Extra (grote) radiator

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Bauke
Berichten: 450
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 2:00 am
Locatie: Nijmegen

Bericht: # 20272Bericht Bauke »

Mijn vriendin gaat met een vriendinnetje naar Biaritz surfen van de zomer en omdat ik het vermoeden dat dat warm wordt en vooral veel boulevardcruizen en filerijden dacht ik dat het misschien wel slim was om Moby van wat extra koeling te voorzien. Is het raadzaam, nuttig, moeilijk, de moeite om hiervoor een tweede of een grotere radiator in te bouwen?
Zo ja iemand tips voor type en montage? :???:
--Wijlen Rode F6 Combi '86, witte CB 550F '78 en een pipo F6 natte kranten @#*! wagen in de lease---
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 20280Bericht Goof »

Ik zou niet gaan voor een tweede radiator, maar eens beginnen met het koelsysteem grondig zuiver te spoelen en opnieuw af te vullen met enkel water, dit koelt namelijk veel beter. Vervolgens zou ik een tweede ventilator op je radiator monteren en de 2 fans dmv een schakelaar in het interieur kortsluiten, zodat je ze zelf aan kunt zetten voordat de motor echt warm begint te worden. Ook een temp. metertje zou niet gek zijn.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 172
Lid geworden op: wo mar 20, 2002 2:00 am
Locatie: Zeist

Bericht: # 20281Bericht Tommy »

lekker surfen in biaritz, ik ga naar lacanau helaas niet in mijn renault goh wat rijmt dat zo wellicht ook een dagje bordeaux :smile:
Gebruikersavatar
Diana
Berichten: 305
Lid geworden op: di jan 07, 2003 2:00 am
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Bericht: # 20283Bericht Diana »

Ik ga volgend jaar naar Lacanau!! :smile:
Have fun!!
Bauke
Berichten: 450
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 2:00 am
Locatie: Nijmegen

Bericht: # 20285Bericht Bauke »

Goof: bedankt voor de tips. Heb ik me vergist in de gedachte dat meer koelvloeistof en meer koeloppervlak ook meer koeling betekend? of klopt dat wel maar is het veel werk voor weinig resultaat en is een extra fan en schoonmaakbeurt afdoende?

Tommy en Diana: Lacauhoe? misschien ben ik raar dat ik de hipste badplaats niet ken maareh waarisda? En tuurlijk wel met de runno gaan. Heerlijke vakantieauto, lekker over de n wegen. "Getting there is half the fun" is een uitspraak die wel bedacht moet zijn in een R4. :smile:
Gebruikersavatar
Diana
Berichten: 305
Lid geworden op: di jan 07, 2003 2:00 am
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Bericht: # 20289Bericht Diana »

Kijk maar eens op http://www.lacanau.com
Helaas wij gaan niet met de vier, maar met de Alfa! :smile:
David
Berichten: 223
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 2:00 am
Locatie: Bunde

Bericht: # 20290Bericht David »

Mwoh, normaal gesproken zou je koelsysteem berekend moeten zijn op grote hitte en files enzo (het is een Franse auto, ook ontworpen voor zuid-Franse omstandigheden!). Een TL 845cc heeft dan een ventilator die altijd meedraait, een 1108cc GTL heeft een "zelfdenkende" ventilator, die dus alleen draait als het nodig is (niks nieuws lijkt me!). De franse Post heeft altijd met standaard viertjes gereden, ook in de Franse Alpen en hoe heet meen je dat zo'n ding wordt als je volgas ("auto van de baas!") zo'n flinke col opblaast? Maar een temperatuursensor+metertje is geen overbodige luxe, mocht de temperatuur te hoog oplopen kan je altijd de kachel en de blower even aanzetten om de temperatuur weer naar onder te krijgen: dat is in feite een tweede radiator met ventilator!! Maar bij mij sloeg de ventilator op vakantie in de brandende zon en in de file altijd na een minuutje draaien weer uit, om dan pas weer na een minuut of 5 aan te slaan: de ventilator kan zijn werk dus goed aan! Je koelsysteem een spoelbeurt geven is ook geen slecht idee, met water afvullen kan wel, maar je moet dan vooral niet vergeten om dat water voor de winter weer door koelvloeistof met anti-vries te vervangen, anders vriest je blokje kapot!!
Zo, ik kan de 140 weer aantikken met mijn nieuwe carburateur...
Gebruikersavatar
rodeo4
Berichten: 41
Lid geworden op: wo okt 23, 2002 2:00 am
Locatie: Delft

Bericht: # 20291Bericht rodeo4 »

