72er
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Re: 72er
Inmiddels de voordeuren beter sluitend gekregen door de de bovenkanten bij te buigen; ze stonden een beetje "bol", waardoor het bleef wringen. De bijrijdersdeur is nu goed; de bestuurdersdeur moet ik nog eens naar kijken. Gaat wel dicht, maar wringt toch nog te veel naar mijn zin.
Verder is het plamuren nu ten einde, dus een laagje primer gespoten:
Ook dakranden zijn naar mijn zin geworden:
Verder is het plamuren nu ten einde, dus een laagje primer gespoten:
Ook dakranden zijn naar mijn zin geworden:
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: 72er
Vanmiddag de bruine tussenlaag gespoten, dwz ongeveer dezelfde kleur als de originele onderlaag van de eindkleur. Dit als tussenstap voor de beoogde patina look.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: 72er
erg knap!
Re: 72er
Dankjulliewel! Misschien van de week als weer & agende het toestaan nog het groen erop. En anders kan de koets ook zo het koude seizoen in; is in elk geval beschermd.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: 72er
Weer eens gebruik kunnen maken van het uitzonderlijk gunstige weer: de groene eindlaag gespoten. Bewust heel dun, om er later deels doorheen te kunnen schuren/boenen/polijsten:
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: 72er
Weinig interessante voortgang te melden: het kwasten van onderzijde en wielkasten is nou eenmaal niet heel boeiend.
Wel valt me weer de goede bouwkwaliteit van deze 60s koets op: de wielkasten en binnenzijdes van de dorpels zijn destijds eerst in de lak gezet, daarna is er een laagje flexibel blijvende kit overheen gespoten/gesputterd. Deze afwerking heeft het al die jaren goed vol gehouden, slechts hier en daar heb ik erdoorheen moeten borstelen om wat onderliggende roest te raken.
Wel valt me weer de goede bouwkwaliteit van deze 60s koets op: de wielkasten en binnenzijdes van de dorpels zijn destijds eerst in de lak gezet, daarna is er een laagje flexibel blijvende kit overheen gespoten/gesputterd. Deze afwerking heeft het al die jaren goed vol gehouden, slechts hier en daar heb ik erdoorheen moeten borstelen om wat onderliggende roest te raken.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: 72er
Lak opschuren/opruwen en het chassis in de Epifanes multi-marine primer zetten:
Verder de gaten in de bodemplaat dicht gelast waar de doppen ontbraken:
Verder de gaten in de bodemplaat dicht gelast waar de doppen ontbraken:
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: 72er
Elektrolytisch ontroesten van remankerplaten en remdrukbegrenzerhuis.
Het effectiefst is nog steeds mechanisch ontroesten, met staalborstel op boormachine of slijptol. Maar op deze methode krijg je vervolgens ook hoekjes en gaatje schoon, en ook putjes waar het oppervlak door roest aangedaan is.
Het lijkt misschien een Frankenstein opstelling, maar het komt neer op een acculader (of andere spanningsbron) met de plus op een stuk opofferingsmateriaal (in dit geval betonijzer) en de min op het te ontroesten werkstuk. In het water is wat (schoonmaak) soda opgelost.
Het effectiefst is nog steeds mechanisch ontroesten, met staalborstel op boormachine of slijptol. Maar op deze methode krijg je vervolgens ook hoekjes en gaatje schoon, en ook putjes waar het oppervlak door roest aangedaan is.
Het lijkt misschien een Frankenstein opstelling, maar het komt neer op een acculader (of andere spanningsbron) met de plus op een stuk opofferingsmateriaal (in dit geval betonijzer) en de min op het te ontroesten werkstuk. In het water is wat (schoonmaak) soda opgelost.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: 72er
Mooi altijd!
Ik zou wel die alu ( of wat t ook is) emmer vervangen voor een kunstof of glazen ding. Dat werkt beter en is beter voor de accu. Nu liggen er best veel delen tegen aan en zou de kortste route voor die 12 V best wel eens door de emmer kunnen zijn..
Ik zou wel die alu ( of wat t ook is) emmer vervangen voor een kunstof of glazen ding. Dat werkt beter en is beter voor de accu. Nu liggen er best veel delen tegen aan en zou de kortste route voor die 12 V best wel eens door de emmer kunnen zijn..
Ouwe meuk is leuk