Extra (grote) radiator

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Leuverink
Berichten: 177
Lid geworden op: do dec 27, 2001 2:00 am
Locatie: Gaanderen

Bericht: # 20642Bericht Leuverink »

ja, en dan ben je eigenlijk net te laat. dat lampje kun je beter net even voor zijn.
Als je hem toch gewoon parallel schakelt, dan is dat toch mooi. Je hoeft er niet meer aan te denken. gaat vanzelf aan en uit. Gedoe met knopjes. Hij koelt dan toch gewoon wat meer en/of sneller. Als hij koel genoeg is, gaat hij weer uit. Kzie alleen maar voordelen.
Gebruikersavatar
rodeo4
Berichten: 41
Lid geworden op: wo okt 23, 2002 2:00 am
Locatie: Delft

Bericht: # 20650Bericht rodeo4 »

Ik neem daarbij trouwens wel aan dat het thermocontact de stroom van 2 ventilators trekt...
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 20671Bericht Willem de Zwijger »

Het fijne van een handschakelaar is weer wel dat je in kunt grijpen als de thermoschakelaar het begeeft. Ik heb dat een keer gehad, en gevolg was dat de motor ging koken, en door de hoge druk de radiator ging lekken (nou zal die toch al niet best geweest zijn, want zo erg hoog kan die druk niet worden met het expansievaatje als uitlaat).
Ik denk dat ik het zo maak dat hij standaard met de andere fan meeloopt, en met handschakeling aangezet kan worden.
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 20675Bericht Goof »

- Voordelen van de schakelaar in het dash zijn zoals gezegd het ingrijpen bij falen van het thermocontact en evt de vent's eerder aanzetten als daadwerkelijk nodig, als je bv een helling aan ziet komen. dat geeft het koelsysteem een voorsprongetje zeg maar.
- Ik zou beide vent's zowel met thermocontact, als met de hand schakelbaar maken. Zekeren hoeft niet, indien je gewoon stroom aftapt vlak VOOR het thermocontact en via de schakelaar vlak NA het thermocontact weer op het circuit zet. je sluit het thermocontact dan gewoon kort en dit circuit is al gezekerd
- De Gotthart is alles behalve vlak. Dit lijkt wel zo, maar het is een schoolvoorbeeld van "vals plat." Het hoogste punt van de tunnel ligt zo ongeveer in het midden. Hier is het dus ook veruit het warmste (zo'n 35 graden?)
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 20778Bericht jbeekmann »

nog even over dat spoelen: de kanaaltjes bij een viertje zijn heel nauw (in je blokkie) als je gaat spoelen met van dat zgn. 'wonderspullie' kan het zijn dat de grote brokken kek uit je radiateur vast gaan zitten vóór zo'n kanaaltje... Da's niet relaxed. Ik zou de radiateur even apart spoelen. Een tweede fan kan verder geen kwaad en een temp. metertje ook niet. Ik heb m bij de Conrad besteld en had m in 10 min. op z'n plek. Wees trouwens niet ongerust als dat ding meer dan 100 graadjes Celsius aanwijst, dat komt omdat je waterpomp tegen je blok aanzit en je dus ook de warmte van het blok meemeet zeg maar.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Bauke
Berichten: 450
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 2:00 am
Locatie: Nijmegen

Bericht: # 20781Bericht Bauke »

Hee Japser, ook weer eens op bezoek?

over die temp sensor: wat is er het voordeel van als ie, zoals je aangeeft, niet meet wat je wil meten?
Gebruikersavatar
rodeo4
Berichten: 41
Lid geworden op: wo okt 23, 2002 2:00 am
Locatie: Delft

Bericht: # 20793Bericht rodeo4 »

Bij mij doet ie het best aardig. Eerst kwam de temparatuur inderdaad boven de 100, maar sinds er een nieuwe thermostaat in zit is de temperatuur niet meer boven de 100 geweest.

Ook als de meter niet zo goed meet heb je er nog wat aan. Als bij constant rijden de temperatuur omhoog schiet is er wat mis....
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 20948Bericht Willem de Zwijger »

Ik heb er afgelopen week een (bijna) nieuwe radiator, nieuwe koelwaterslangen en een tweede fan opgezet. Verder heb ik er draadjes opgemaakt waarmee ik de thermoschakelaar kan omzeilen. Enigszins tot mijn verbazing bleef de zekering netjes heel toen er twee fans aan lurkten. De fans overlappen trouwens een stukje, dus je moet iets moeite doen om de nieuwe fan 2 cm naar achteren te krijgen, daarvoor heb ik beukenhout gebruikt. En die onderste bevestigingsbout van de fans is klote te bereiken dus heb ik het nu zogemaakt dat de fan eraf kan schuiven als de bovenste boutjes los zijn (parkertje onderin). Kortom lekker bezig geweest, en de rilling van genot die er door je heen gaat als je twee van die mooie fans ziet draaien...
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 20990Bericht jbeekmann »

idd, ik kom ook soms weer even om de hoek speuren. Over dat metertje: als je weet wat ie normaal aangeeft, dat weet je toch ook dat als ie daar ver boven zit dat dat niet goed is? Of we nu van 80 naar 100 gaan of van 100 naar 120...
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Bauke
Berichten: 450
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 2:00 am
Locatie: Nijmegen

Bericht: # 20995Bericht Bauke »

Klopt, maar leg dat maar eens uit aan een vrouw/je vriendin! :grin:
--Wijlen Rode F6 Combi '86, witte CB 550F '78 en een pipo F6 natte kranten @#*! wagen in de lease---
an3s
Berichten: 813
Lid geworden op: di mar 26, 2002 2:00 am
Locatie: Schiedam

Bericht: # 21014Bericht an3s »

Dat hoeft niet, ik heb dat bij mijn camper als volgt opgelost: Gewoon de naald in het metertje een beetje bijbuigen dat ie niet steeds tegen/in het rood zit. Scheelt een hoop gemiep :lol:
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
Bauke
Berichten: 450
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 2:00 am
Locatie: Nijmegen

Bericht: # 21015Bericht Bauke »

eerlijk duwt het kromst :lol:
--Wijlen Rode F6 Combi '86, witte CB 550F '78 en een pipo F6 natte kranten @#*! wagen in de lease---
Esther-VL

Bericht: # 21019Bericht Esther-VL »

Op 2003-06-03 10:45, schreef Bauke:
eerlijk duwt het kromst :lol:
dat kún je op diverse manieren opvatten :wink:
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 21064Bericht Ron »

Kvinnum leuk!
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 23584Bericht Willem de Zwijger »

Nog even over het nut van een dubbele fan met al dan niet schakelaar op het dashboard: Ik reed terug van Tsjechie terug door de Duitse heuvelen, kwam in een file bergop terecht, begon toch het rode temperatuurlampje weer te branden. Blijkt het het stekkertje van de tweede fan losgetrild. Ik heb hem vastgezet en vervolgens mijn nood bypass voor de thermoschakelaar doorverbonden (zodat beide fans continue draaien) en daarna geen probleem meer. Mijn conclusie: 1 fan is heel krap, zelfs met (zo goed als) nieuwe radiator, met name in heuvellandschappen met files en vakantiebelading (f6 vol met 4 man + bagage + vouwwagen erachter).
Plaats reactie