Koelprobleem

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Vincenti
Berichten: 62
Lid geworden op: zo dec 19, 2004 10:42 pm
Locatie: Dorpje a/d Amstel

Koelprobleem

Bericht: # 55467Bericht Vincenti »

Ik heb een hardnekkig koelprobleem (met een R16TL maar dat maakt niet uit).

De motor wordt steeds na enige tijd draaien (10 min.) warm.

Mijn oplossingen:

1) Radiateur vervangen (dat was toch al nix meer)
2) Thermostaat verwijderen
3) Waterpomp uitbouwen: niets aan te zien; zag er fris uit; geen bijzonderheden (waaraan herken je eigenlijk een kapotte waterpomp?)
4) Visuele inspectie van de koelkanalen

Volgens mij heb ik dan alle spelers op het gebied van koeling nu wel gehad. Het lijkt er verdacht veel op dat ik geen circulatie in het systeem krijg (de slangen van en naar de radiateur worden niet warm als de motor heetloopt).

Er ontstaat geen geborrel in het expansievat. Het niveau daarin blijft ook constant.

En zolang ik geen circulatie in het koelsysteem heb, kan ik natuurlijk niet fatsoenlijk onluchten.

Wie-o-wie?


En voor de liefhebbers een bonusvraag: er is een boutje van de waterpompbevestiging in de kop afgebroken. Er steekt nog ongeveer 1,5 cm van deze bout uit de kop: muur- en muurvast! Iemand suggesties hoe ik deze los zou kunnen krijgen zonder te gaan boren en tappen in de kop? Er een moer oplassen heeft geen soelaas geboden; het zit gewoon te vast.


Alvast dank
6TL77
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3139
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Bericht: # 55469Bericht Hanz »

verstopte slangen?
boutje: zijkanten beetje vijlen zodat er een engelse sleutel dan wel een griptang op past? En WD40 natuurlijk
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Bericht: # 55470Bericht schoapke »

waterpomp kan je kijken of i nog werkt door de slang er af te halen en de motor te starten. als er water uit gutst, doet i het nog.

en dat boutje; meer WD40 en volharding
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jan
Berichten: 238
Lid geworden op: do aug 01, 2002 2:00 am

R16

Bericht: # 55472Bericht Jan »

Je moet de de toevoer en afvoer slangen van de verwarming dicht knijpen met een lijmtang dan rustig laten draaien dan de toevoerslang ontklemmen en de ontluchting kraantje in de slang openen lucht laten ontsnappen en dicht draaien.Dan afvoerslang ook ontklemmen mogelijk dit nog een keer herhalen.
Dit staat ook in het handboek R16 hoofdstuk koeling.

Gr Jan
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 55480Bericht jbeekmann »

loopt hij ook wel echt warm? Ik bedoel: is je sensor niet kapot?
Heb je een andere om het uit te proberen?
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Bericht: # 55485Bericht Rodeo-6 »

Naast de wd 40, kan je de kop ook nog plaatselijk heet stoken met een (gas)verf afbrander, niet te heet natuurlijk.........

en dan frutten met een griptang,
>> Doe mij maar een DAF <<
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 55503Bericht Willem de Zwijger »

Dus die 4 oplossingen die je noemt heb je al uitgevoerd ? Of twijfel je welke van de 4 je zou moeten doen ? Om te beginnen zou ik zeggen dat de thermostaat stuk is.
Maar als je alle 4 al hebt gedaan...dan wordt het wel exotisch.

En de bout: er bestaan ook speciale linkse draad tapachtige dingen die hiervoor gemaakt zijn. Gaatje boren, dat ding erin. Persoonlijk zou ik dat als laatst doen omdat er wel de kans is dat zoiets afbreekt...
1.5 cm klinkt alsof de moordenaar er wel op zou passen. Eerst een goeie mep verkopen om de boel te laten schrikken.
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht: # 55506Bericht Le Car »

volgens mij is de koppakking niet jofel meer :x

Nix meer en nix minder.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Bericht: # 55520Bericht Rodeo-6 »

Volgens de vraagbaak van de r16 zijn er 4 mogelijkheden.

Te weinig koelvloeistof

Ventilateurriem te slap gespannen

Radiator verstopt door insekten

Koelsysteem inwendig verstopt.

Als ik je verhaal verder zo lees, zou ik eerst eens de thermostaat controleren of hem er tijdelijk even uit laten.

Verder is een defecte koppakking te herkennen aan heeeeeeeeel veel stoom uit de uitlaat, of heeeeeeel veel druk in het koelsysteem, met alle gevolgen van dien of als je dop van je potje eraf is een soort van ijslandse geyser effect.

Voor het vullen is er nog een truukje, n.l eerst de radiator helemaal vol, in de slangen knijpen voor de luchtbellen, dicht doen, dan je expansiepot hoog en gevuld op hangen en dan de meerdere !!!!! ontluchtsnippels open draaien.
Nee, niet allemaal tegelijk.
>> Doe mij maar een DAF <<
Vincenti
Berichten: 62
Lid geworden op: zo dec 19, 2004 10:42 pm
Locatie: Dorpje a/d Amstel

Bericht: # 55537Bericht Vincenti »

Dank voor de reacties tot zover, er staat zeker bruikbare info tussen. En ja, de oplossingen die ik genoemd had, heb ik al uitgevoerd. De thermostaat is overigens al verwijderd en hij wordt echt heet.
6TL77
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Bericht: # 55541Bericht Rodeo-6 »

ga nu toch ernstig richting waterpomp ...........
Die dus niet pompt, misschien ?
>> Doe mij maar een DAF <<
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 55553Bericht Willem de Zwijger »

of in een luchtbel draait...
De slang van de pomp naar de radiator MOET heet worden.
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 55562Bericht jbeekmann »

Het enige defect aan een waterpomp dat ik ken is lekkage bij de as.
Andere mogelijkheid is volledig verstopt.
Ik zou als de motor loopt even de slang naar de radiator eraf trekken zoals Scoapke zegt, daar moet het flink uitgutsen! Als dat zo is kan je in ieder geval een defecte waterpomp uitsluiten.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Hugo
Berichten: 284
Lid geworden op: do apr 14, 2005 7:48 pm
Locatie: Dieren
Contacteer:

Bericht: # 55722Bericht Hugo »

Is de olie inorde?
Succes met sleutelen, Hugo.

mail hugo@isgekop.nl als er iets te sleutelen valt.
Vincenti
Berichten: 62
Lid geworden op: zo dec 19, 2004 10:42 pm
Locatie: Dorpje a/d Amstel

Bericht: # 55834Bericht Vincenti »

aangezien ik vele nuttige tips en info van dit forum heb mogen ontvangen volgt hier de oplossing, die, zoals bijna altijd, een stuk simpeler bleek te zijn dan de omschrijving van het probleem deed vermoeden.

Doordat na verloop van tijd de motor begon te roken, ben ik er gemakshalve vanuit gegaan dat de motor heetdraaide. Iets te vroeg geconcludeerd... :oops:

Vanuit de achterkant van het kleppendeksel lekte er olie op het spruitstuk (buiten het gezichtsveld), die begon natuurlijk te koken en te roken op het moment dat het spruitstuk warm werd, hoewel het koelwater op dat moment nog niet in de buurt van warm was (de thermostaat had ik er al uitgehaald).

Problem solved; dank voor jullie reacties.
6TL77
Plaats reactie