Koelprobleem
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Koelprobleem
Ik heb een hardnekkig koelprobleem (met een R16TL maar dat maakt niet uit).
De motor wordt steeds na enige tijd draaien (10 min.) warm.
Mijn oplossingen:
1) Radiateur vervangen (dat was toch al nix meer)
2) Thermostaat verwijderen
3) Waterpomp uitbouwen: niets aan te zien; zag er fris uit; geen bijzonderheden (waaraan herken je eigenlijk een kapotte waterpomp?)
4) Visuele inspectie van de koelkanalen
Volgens mij heb ik dan alle spelers op het gebied van koeling nu wel gehad. Het lijkt er verdacht veel op dat ik geen circulatie in het systeem krijg (de slangen van en naar de radiateur worden niet warm als de motor heetloopt).
Er ontstaat geen geborrel in het expansievat. Het niveau daarin blijft ook constant.
En zolang ik geen circulatie in het koelsysteem heb, kan ik natuurlijk niet fatsoenlijk onluchten.
Wie-o-wie?
En voor de liefhebbers een bonusvraag: er is een boutje van de waterpompbevestiging in de kop afgebroken. Er steekt nog ongeveer 1,5 cm van deze bout uit de kop: muur- en muurvast! Iemand suggesties hoe ik deze los zou kunnen krijgen zonder te gaan boren en tappen in de kop? Er een moer oplassen heeft geen soelaas geboden; het zit gewoon te vast.
Alvast dank
De motor wordt steeds na enige tijd draaien (10 min.) warm.
Mijn oplossingen:
1) Radiateur vervangen (dat was toch al nix meer)
2) Thermostaat verwijderen
3) Waterpomp uitbouwen: niets aan te zien; zag er fris uit; geen bijzonderheden (waaraan herken je eigenlijk een kapotte waterpomp?)
4) Visuele inspectie van de koelkanalen
Volgens mij heb ik dan alle spelers op het gebied van koeling nu wel gehad. Het lijkt er verdacht veel op dat ik geen circulatie in het systeem krijg (de slangen van en naar de radiateur worden niet warm als de motor heetloopt).
Er ontstaat geen geborrel in het expansievat. Het niveau daarin blijft ook constant.
En zolang ik geen circulatie in het koelsysteem heb, kan ik natuurlijk niet fatsoenlijk onluchten.
Wie-o-wie?
En voor de liefhebbers een bonusvraag: er is een boutje van de waterpompbevestiging in de kop afgebroken. Er steekt nog ongeveer 1,5 cm van deze bout uit de kop: muur- en muurvast! Iemand suggesties hoe ik deze los zou kunnen krijgen zonder te gaan boren en tappen in de kop? Er een moer oplassen heeft geen soelaas geboden; het zit gewoon te vast.
Alvast dank
6TL77
waterpomp kan je kijken of i nog werkt door de slang er af te halen en de motor te starten. als er water uit gutst, doet i het nog.
en dat boutje; meer WD40 en volharding
en dat boutje; meer WD40 en volharding
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
R16
Je moet de de toevoer en afvoer slangen van de verwarming dicht knijpen met een lijmtang dan rustig laten draaien dan de toevoerslang ontklemmen en de ontluchting kraantje in de slang openen lucht laten ontsnappen en dicht draaien.Dan afvoerslang ook ontklemmen mogelijk dit nog een keer herhalen.
Dit staat ook in het handboek R16 hoofdstuk koeling.
Gr Jan
Dit staat ook in het handboek R16 hoofdstuk koeling.
Gr Jan
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Dus die 4 oplossingen die je noemt heb je al uitgevoerd ? Of twijfel je welke van de 4 je zou moeten doen ? Om te beginnen zou ik zeggen dat de thermostaat stuk is.
Maar als je alle 4 al hebt gedaan...dan wordt het wel exotisch.
En de bout: er bestaan ook speciale linkse draad tapachtige dingen die hiervoor gemaakt zijn. Gaatje boren, dat ding erin. Persoonlijk zou ik dat als laatst doen omdat er wel de kans is dat zoiets afbreekt...
1.5 cm klinkt alsof de moordenaar er wel op zou passen. Eerst een goeie mep verkopen om de boel te laten schrikken.
Maar als je alle 4 al hebt gedaan...dan wordt het wel exotisch.
