is misschien nog een epoxy primer?
Owatrol en dinitrol kom ik inderdaad veel tegen, maar ik lees net een onderzoekje waar deze 2 als slechtste uit een test komen.
1 ding weet ik zeker, ik wil een net chasis en niet vol met dikke lagen steenslag beschermers enz. Dat vind ik wel zo'n rommel. alleen met andere middelen heb ik geen ervaring.
Ander idee is misschien nog een epoxy primer?
Help, mijn vriendin wil een renault 4. maar ik vind dat stiekem ook wel leuk...
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: Menie
Ja hoor, ik dacht dat Folkert dat ook had gedaan, een zwarte 2k a la vrachtwagen erop. Ik zou er dan bijvoorbeeld Brunox onder doen, maar als het helemaal schoon gestraald is kan een gewone epoxy primer natuurlijk ook. Ene Rik heeft daar laatst leuke foto's van gemaakt, zie http://www.r4club.nl/forum/viewtopic.ph ... lit=brunox" onclick="window.open(this.href);return false;
En dan Mike Sanders vet in de balken zodat het ook daar fijn blijft....
Er is ooit een verzinkt chassis geweest van daGoof dacht ik, maar die kreeg het druk met andere dingen en is sindsdien niet meer gesignaleerd. zie http://www.r4club.nl/forum/viewtopic.ph ... =verzinken" onclick="window.open(this.href);return false;
En dan Mike Sanders vet in de balken zodat het ook daar fijn blijft....
Er is ooit een verzinkt chassis geweest van daGoof dacht ik, maar die kreeg het druk met andere dingen en is sindsdien niet meer gesignaleerd. zie http://www.r4club.nl/forum/viewtopic.ph ... =verzinken" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Menie
dagoof, waar ben je nou? ik ben wel erg nieuwschierig naar zijn bevindingen.
ik heb nog een lange weg stralen te gaan, dus ik heb nog even tijd om erover na te denken.
wat zit er eigenlijk standaard op het chasis?
ik heb nog een lange weg stralen te gaan, dus ik heb nog even tijd om erover na te denken.
wat zit er eigenlijk standaard op het chasis?
Help, mijn vriendin wil een renault 4. maar ik vind dat stiekem ook wel leuk...
Re: Menie
Standaard zit er niet zoveel bijzonders op geloof ik, een poly-coating dacht ik net als op de carroserie....
Het probleem met verzinken was geloof ik dat je dat alleen kan doen met een volledig schoon chassis... anders wil niemand dat in z'n bad hebben.... dus dan moeten de balken van binnen oook echt helemaal schoon zijn !! dat kan dan eigenlijk alleen met een heel nieuw chassis...
Het probleem met verzinken was geloof ik dat je dat alleen kan doen met een volledig schoon chassis... anders wil niemand dat in z'n bad hebben.... dus dan moeten de balken van binnen oook echt helemaal schoon zijn !! dat kan dan eigenlijk alleen met een heel nieuw chassis...
Re: Menie
Goh, ik log nog eens in en zowaar zie ik mijn naam voorbij komen. Leuk dat jullie nog aan me denken
Zag dat ik ook een paar PB's heb van 1 à 1,5 jaar oud. Hmm, moet toch maar weer eens wat vaker langs komen lijkt me zo. Heb het idd de afgelopen jaren nogal druk gehad. Huis gekocht in België, alleen de buitenmuren laten staan, geheel met eigen handjes gerenoveerd, geëmigreerd en toen meteen begonnen met de bouw van een garage (50 m2 )en bijkeuken. Aangezien het allemaal uit de vrije tijd moet komen, heeft het wel wat voetjes in de aarde gehad.
Maar goed, om even te reageren op de PB's. Die lijst met renault-motoren ben ik helaas kwijt. Geen idee hoe het komt, maar ik denk in een computercrash gebleven. Misschien dat ie nog ergens op een back-up cd staat, maar heb eerlijk gezegd niet de sjoege om daar een uitgebreide speurtocht naar te beginnen. 5-bak steun heb ik gemaakt aan de zijkant van de versnellingsbak en de montagepunten voor de steunen van de bumperbeugels gebruikt die in het chassis aanwezig zijn. Als silentblocks heb ik de de ophangrubbers van de AT-bak misbruikt. Of het werkt weet ik niet, auto ligt er nog net zo bij als toen ik hem 3,5 jaar geleden heb verlaten.
