carterventilatie

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Jakke
Berichten: 91
Lid geworden op: ma feb 10, 2003 2:00 am
Locatie: Lille

carterventilatie

Bericht: # 111263Bericht Jakke »

O.k., dit onderwerp is al aan bod gekomen, maar ik kreeg het bericht er niet "aangeplakt", sorry.
Mijn vraag: op het inlaatspruitstuk (onder de carburator) zit een klein buisje (hoek 90°), en dat met een darmpje verbonden is met het carterventilatiesysteem (R4, 845cc, 1984). Vreemd genoeg lijkt er totaal geen opening te zijn aan de binnenkant van het inlaatspruitstuk ter hoogte van dit buisje ... in een tweede inlaatspruitstuk dat ik heb liggen trouwens ook niet! Vreemd: wat is dan de rol van dit buisje? Als ik blaas of zuig aan dit buisje: er komt niets door ...
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: carterventilatie

Bericht: # 111276Bericht RVIER »

@ jakke,

volgens het onderdelenboek zit er op dat haakse bochtje een slangetje met daarin een restrictie van 1.3 mm
Dat slangetje gaat verder naar een t-stuk dat tussen de klepdeksel en de carburateur zit.
Misschien moet je het bochtje eens demonteren en kijken of je dan een klein gaatje ziet, zit wellicht verstopt

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: carterventilatie

Bericht: # 111286Bericht Tweety »

Zit er niet iets van een terugslagventieltje in.....met een veertje.... dat blaas je met je longen niet door...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3143
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: carterventilatie

Bericht: # 111287Bericht Hanz »

dat blaas je met je longen niet door...
als je de juiste persoon maar inschakelt
Afbeelding
Jakke
Berichten: 91
Lid geworden op: ma feb 10, 2003 2:00 am
Locatie: Lille

Re: carterventilatie

Bericht: # 111778Bericht Jakke »

Neen, niets van dit alles: ik heb zowel met een stofzuiger aan het pijpje op het inlaatspruitstuk getrokken, en met de compressor geblazen: er komt niets in of uit ... volgens mij kan dit ook niet want ik zie geen opening (ook geen klein van 1,3mm). Kijk maar eens naar de bijgevoegde foto's van zowel de montage met darmpje als zonder carburatie: géén opening in het inlaatspruitstuk! Wat is in godsnaam dan de functie van dit pijpje op het spruitstuk?Afbeelding
ap
Berichten: 984
Lid geworden op: zo jun 18, 2006 8:22 pm
Locatie: assen

Re: carterventilatie

Bericht: # 111781Bericht ap »

Afbeelding
Jakke
Berichten: 91
Lid geworden op: ma feb 10, 2003 2:00 am
Locatie: Lille

Re: carterventilatie

Bericht: # 111783Bericht Jakke »

Afbeelding
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: carterventilatie

Bericht: # 111788Bericht Tweety »

Het daadwerkelijke doel weet ik ook niet precies, maar bij mijn 1100 zit er wel degelijk een gat... en zit er in het slangetje een terugslag ventiel... sterker nog toen het slangetje ietsje ingescheurd was zoog ik daar valse lucht aan... dus d'r zat een gat.. je zou het slangetje er natuurlijk af kunnen halen en kijken wat er gebeurd....maar d'r hoort volgens mij wel een gaatje te zitten...
ap
Berichten: 984
Lid geworden op: zo jun 18, 2006 8:22 pm
Locatie: assen

Re: carterventilatie

Bericht: # 111804Bericht ap »

Er hoort wel een gaatje in te zitten het gaat om de aansluiting van je carterventilatie misschien is dat gaatje dichtgeslibt met vuil oid.
Ik ben een keer dat slangetje kwijt geweest en daarlangs kreeg ik valse lucht en dat rijd knap beroerd....
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: carterventilatie

Bericht: # 111810Bericht Willem de Zwijger »

Ik ben niet thuis op de 845 kunde, maar de functie moet zijn: het weglurken van de dampen in het carter (of liever gezegd: in de kop want daar zuigt hij). Daartoe zit er een slang. In die slang moet een restrictie zitten want anders zuigt hij veel te hard aan die dampen, dat moet niet. Die restrictie zit bij de 1100 in de slang, het is een simpel plasticje met een klein gaatje erin, in mijn geheugen staat 0.8 mm. Ik heb het in mijn handen gehad, het is geen terugslagventiel oid.
Of die restrictie bij de 845 ook in de slang of ergens anders weet ik niet (lijkt me wel logisch), maar hoe dan ook moet dat tuutje onder de carb zuigen. Als hij dat niet doet zit er een ga(a)t(je) verstopt. Ik zie op die foto toch een gat onder dat rechterdraadeind?
Heb je al met draaiende motor die slang eraf gehaald en met je vinger gevoeld of het pijpje zuigt? Zo niet, dan zit er een verstopping, lijkt me het makkelijkst om van binnenuit er iets in te frutten.
ap
Berichten: 984
Lid geworden op: zo jun 18, 2006 8:22 pm
Locatie: assen

Re: carterventilatie

Bericht: # 111812Bericht ap »

ik zal zo even zoeken waar de vernauwing bij een 850 zit. als die er zit natuurlijk
Jakke
Berichten: 91
Lid geworden op: ma feb 10, 2003 2:00 am
Locatie: Lille

Re: carterventilatie

Bericht: # 111828Bericht Jakke »

De tweede foto is misleidend want waar er schijnbaar een gaatje zou kunnen zijn is dit er absoluut niet hoor! Ondertussen heb ik op een tweede spruitstuk van een 845cc (bouwjaar 1979) gekeken: er is wel het buisje uitwendig, maar ook hier is inwendig géén gaatje te bespeuren ... Intrigerend!
lordje
Berichten: 685
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: carterventilatie

Bericht: # 111916Bericht lordje »

Er zit een heel klein gaatje in het spruitstuk, is minder dan 1 mmm. Als de slangaansluiting er uit is door prikken met bv haar staaldraadborstel.Groet Lordje
Jakke
Berichten: 91
Lid geworden op: ma feb 10, 2003 2:00 am
Locatie: Lille

Re: carterventilatie

Bericht: # 111926Bericht Jakke »

O.k., dit wil ik wel eens proberen! Wordt vervolgd ...
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Re: carterventilatie

Bericht: # 111990Bericht Rodeo-6 »

Jakke schreef: wat is dan de rol van dit buisje? Als ik blaas of zuig aan dit buisje: er komt niets door ...
Buisje heeft geen rol bij een 845 cee-cee-tje, vervroeging van de ontsteking is mechanisch d.m.v. gewichtjes
:roll:
>> Doe mij maar een DAF <<
Plaats reactie