Spatbordranden conserveren
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 127
- Lid geworden op: do jul 23, 2015 6:04 pm
Spatbordranden conserveren
Hallo, ik heb de spatborden van mijn Renault 4 er af gehaald omdat deze nogal beschadigd waren. Onderstaande foto laat zien dat er wel een klein beetje vliegroest op de randen van de Wiel schermen zit. Hoe dit het beste te behandelen? Met name de hoekjes onder de voorruit lijken mij lastig te bereiken.
De nieuwe schermen die ik heb gekocht, passen niet echt geweldig. Iemand ervaring mee?
De nieuwe schermen die ik heb gekocht, passen niet echt geweldig. Iemand ervaring mee?
Moeilijk kan het ook, dus laten we het proberen!
Re: Spatbordranden conserveren
Hoi, dit valt gigantisch mee, je hoeft niet eens te lassen
Ik heb goede ervaring met Epifanes multi marine primer. De boel zo goed mogelijk roestvrij maken met schuurpapier (vooral niet aan de nog goede originele lak komen!) en daarna deze primer eroverheen. 2 of 3 lagen en tussendoor goed laten uitharden. Deze primer is ook te koop in wit, dus als je een beetje netjes werkt, dan gaat deze reparatie niet heel erg opvallen.
Nieuwe spatborden: ik lees wisselende verhalen, soms is de pasvorm gewoon prima, van andere merken is deze matig. Het is zaak plaatwerk altijd eerst op maat te maken voor de auto (hier en daar licht bijbuigen/bijwerken) vóórdat je dit laat spuiten.
Vraag: wat is er "beschadigd" aan je originele spatborden? Als ze niet te serieus verroest zijn zou ik overwegen deze op te knappen ipv nieuwe after market spatborden te plaatsen.
Ik heb goede ervaring met Epifanes multi marine primer. De boel zo goed mogelijk roestvrij maken met schuurpapier (vooral niet aan de nog goede originele lak komen!) en daarna deze primer eroverheen. 2 of 3 lagen en tussendoor goed laten uitharden. Deze primer is ook te koop in wit, dus als je een beetje netjes werkt, dan gaat deze reparatie niet heel erg opvallen.
Nieuwe spatborden: ik lees wisselende verhalen, soms is de pasvorm gewoon prima, van andere merken is deze matig. Het is zaak plaatwerk altijd eerst op maat te maken voor de auto (hier en daar licht bijbuigen/bijwerken) vóórdat je dit laat spuiten.
Vraag: wat is er "beschadigd" aan je originele spatborden? Als ze niet te serieus verroest zijn zou ik overwegen deze op te knappen ipv nieuwe after market spatborden te plaatsen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
-
- Berichten: 127
- Lid geworden op: do jul 23, 2015 6:04 pm
Re: Spatbordranden conserveren
Tx voor je reactie Bertje. Spatborden gescheurd, niet te repareren, althans, niet door mij.
Hieronder zie je waar passing nog niet optimaal is. Moet nog aan de slag om het netjes te krijgen.
Hieronder zie je waar passing nog niet optimaal is. Moet nog aan de slag om het netjes te krijgen.
Moeilijk kan het ook, dus laten we het proberen!
Re: Spatbordranden conserveren
In zulke gevallen werk ik met gekookte lijnolie, losse roest weg borstelen, lijnolie aanbrengen, na 24 uur verder behandelen
met primer en afwerk lak.
Bij Welkoop, 1 ltr voor ong. €5.00.
Het is zo dun als water, kruipt overal in en door, voor jaren genoeg!
met primer en afwerk lak.
Bij Welkoop, 1 ltr voor ong. €5.00.
Het is zo dun als water, kruipt overal in en door, voor jaren genoeg!
niet geschoten is altijd mis!
Re: Spatbordranden conserveren
Kan ook op nieuw plaatwerk zoals de binnenkant van nieuwe spatborden, onder de auto, achterkant bumpers, met een speciale spuit om in de kokers te spuiten, ik gebruik het overal voor.
Het is transparant van kleur, bijna blank.
Het is transparant van kleur, bijna blank.
niet geschoten is altijd mis!
-
- Berichten: 1691
- Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am
Re: Spatbordranden conserveren
Het is ook de basis van RX5.
Re: Spatbordranden conserveren
Gescheurd of gedeukt? De foto suggereert dat laatsteMartinEnRuth schreef: ↑za mei 16, 2020 10:10 pm Spatborden gescheurd, niet te repareren, althans, niet door mij.
Is inderdaad lastig om dat weer toonbaar te krijgen
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
- Hanz
- Berichten: 3143
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Re: Spatbordranden conserveren
Zolang een nieuwe iets van 25 euro kost moeten er zwaarwegende redenen zijn om veel uren te besteden aan het oplappen van een oude waarvan het altijd maar de vraag is hoe lang dat nog mee kan.
Re: Spatbordranden conserveren
Die zwaarwegende reden kan de pasvorm zijn
Voor mijn F4 heb ik er bewust voor gekozen (nog best goede) originele spatborden op te knappen ipv nieuwe te kopen.
Voor mijn F4 heb ik er bewust voor gekozen (nog best goede) originele spatborden op te knappen ipv nieuwe te kopen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
-
- Berichten: 127
- Lid geworden op: do jul 23, 2015 6:04 pm
Re: Spatbordranden conserveren
Precies wat Hanz zegt: nieuw en aanpassen is minder werk dan oude herstellen. Bovendien staat zo’n spatbord aan de muur eigenlijk heel goed. Ik spaar voor een complete set zodat ik straks een halve vier “uit de muur” kan laten komen. Bumpers en spatborden heb ik inmiddels en waarschijnlijk binnenkort ook een extra motorkap!
Moeilijk kan het ook, dus laten we het proberen!