Verzinken: Ik heb na veel wikken en wegen toen de gok genomen. Er was een verhaal van een belg die het met succes had gedaan. Heb van heel het chassis alle naden doorgelast en er versterkingshoeken in aangebracht. Mijn staalboer zweerde dat ik een wokkel terug zou krijgen, maar moest achteraf zijn ongelijk toegeven. Chassis is kaarsrecht. Enige nadeel: alle schroefdraadpunten kun je opnieuw tappen en eventuele bouten die je laat zitten, blijven voor de eeuwigheid. Tenzij je ze uitboort natuurlijk. Kosten vallen wel mee. Verzinken kost nu geloof ik rond de 70 cent per kilo. Dat wil zeggen: weeg je chassis en vermenigvuldig het gewicht met 0,7 en dat zou ongeveer de prijs moeten zijn.
Zag dat ik ook een paar PB's heb van 1 à 1,5 jaar oud. Hmm, moet toch maar weer eens wat vaker langs komen lijkt me zo. Heb het idd de afgelopen jaren nogal druk gehad. Huis gekocht in België, alleen de buitenmuren laten staan, geheel met eigen handjes gerenoveerd, geëmigreerd en toen meteen begonnen met de bouw van een garage (50 m2 )en bijkeuken. Aangezien het allemaal uit de vrije tijd moet komen, heeft het wel wat voetjes in de aarde gehad.
Maar goed, om even te reageren op de PB's. Die lijst met renault-motoren ben ik helaas kwijt. Geen idee hoe het komt, maar ik denk in een computercrash gebleven. Misschien dat ie nog ergens op een back-up cd staat, maar heb eerlijk gezegd niet de sjoege om daar een uitgebreide speurtocht naar te beginnen. 5-bak steun heb ik gemaakt aan de zijkant van de versnellingsbak en de montagepunten voor de steunen van de bumperbeugels gebruikt die in het chassis aanwezig zijn. Als silentblocks heb ik de de ophangrubbers van de AT-bak misbruikt. Of het werkt weet ik niet, auto ligt er nog net zo bij als toen ik hem 3,5 jaar geleden heb verlaten.
Verzinken: Ik heb na veel wikken en wegen toen de gok genomen. Er was een verhaal van een belg die het met succes had gedaan. Heb van heel het chassis alle naden doorgelast en er versterkingshoeken in aangebracht. Mijn staalboer zweerde dat ik een wokkel terug zou krijgen, maar moest achteraf zijn ongelijk toegeven. Chassis is kaarsrecht. Enige nadeel: alle schroefdraadpunten kun je opnieuw tappen en eventuele bouten die je laat zitten, blijven voor de eeuwigheid. Tenzij je ze uitboort natuurlijk. Kosten vallen wel mee. Verzinken kost nu geloof ik rond de 70 cent per kilo. Dat wil zeggen: weeg je chassis en vermenigvuldig het gewicht met 0,7 en dat zou ongeveer de prijs moeten zijn.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4: last but not leased
-------
Re: Menie
Oh en dan nog wat. Verzinken kan alleen als het chassis relatief schoon is. Beetje troep binnen in de kokers maakt niet uit, maar die proppen pur die er bij sommige jaren in zitten moeten eruit. Chassis dus eerst laten stralen. en voordat je dat doet, moet alle elastische rommel zoals oude tectyllagen en kitnaden handmatig verwijderd worden. stralen heeft daar namelijk geen grip op omdat het terug stuitert en daar zijn die mannen niet blij mee. Voordat het chassis in het zinkbad gaat wordt het eerst in een zuurbad gehangen. Eventuele zooi en roest gaat er dan vanaf. Een lichte roest op het plaatwerk is dus geen probleem voor verzinken. Dan wordt het gespoeld om het zuur te verwijderen en dan pas gaat ie de zink in. 1 nadeel was ik ook nog vergeten: het chassisnr. is na de behandeling nagenoeg onleesbaar. Heb het zelf met een centerpunt en hamer weer leesbaar gemaakt. Is gewoon een kwestie van puntje voor puntje natikken.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4: last but not leased
-------
Re: Menie
Hey goof, gevonden haha Tjonge zo'n oproep werkt echt....
