bijna klaar renault 4 f 4 4 X 4
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
- dick holtrop
- Berichten: 1283
- Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
- Locatie: frentsjer
- Contacteer:
bijna klaar renault 4 f 4 4 X 4
is het mogelijk om van een standaard r4 f4 een sinpar versie te maken?
met een iet wat grotere motor?
wat heb je nodig?
dick
met een iet wat grotere motor?
wat heb je nodig?
dick
Laatst gewijzigd door dick holtrop op wo sep 08, 2010 8:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
een F4 en sinpar versnellingsbak en achteras. Als de aandrijfas de kracht van het nieuwe blok [1400??] aan kan, moet het niet niet teveel problemen opleveren.
Maar wat wil je uiteindelijk bereiken? Een krachtige 4x4 terreinwagen of een snelle renault 4 quatro.
Maar wat wil je uiteindelijk bereiken? Een krachtige 4x4 terreinwagen of een snelle renault 4 quatro.
Laatst gewijzigd door schoapke op za nov 08, 2008 12:21 am, 1 keer totaal gewijzigd.
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
De Sinpar op de ouwe TL heeft de 845cc motor, de latere GTL en F/6 Sinpar heeft de 956cc. Dus als je 'up' wilt is een 1108 cc al meer. De 1400 kan ook wel maar dan moet je niet te gek optrekken want het lijkt (en is) poppenspul. Alpine gaat gegarandeerd kapot, zo ook de AT...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Maar waar zit het zwakke punt? in de bak , as of de dif achter?
Want een vierwiel aangedreven stugge bak met een beetje pit klinkt wel geinig. Beetje rally rijden
Want een vierwiel aangedreven stugge bak met een beetje pit klinkt wel geinig. Beetje rally rijden
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Een R4 stug? De ophanging van de Sinpar is vrijwel gelijk aan de originele R4 dus verre van stug.schoapke schreef:..... stugge bak .....
De aandrijfas naar achter bijvoorbeeld is erg dun. De kruiskoppelingen zijn een maatje kleiner dan de kruiskoppelingen van een stuurstang van een Audi 80. Die kunnen best wel enkele pekaatjes hebben maar mocht je per ongelijk een keer met je voet van het koppelingspedaal glijden, om maar een stom voorbeeld te noemen, ligt de aandrijfas er waarschijnlijk in delen onderuit...
Als je een "vierwiel aangedreven stugge bak met een beetje pit" wilt kun je beter eens naar een Jeep gaan kijken... de mijne is nu net belastingvrij dus nu hebben we het hele jaar lol...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
zat ook meer aan een 4x4 voor op de weg te denken net als de audi quatro.
Dus naast het sinpar gebeuren ook veren van de F6 Dikkere stabbies, stugge koni's Alleen dan nog zien of je de kracht van een alpine ook goed op alle vier de wielen krijget.
Voor in het terrein lijkt mij de standaard sinpar goed genoeg.
Dus naast het sinpar gebeuren ook veren van de F6 Dikkere stabbies, stugge koni's Alleen dan nog zien of je de kracht van een alpine ook goed op alle vier de wielen krijget.
Voor in het terrein lijkt mij de standaard sinpar goed genoeg.
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- dick holtrop
- Berichten: 1283
- Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
- Locatie: frentsjer
- Contacteer:
terschelling
het lijkt me leuk om het strand van terschelling te rijden.
nu nog op zoek naar de onderdelen.
dick
nu nog op zoek naar de onderdelen.
dick
Meer dan 1100 cc is niet aan te raden. Je zit met de overbrengingsverhouding. Normaal is de max. snelhied 100 km/h. Verder is op de versnellingsbak gewoon een stukje aangbouwd om een extra uitgang te krijgen. Dat ziet er wat fragiel uit. De al eerder besproken assen met kruiskoppelingen die op het cardan zijn aangesloten, kan je volgens mij ook niet vervangen voor dikkere. De ruimte van de voorste as van de bak naar cardan, heeft nauwelijks ruimte tussen chassis en onderdelen door.
