Anti Roest Ridders
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
- Rodeo-6
- Berichten: 1174
- Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
- Locatie: Delphi alleen op afspraak
- Contacteer:
Zoals velen inmiddels bekent, heeft een R4 maar 1 minpuntje.
Dit minpuntje spookt als eerste ergens rond in het liefst holle en vaak vochtige ruimtes.
En komt dit spook dan uiteindelijk te voorschijnt, dan zijn de klachten vaak ernstig en/of soms niet meer te overzien.
Gelukkig bestaan er wel medicijnen om dit spook deels te bestrijden.
Owatrol is al genoemd, werkt uitstekend.
Fertan is ook heel goed, werkt o.a. met looizuur. Dit spook heeft een hekel aan zuren
In klassiek & Techiek stond in 2002 een artikel over verzinken, ook dit werkt heel goed.
Dit is de link: http://www.mobylas.nl/productfr.html
Naast een paar r4-tjes heb ik ook een Simca Matra Rancho uit 78.
Ook Simca is alleen maar roest ellende.
In '86 is deze auto van een nieuw chassis voorzien en volledig gerestaureerd met als laatste een dinitrol antiroest-behandeling.
En nu in 2004 nog steeds nagenoeg geen roest.
http://www.autozine.nl/text/224.html
Of zoek eens met google of zo "dinitrol"
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Rodeo-Six op 2004-04-01 11:35 ]</font>
Dit minpuntje spookt als eerste ergens rond in het liefst holle en vaak vochtige ruimtes.
En komt dit spook dan uiteindelijk te voorschijnt, dan zijn de klachten vaak ernstig en/of soms niet meer te overzien.
Gelukkig bestaan er wel medicijnen om dit spook deels te bestrijden.
Owatrol is al genoemd, werkt uitstekend.
Fertan is ook heel goed, werkt o.a. met looizuur. Dit spook heeft een hekel aan zuren
In klassiek & Techiek stond in 2002 een artikel over verzinken, ook dit werkt heel goed.
Dit is de link: http://www.mobylas.nl/productfr.html
Naast een paar r4-tjes heb ik ook een Simca Matra Rancho uit 78.
Ook Simca is alleen maar roest ellende.
In '86 is deze auto van een nieuw chassis voorzien en volledig gerestaureerd met als laatste een dinitrol antiroest-behandeling.
En nu in 2004 nog steeds nagenoeg geen roest.
http://www.autozine.nl/text/224.html
Of zoek eens met google of zo "dinitrol"
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Rodeo-Six op 2004-04-01 11:35 ]</font>
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Harstikke interessant. De eerste keer dat ik een cursus vertinnen zie, en tips over hoe je dit moet doen (ook bij die mobylas).
Dat verzinken met E-zinc lijkt me nogal duur, dat elektrolyt is toch vrij prijzig, heb je ervaring met hoeveel je nodig hebt per m2 ?
En die Dinitrol, is dat nou hetzelfde als Owatrol maar een ander naampje ?
Dat verzinken met E-zinc lijkt me nogal duur, dat elektrolyt is toch vrij prijzig, heb je ervaring met hoeveel je nodig hebt per m2 ?
En die Dinitrol, is dat nou hetzelfde als Owatrol maar een ander naampje ?
-
- Berichten: 420
- Lid geworden op: do dec 25, 2003 2:00 am
- Locatie: Leeuwarden
-
- Berichten: 852
- Lid geworden op: di dec 16, 2003 2:00 am
- Locatie: Enschede
Mijn beide auto's zijn ook behandeld met Dinitrol. De R4 in december vorig jaar, en 4 maanden later nog steeds geen roest!
In Auto Motor Klassiek heeft een goed verhaal gestaan.
In Auto Motor Klassiek heeft een goed verhaal gestaan.
Renault Estafette 1000 Star ('70) | Renault Rodéo 6 1300 ('80) | Renault 4 TL Savane ('91) | Peugeot 605 SV 3.0 aut. ('94)
- Rodeo-6
- Berichten: 1174
- Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
- Locatie: Delphi alleen op afspraak
- Contacteer:
Een probleem met (elektrolities)(ook scrabble) of gewoon verzinken, is of het bad groot genoeg is om het object in te kunnen hebben.
Verzinken is opzich geen probleem.
Bij thermisch verzinken (400 graden)is het niet geheel uitgesloten dat 1 of meerdere puntlassen kunnen losspringen.