En de bout: er bestaan ook speciale linkse draad tapachtige dingen die hiervoor gemaakt zijn. Gaatje boren, dat ding erin. Persoonlijk zou ik dat als laatst doen omdat er wel de kans is dat zoiets afbreekt...
1.5 cm klinkt alsof de moordenaar er wel op zou passen. Eerst een goeie mep verkopen om de boel te laten schrikken.
- Rodeo-6
- Berichten: 1174
- Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
- Locatie: Delphi alleen op afspraak
- Contacteer:
Volgens de vraagbaak van de r16 zijn er 4 mogelijkheden.
Te weinig koelvloeistof
Ventilateurriem te slap gespannen
Radiator verstopt door insekten
Koelsysteem inwendig verstopt.
Als ik je verhaal verder zo lees, zou ik eerst eens de thermostaat controleren of hem er tijdelijk even uit laten.
Verder is een defecte koppakking te herkennen aan heeeeeeeeel veel stoom uit de uitlaat, of heeeeeeel veel druk in het koelsysteem, met alle gevolgen van dien of als je dop van je potje eraf is een soort van ijslandse geyser effect.
Voor het vullen is er nog een truukje, n.l eerst de radiator helemaal vol, in de slangen knijpen voor de luchtbellen, dicht doen, dan je expansiepot hoog en gevuld op hangen en dan de meerdere !!!!! ontluchtsnippels open draaien.
Nee, niet allemaal tegelijk.
Te weinig koelvloeistof
Ventilateurriem te slap gespannen
Radiator verstopt door insekten
Koelsysteem inwendig verstopt.
Als ik je verhaal verder zo lees, zou ik eerst eens de thermostaat controleren of hem er tijdelijk even uit laten.
Verder is een defecte koppakking te herkennen aan heeeeeeeeel veel stoom uit de uitlaat, of heeeeeeel veel druk in het koelsysteem, met alle gevolgen van dien of als je dop van je potje eraf is een soort van ijslandse geyser effect.
Voor het vullen is er nog een truukje, n.l eerst de radiator helemaal vol, in de slangen knijpen voor de luchtbellen, dicht doen, dan je expansiepot hoog en gevuld op hangen en dan de meerdere !!!!! ontluchtsnippels open draaien.
Nee, niet allemaal tegelijk.
>> Doe mij maar een DAF <<
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Het enige defect aan een waterpomp dat ik ken is lekkage bij de as.
Andere mogelijkheid is volledig verstopt.
Ik zou als de motor loopt even de slang naar de radiator eraf trekken zoals Scoapke zegt, daar moet het flink uitgutsen! Als dat zo is kan je in ieder geval een defecte waterpomp uitsluiten.
Andere mogelijkheid is volledig verstopt.
Ik zou als de motor loopt even de slang naar de radiator eraf trekken zoals Scoapke zegt, daar moet het flink uitgutsen! Als dat zo is kan je in ieder geval een defecte waterpomp uitsluiten.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Nulla tenaci invia est via!
aangezien ik vele nuttige tips en info van dit forum heb mogen ontvangen volgt hier de oplossing, die, zoals bijna altijd, een stuk simpeler bleek te zijn dan de omschrijving van het probleem deed vermoeden.
Doordat na verloop van tijd de motor begon te roken, ben ik er gemakshalve vanuit gegaan dat de motor heetdraaide. Iets te vroeg geconcludeerd...
Vanuit de achterkant van het kleppendeksel lekte er olie op het spruitstuk (buiten het gezichtsveld), die begon natuurlijk te koken en te roken op het moment dat het spruitstuk warm werd, hoewel het koelwater op dat moment nog niet in de buurt van warm was (de thermostaat had ik er al uitgehaald).
Problem solved; dank voor jullie reacties.
Doordat na verloop van tijd de motor begon te roken, ben ik er gemakshalve vanuit gegaan dat de motor heetdraaide. Iets te vroeg geconcludeerd...
Vanuit de achterkant van het kleppendeksel lekte er olie op het spruitstuk (buiten het gezichtsveld), die begon natuurlijk te koken en te roken op het moment dat het spruitstuk warm werd, hoewel het koelwater op dat moment nog niet in de buurt van warm was (de thermostaat had ik er al uitgehaald).
Problem solved; dank voor jullie reacties.
6TL77