Ik heb er ook laatst een metertje in gezet. Als je de plug voorin je waterpomp loskrijgt is het zo gebeurd... Bij mij was dit helaas niet het geval. Metertje kun je voor iets van 28 euro bij de brezan halen. Wel je clubpas even laten zien, scheelt altijd weer. Ik kreeg 25% korting.
In principe zou je koelsysteem de temperaturen daar makkelijk aan moeten kunnen. Je thermostaat controleren is trouwens wel even verstandig. Toen ik het metertje erin had gezet kwam ik erachter dat mijn thermostaatje niet meer naar behoren werkte. Niewe kost +/- 10 Euro en daarmee voorkom je erg veel ellende.
Doorspoelen van je koelsysteem lijkt me ook wel verstandig. Vaak zit er aardig wat troep in je radiator. Er schijnt speciaal spul te zijn waarmee je je radiateur kunt doorspoelen zodat al deze zooi loskomt.
Ik zou het wel weer bijvullen met koelwater, niet met gewoon water. Koelwater is echt niet duur en wel zo goed voor je motor. Gewoon water zit altijd een beetje kalk in en kan voor oxidatie in je systeem zorgen. Ik heb een keer gehoord dat m*rc*d*s koelvloeistof het beste zou zijn. Ik heb er gewoon huismerk in en dat werkt ook prima.

Succes
Bauke
Berichten: 450
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 2:00 am
Locatie: Nijmegen

Bericht: # 20292Bericht Bauke »

Mooi, dan gaan we gewoon ff opschonen en een sensor in bouwen. Ga ik ervan uit dat de auto de hitte aan kan.
En wel de vrouw even uitleggen wat te doen bij warmte natuurlijk. Thanx
Leuverink
Berichten: 177
Lid geworden op: do dec 27, 2001 2:00 am
Locatie: Gaanderen

Bericht: # 20303Bericht Leuverink »

Tof, surf's up!
ben ook nog pas in Lacanau geweest. Erg leuk. maar meer windsurfen hé, Was toen trouwens wel bagger weer, maar dat was het overal vorig jaar. Alles ligt daar kilometers uit elkaar, we hadden er wel een toffe camping, vast aan zee. maar als je een blauwe vier voor bij ziet gaan door Nederland of frankrijk, met een lading surfspul op het dak, graag twee keer toeteren.
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Bericht: # 20312Bericht Rodeo-6 »

Op 2003-05-20 12:22, schreef Hobbema en Moby:
Mijn vriendin gaat met een vriendinnetje naar Biaritz surfen van de zomer en omdat ik het vermoeden dat dat warm wordt en vooral veel boulevardcruizen en filerijden dacht ik dat het misschien wel slim was om Moby van wat extra koeling te voorzien. Is het raadzaam, nuttig, moeilijk, de moeite om hiervoor een tweede of een grotere radiator in te bouwen?
Zo ja iemand tips voor type en montage? :???:
Wat je kunt doen is een schakelaartje in de kabine waarmee je de ventilator van de radiator kunt inschakelen.
>> Doe mij maar een DAF <<
David
Berichten: 223
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 2:00 am
Locatie: Bunde

Bericht: # 20314Bericht David »

Het koelsysteem is, mits in orde, echt wel op zijn taak berekend. Teveel koelen is ook niet goed, dan wordt de motor namelijk niet warm en da's dan weer slijtageverhogend, al zal met 35graden buitentemperatuur je motor toch wel op temperatuur komen, ookal is het alleen maar door de warmte die het asfalt uitstraalt!
Zo, ik kan de 140 weer aantikken met mijn nieuwe carburateur...
Alain Prost
Berichten: 158
Lid geworden op: za jan 11, 2003 2:00 am
Locatie: Tilburg

Bericht: # 20324Bericht Alain Prost »

Met vakantie ga ik altijd..... ja, naar Frankrijk, en bij Nice neem ik de boot richting CORSICA. Prachtig Franseiland. Met GTL of 4 GT TURBO, of de 4 cabrio en nooit koelingsprolemen gehad, en de temperaturen kunnen tot 35 graden celsius stijgen.... :cool:
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 20360Bericht Goof »

Op 2003-05-20 16:39, schreef Hobbema en Moby:
Mooi, dan gaan we gewoon ff opschonen en een sensor in bouwen. Ga ik ervan uit dat de auto de hitte aan kan.
En wel de vrouw even uitleggen wat te doen bij warmte natuurlijk. Thanx
En vooral wat NIET te doen, zoals de dop van de radiateur draaien, of dat soort ongein, want dan komt ze gegarandeerd verbrand terug, alleen niet van de zon.
Het klopt overigens dat in principe de 4 zijn taak aan zou moeten kunnen, maar als je het wagentje te zwaar gaat belasten, dan gaat het toch wel degelijk verkeerd hoor. Tis niet voor niks dat ze bij de volgwagens van de tour de thermostaat eruit haalden en dubbele, handgeschakelde fans op de radiatoren hadden staan...
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
an3s
Berichten: 813
Lid geworden op: di mar 26, 2002 2:00 am
Locatie: Schiedam

Bericht: # 20363Bericht an3s »

Wat je bij wijze van 'tijdelijke' maatregel ook nog kunt doen is een nieuwe slang monteren tussen pomp en radiator zonder smoorklep erin. Op die manier haalt de waterpomp continue zijn volledige debiet. 's Zomers hoef je dan echt niet bang te zijn dat je motor te koud wordt, maar 's winters gaat dit niet helemaal goed.
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
Plaats reactie