Voordat het "iets" in het zinkbad gaat, gaat het "iets" eerst door een zuurbad, wordt het "iets" daarna niet goed gespoelt, dan kunnen er nadien plekken met zinkzouten ontstaan, waar het zink dus niet heeft gehecht. B.v. tussen puntlasnaden.
Nog een probleem met thermisch verzinken is dat als je b.v. een R4 chassis verzinkt wilt hebben er overal ontluchtings gaten moeten worden geboord.
Een goed alternatief is "vlam-verzinken", zowel voor een chassis, als ook voor de koets, spatbord enz. enz.
Nog een opmerking bij verzinken is deze, het oxidatie proces gaat in theorie gewoon door.
D.w.z. dat na verzinken niet het yzer maar dan het zink gaat oxideren. Roest is niks meer dan yzeroxide.
Gelukkig is ook hier een oplossing voor n.l. deze insluiten met een tectyl laag.
Dinitrol is een antiroest-middel wat al het yzer waar het komt, afsluit van de buitenlucht. Dus waar geen roest zit komt dan ook geen roest.
Owartol is iets anders, komt uit de scheepvaart, en heeft hele sterke roestwerende eigenschappen.
Hoe ver moet je nu gaan met een R4 ?
Nuchter bekeken heeft het geen enkele zin om
bergen euro's te gaan investeren in een auto waar er miljoenen van zijn gemaakt.
Is tie verrot, strip hem/haar voor de onderdelen en haal een goede/betere uit b.v. frankrijk. Chassis nr. overslaan en verder rijden.
Ben je echter echt emotioneel gehecht aan je viertje, dan is manier 1, gooi hem of haar helemaal uit elkaar en doe het dan beter dan dat ze af fabriek waren.
Verzinken, dinitrol-en epoxie-verfen en heel veel schuren.
Of manier twee, al het roest eruit slijpen en aan het lassen gaan en niet vergeten om dan overal grote gaten te boren, zodat het water eruit kan.
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Rodeo-Six op 2004-04-02 23:51 ]</font>
Verzinken is opzich geen probleem.
Bij thermisch verzinken (400 graden)is het niet geheel uitgesloten dat 1 of meerdere puntlassen kunnen losspringen.
Voordat het "iets" in het zinkbad gaat, gaat het "iets" eerst door een zuurbad, wordt het "iets" daarna niet goed gespoelt, dan kunnen er nadien plekken met zinkzouten ontstaan, waar het zink dus niet heeft gehecht. B.v. tussen puntlasnaden.
Nog een probleem met thermisch verzinken is dat als je b.v. een R4 chassis verzinkt wilt hebben er overal ontluchtings gaten moeten worden geboord.
Een goed alternatief is "vlam-verzinken", zowel voor een chassis, als ook voor de koets, spatbord enz. enz.
Nog een opmerking bij verzinken is deze, het oxidatie proces gaat in theorie gewoon door.
D.w.z. dat na verzinken niet het yzer maar dan het zink gaat oxideren. Roest is niks meer dan yzeroxide.
Gelukkig is ook hier een oplossing voor n.l. deze insluiten met een tectyl laag.
Dinitrol is een antiroest-middel wat al het yzer waar het komt, afsluit van de buitenlucht. Dus waar geen roest zit komt dan ook geen roest.
Owartol is iets anders, komt uit de scheepvaart, en heeft hele sterke roestwerende eigenschappen.
Hoe ver moet je nu gaan met een R4 ?
Nuchter bekeken heeft het geen enkele zin om
bergen euro's te gaan investeren in een auto waar er miljoenen van zijn gemaakt.
Is tie verrot, strip hem/haar voor de onderdelen en haal een goede/betere uit b.v. frankrijk. Chassis nr. overslaan en verder rijden.
Ben je echter echt emotioneel gehecht aan je viertje, dan is manier 1, gooi hem of haar helemaal uit elkaar en doe het dan beter dan dat ze af fabriek waren.
Verzinken, dinitrol-en epoxie-verfen en heel veel schuren.
Of manier twee, al het roest eruit slijpen en aan het lassen gaan en niet vergeten om dan overal grote gaten te boren, zodat het water eruit kan.
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Rodeo-Six op 2004-04-02 23:51 ]</font>
-
- Berichten: 420
- Lid geworden op: do dec 25, 2003 2:00 am
- Locatie: Leeuwarden