Met ombouwen moet er ook worden gelet op de vele verschillende bakken, schakelsystemen en remsystemen en niet de vergeten de benzinetanken.
Met ombouwen moet er ook worden gelet op de vele verschillende bakken, schakelsystemen en remsystemen en niet de vergeten de benzinetanken.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
scheuren met 4x4
Als je met wat extra vermogen aan de start wil komen moet je misschien eens bij Citroen kijken. Die hebben een Eend ge-bimotoriseerd.
Je moet een deel uit de vloer van de bagageruimte en de dwarsbalk onder de achterbank door zagen, de achterdragers verlengen tot aan de balk onder de voorstoelen. (voor de langsstijfheid. De motor + bak passen hier dan net tussen.
Misschien moet je nu een complete vooras aan de achterzijde monteren.
Wel nog even de bak wisselen voor een van een 845 (ivm de draairichting) en planken maar.
Moet te doen zijn.
vr gr Fons
Je moet een deel uit de vloer van de bagageruimte en de dwarsbalk onder de achterbank door zagen, de achterdragers verlengen tot aan de balk onder de voorstoelen. (voor de langsstijfheid. De motor + bak passen hier dan net tussen.
Misschien moet je nu een complete vooras aan de achterzijde monteren.
Wel nog even de bak wisselen voor een van een 845 (ivm de draairichting) en planken maar.
Moet te doen zijn.
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Mooi projectje Dick! Da's weer een uitdaging!
Alhoewel ik me wel altijd afgevraagd heb hoe ze die 2CV sahara's (met de twee motoren) goed gelijklopen krijgen...
p.s. De Zebra is toch oorspronkelijk jouw werk? Hij staat nu bij mij voor de deur. Heb hem een dag in mijn bezit en nu aal een hoop leuke opmerkingen gekregen
Alhoewel ik me wel altijd afgevraagd heb hoe ze die 2CV sahara's (met de twee motoren) goed gelijklopen krijgen...
p.s. De Zebra is toch oorspronkelijk jouw werk? Hij staat nu bij mij voor de deur. Heb hem een dag in mijn bezit en nu aal een hoop leuke opmerkingen gekregen
- dick holtrop
- Berichten: 1283
- Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
- Locatie: frentsjer
- Contacteer:
ja klopt
ja inderdaad deze heb ik een jaar of drie terug zo gemaakt!
ik doe bijna elk jaar een project.
nu ben ik bezig om een 1400 in mijn 4f4 te bouwen
daarna de 4 x 4 voor op terschelling.
dick
ik doe bijna elk jaar een project.
nu ben ik bezig om een 1400 in mijn 4f4 te bouwen
daarna de 4 x 4 voor op terschelling.
dick
4x4
heeft er wel eens iemand 2 R4-en achter de dwarsbalk waarin de torsiestaven van de vooras afgesteund zijn, doorgezaagd en tegen elkaar aan gelast?
Er ontstaat dan een chassis waarvan als in de achterste bak het kroonwiel wort omgelegd en het stuurhuis geblokkeerd, een 4x4 ontstaat, die -ongeveer- onder de carroserie van een F6 moet passen. Je moet alleen de remleiding naar achteren splitsen en een kleine benzinetank monteren.
Dit is volgens mij de snelste manier om een 4x4 te maken.
Als je de beide stuurhuizen (slim) gebruikt ontstaat wel een erg wendbare auto!
vr gr Fons
Er ontstaat dan een chassis waarvan als in de achterste bak het kroonwiel wort omgelegd en het stuurhuis geblokkeerd, een 4x4 ontstaat, die -ongeveer- onder de carroserie van een F6 moet passen. Je moet alleen de remleiding naar achteren splitsen en een kleine benzinetank monteren.
Dit is volgens mij de snelste manier om een 4x4 te maken.
Als je de beide stuurhuizen (slim) gebruikt ontstaat wel een erg wendbare auto!
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
- dick holtrop
- Berichten: 1283
- Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
- Locatie: frentsjer
- Contacteer:
- dick holtrop
- Berichten: 1283
- Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
- Locatie: frentsjer
- Contacteer:
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad