Probleempje! Rammelende motor
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Probleempje! Rammelende motor
Als ik met mijn R4 rijdt, rijdt hij tot nu toe erg goed, maar er valt mij iets op. Zodra ik gas geef (zo vanaf de 50 km/h), lijkt het wel alsof de motor begint te rammelen.
Hij rijdt dan gewoon door/geeft gewoon gas bij, maar komt dan met een soort kloppend geluid verder vooruit, totdat je de gewenste snelheid bereikt die je wilt bereiken, en dan gaat het óf weg óf wordt het heel minimaal.
Wat kan dit toch zijn? Ik weet het niet… Dus hopelijk kunnen jullie helpen!
Hij rijdt dan gewoon door/geeft gewoon gas bij, maar komt dan met een soort kloppend geluid verder vooruit, totdat je de gewenste snelheid bereikt die je wilt bereiken, en dan gaat het óf weg óf wordt het heel minimaal.
Wat kan dit toch zijn? Ik weet het niet… Dus hopelijk kunnen jullie helpen!
VNL-58-L R4F4 1986 1108cc uit Frankrijk
-
- Berichten: 1691
- Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am
Re: Probleempje! Rammelende motor
Er zit iets los. Of de silent blocs/ motor en bakrubbers zijn versleten. Of krukaslagers. Of distributie rammelt. Of misschien is het gewoon nieuwigheid
Re: Probleempje! Rammelende motor
Is het een (onregelmatige) rammel, of eerder een resonantie?
Luchtfilterhuis misschien?
Luchtfilterhuis misschien?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Probleempje! Rammelende motor
Het is wel regelmatig… Luchtfilterhuis lijkt vast te zitten…
Het is dus echt pas vanaf 40/50 km/h en dus niet eerder… Dus??
Het is dus echt pas vanaf 40/50 km/h en dus niet eerder… Dus??
VNL-58-L R4F4 1986 1108cc uit Frankrijk
Re: Probleempje! Rammelende motor
Boutjes of moertjes in de asbak ?
A310/4 VG - R12 TL - R5 EBS cabrio - R4 TL - R4 F6
Re: Probleempje! Rammelende motor
Dat zijn altijd lastige dingen.
Lijkt me niet dat het direct uit de motor komt. De motor maakt de zelfde toeren in een lagere versnelling. En je kan de zelfde belasting/ werkdruk/nm nabootsen in bv zn 2e versnelling om dat te controleren. En dan rijd je hoop ik geen 50.
Ik zou t zoeken in bijvoorbeeld een combinatie. Het kantelen van je motor bij belasting in combinatie met de stand van de pook. Of rijwind op je motrkap.Of uitsparing bij je uitlaat door je spatbord. Dat soort dingen.
Bij rammelde de auto extreem bij achteruit rijden. Echt kloppen. Dat bleek de uitlaat bocht te zijn die carrosserie raakte bij de doorgang. Maar niet als je heeel rustig achteruit reed.
Lijkt me niet dat het direct uit de motor komt. De motor maakt de zelfde toeren in een lagere versnelling. En je kan de zelfde belasting/ werkdruk/nm nabootsen in bv zn 2e versnelling om dat te controleren. En dan rijd je hoop ik geen 50.
Ik zou t zoeken in bijvoorbeeld een combinatie. Het kantelen van je motor bij belasting in combinatie met de stand van de pook. Of rijwind op je motrkap.Of uitsparing bij je uitlaat door je spatbord. Dat soort dingen.
Bij rammelde de auto extreem bij achteruit rijden. Echt kloppen. Dat bleek de uitlaat bocht te zijn die carrosserie raakte bij de doorgang. Maar niet als je heeel rustig achteruit reed.
Ouwe meuk is leuk
- Boerammetje
- Berichten: 1534
- Lid geworden op: vr jan 25, 2002 2:00 am
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Probleempje! Rammelende motor
Het kan zelfs een kapotte aandrijfas en/of een kapot wiellager zijn. Heb dit ook wel eens gehad.
Renault 3 '61, 4 '61, 4L '62, 4 Fourgonnette '62, 4 Super '63, 4 Export '66, 4 Fourgonnette Vitrée '67, 4 Parisienne '67, 4 Parisienne '68, 4 Plein Air '68, Daf 600 '60, Citroen DS19 '57, ID19 P '60, ID19 F '60, Peugeot 404 '68. www.boerammetje.nl
Re: Probleempje! Rammelende motor
Ik dacht even dat het weg was, maar het is helaas terug. Ik ga alle tips maar eens af.
Nu iets anders wat mij meer zorgen wekt:
Mijn acculampje gaat te pas en te onpas aan en uit. Ondanks dat ik de afgelopen 3 dagen echt onwijs veel en lange stukken heb gereden, doet hij dit alsnog. Het lijkt mij dat nu, na deze week veel km'ers te hebben gereden, de accu nu echt wel vol zou zijn of compleet leeg als bijvoorbeeld de dynamo niet zou werken.... Maar goed, iemand hier ideeën over?
Nu iets anders wat mij meer zorgen wekt:
Mijn acculampje gaat te pas en te onpas aan en uit. Ondanks dat ik de afgelopen 3 dagen echt onwijs veel en lange stukken heb gereden, doet hij dit alsnog. Het lijkt mij dat nu, na deze week veel km'ers te hebben gereden, de accu nu echt wel vol zou zijn of compleet leeg als bijvoorbeeld de dynamo niet zou werken.... Maar goed, iemand hier ideeën over?
VNL-58-L R4F4 1986 1108cc uit Frankrijk
-
- Berichten: 1691
- Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am
Re: Probleempje! Rammelende motor
Bij mijn R4 geeft het ‘accu-lampje’ niet aan of de accu vol is of niet, maar of er voldoende geladen wordt. Als het lampje brandt dan werkt of de dynamo niet naar behoren of de spanningsregelaar doet niet wat hij moet doen. Die twee zou ik dus eens controleren. De accu zelf kan ook nog kapot zijn. Ook dat kun je testen. HBM heeft voor 25 euro een testapparaatje.
Re: Probleempje! Rammelende motor
Controleer of de dynamo bedrading vast zit, en niet geoxideert is.
Ook de massa kabel tussen motor en dynamo/accu goed vast en niet geoxideert.
Ook de massa kabel tussen motor en dynamo/accu goed vast en niet geoxideert.
niet geschoten is altijd mis!
- Boerammetje
- Berichten: 1534
- Lid geworden op: vr jan 25, 2002 2:00 am
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Probleempje! Rammelende motor
In eerste instantie kun je eens aannemen dat het lampje aangeeft wat het moet aangeven: namelijk dat de laadspanning te laag is. (Dat zegt zoals Jandoe al opmerkt niets over de accu, het lampje is niet meer dan een verschilspanningsindicator).
Conclusie is dan dat er van de dynamo niet (altijd) de juiste spanning komt. Probleem: koolborstels op, snaar niet gespannen waardoor dynamo slipt, te laag stationair toerental, of groter probleem in de dynamo; ze kunnen vastlopen en in aanloop daar naartoe stroef lopen als het lager op raakt hetgeen zich aankondigt met fluitende V-snaren.
Hiervan zou je motor overigens niet moeten gaan rammelen. Dat doet hij bijvoorbeeld wel:
- als een van je steunen kapot is;
- als hij op minder dan 4 cilinders loopt.
Een kapot wiellager of kapotte as zoals ik eerder opperde kunnen wel tot (harde) geluiden leiden bij bepaalde snelheden maar gerammel heb ik er nog nooit door gehad. Wel van niet aangedraaide wielmoeren. Om uiteenlopende redenen een controle waard.
Conclusie is dan dat er van de dynamo niet (altijd) de juiste spanning komt. Probleem: koolborstels op, snaar niet gespannen waardoor dynamo slipt, te laag stationair toerental, of groter probleem in de dynamo; ze kunnen vastlopen en in aanloop daar naartoe stroef lopen als het lager op raakt hetgeen zich aankondigt met fluitende V-snaren.
Hiervan zou je motor overigens niet moeten gaan rammelen. Dat doet hij bijvoorbeeld wel:
- als een van je steunen kapot is;
- als hij op minder dan 4 cilinders loopt.
Een kapot wiellager of kapotte as zoals ik eerder opperde kunnen wel tot (harde) geluiden leiden bij bepaalde snelheden maar gerammel heb ik er nog nooit door gehad. Wel van niet aangedraaide wielmoeren. Om uiteenlopende redenen een controle waard.
Renault 3 '61, 4 '61, 4L '62, 4 Fourgonnette '62, 4 Super '63, 4 Export '66, 4 Fourgonnette Vitrée '67, 4 Parisienne '67, 4 Parisienne '68, 4 Plein Air '68, Daf 600 '60, Citroen DS19 '57, ID19 P '60, ID19 F '60, Peugeot 404 '68. www.boerammetje.nl
Re: Probleempje! Rammelende motor
Toch niet het lager van de spanrol van de dynamo ? Hadden wij ook al gehad. Maakte een herrie. En die poullie lag even later op straat...
Lagernummer was een standaard 6202 als ik het me goed herinner. Koste 2x niks.
Lagernummer was een standaard 6202 als ik het me goed herinner. Koste 2x niks.
A310/4 VG - R12 TL - R5 EBS cabrio - R4 TL - R4 F6
Re: Probleempje! Rammelende motor
Ja in combi met geluid en je dynamo veld opstart lampje wat een eigen leven gaat leiden vind ik dat best een grote verdachte. Zou alles omtrend de snaar, (koelvin als dat een mechanische is bij jouw), spanrol en dynamo eens inspecteren
Ouwe meuk is leuk