Ik ben positief verrast over het resultaat van je zink werk. Schoonmaken en stralen is voor mij geen probleem, dat doe ik zelf. ik ga toch stiekem eens een zinkerij zoeken hier in de buurt.
Heb je toevallig een foto van het chasis met de verstevigingen?
Ik ben positief verrast over het resultaat van je zink werk. Schoonmaken en stralen is voor mij geen probleem, dat doe ik zelf. ik ga toch stiekem eens een zinkerij zoeken hier in de buurt.
Heb je toevallig een foto van het chasis met de verstevigingen?
Help, mijn vriendin wil een renault 4. maar ik vind dat stiekem ook wel leuk...
Re: Menie
Zie http://spaces.msn.com/members/renault-4-freaks/" onclick="window.open(this.href);return false;
De meeste verzinkerijen werken niet direct voor particulieren. Het beste werkt om een lokaal staalboertje of smid op te zoeken die contacten heeft en je (eventueel tegen een kleine vergoeding) vooruit wil helpen. Het ligt ook nog een beetje aan de verzinkerij of ze zo'n karwei aanpakken. Een grote verzinker zal het liever niet doen, want die werken alleen met zwaar staal en als het werkvolk niet goed uitkijkt en je chassis komt ergens tussen te zitten, dan is het alsnog krom. Het chassis moet iig voldoende gaten hebben, zodat de zink er ook goed uit kan lopen. Die gaten kun je het beste zelf boren, want als zij dat doen, dan weet je niet waar ze komen te zitten. Met name de kokerbalken zijn cruciaal, anders wordt het chassis wel erg zwaar. Gaten minimaal rond 6 mm boren.
Veel succes
De meeste verzinkerijen werken niet direct voor particulieren. Het beste werkt om een lokaal staalboertje of smid op te zoeken die contacten heeft en je (eventueel tegen een kleine vergoeding) vooruit wil helpen. Het ligt ook nog een beetje aan de verzinkerij of ze zo'n karwei aanpakken. Een grote verzinker zal het liever niet doen, want die werken alleen met zwaar staal en als het werkvolk niet goed uitkijkt en je chassis komt ergens tussen te zitten, dan is het alsnog krom. Het chassis moet iig voldoende gaten hebben, zodat de zink er ook goed uit kan lopen. Die gaten kun je het beste zelf boren, want als zij dat doen, dan weet je niet waar ze komen te zitten. Met name de kokerbalken zijn cruciaal, anders wordt het chassis wel erg zwaar. Gaten minimaal rond 6 mm boren.
Veel succes
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4: last but not leased
-------
Re: Menie
Geweldig goof !!!
Zo zou ik die van mij ook wel willen zien.
met zinkgaten en zinkerijen ben ik wel bekend, dat moet het probleem dus niet zijn.
Ik was alleen bang dat hij krom werd. Afgezien van de lassen heb je volgens mij niet veel versteviging aangebracht, wel?
Tjonge het is echt het overwegen waard, zo duur is het niet. ik ben alleen zo bang dat ik hem verpesst, en een reserve heb ik zo niet....
Zo zou ik die van mij ook wel willen zien.
met zinkgaten en zinkerijen ben ik wel bekend, dat moet het probleem dus niet zijn.
Ik was alleen bang dat hij krom werd. Afgezien van de lassen heb je volgens mij niet veel versteviging aangebracht, wel?
Tjonge het is echt het overwegen waard, zo duur is het niet. ik ben alleen zo bang dat ik hem verpesst, en een reserve heb ik zo niet....
Help, mijn vriendin wil een renault 4. maar ik vind dat stiekem ook wel leuk...