Probleem carburateur 845cc Zenith 32IF
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Probleem carburateur 845cc Zenith 32IF
Ik heb een probleem met de Zenith 32 OF
Eerst gedoe gehad met verbrande uitlaatkleppen. Zelfs stationair knalde het door de uitlaat. Vervangen van de cilinderkop met goede kleppen is gedaan. Goed te zien dat ik idd verbrande kleppen had.
Nu wil ik niet nogmaals het zelfde laten gebeuren.
Ontsteking gecontroleerd met stroboscoop. Vervroeger werkt keurig en staat mooi op tijd.
Toch pingelt er wat (vermoed ik) op toeren bij deellast. Ook houdt het in met gas geven. Rijker zetten zorgt enkel voor meer stank maar het rijden blijft hetzelfde.
De carburateur is schoon, Gereinigd, en voorzien van een revisiesetje van Rquatre.
Iemand een idee wat ik over het hoofd zie?
Of is de carburateur aan vervanging toe....
Graag jullie input
Paul
Eerst gedoe gehad met verbrande uitlaatkleppen. Zelfs stationair knalde het door de uitlaat. Vervangen van de cilinderkop met goede kleppen is gedaan. Goed te zien dat ik idd verbrande kleppen had.
Nu wil ik niet nogmaals het zelfde laten gebeuren.
Ontsteking gecontroleerd met stroboscoop. Vervroeger werkt keurig en staat mooi op tijd.
Toch pingelt er wat (vermoed ik) op toeren bij deellast. Ook houdt het in met gas geven. Rijker zetten zorgt enkel voor meer stank maar het rijden blijft hetzelfde.
De carburateur is schoon, Gereinigd, en voorzien van een revisiesetje van Rquatre.
Iemand een idee wat ik over het hoofd zie?
Of is de carburateur aan vervanging toe....
Graag jullie input
Paul
Re: Probleem carburateur 845cc Zenith 32IF
Waarom weet je zo zeker dat de carburateur het probleem is, en niet bijvoorbeeld de condensator of je klepspeling?
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
([o=◊=o])
Re: Probleem carburateur 845cc Zenith 32IF
De kleppen zijn gesteld.
Condensator zou kunnen. Is nieuw..... geeft een condensator als probleem ook inhouden bij uet s gas geven? Bij volgas geen probleem
Condensator zou kunnen. Is nieuw..... geeft een condensator als probleem ook inhouden bij uet s gas geven? Bij volgas geen probleem
-
- Berichten: 168
- Lid geworden op: ma mei 28, 2018 10:01 am
Re: Probleem carburateur 845cc Zenith 32IF
Staat het ontstekingstijdstip op het aantal graden volgens de oude boekjes?
Probeer dan eens de ontsteking een aantal graden (maximaal 10?) vroeger te zetten, en kijk wat de effecten zijn.
Hedendaagse benzine schijnt trager te ontbranden dan de benzine uit vervlogen tijden.
Probeer dan eens de ontsteking een aantal graden (maximaal 10?) vroeger te zetten, en kijk wat de effecten zijn.
Hedendaagse benzine schijnt trager te ontbranden dan de benzine uit vervlogen tijden.
Re: Probleem carburateur 845cc Zenith 32IF
Heb ik al geprobeerd, geen verschil.
Ik rij al een poosje op 98...
Ik rij al een poosje op 98...
Re: Probleem carburateur 845cc Zenith 32IF
Vertel eens wat meer over het pingelen bij deellast. Wat voel je precies en wat doet de auto precies, bij welke situaties?
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
([o=◊=o])
Re: Probleem carburateur 845cc Zenith 32IF
Hallo heb je ook de distributie ketting vernieuwd? Dat beïnvloed de kleptiming. Suc6
Re: Probleem carburateur 845cc Zenith 32IF
Bij optrekken valt eerst het vermogen weg, en daarna trekt hij prima.
Pingelt eigenlijk continue iets op toeren. Bij constant rijden, en iets gas terugnemen is het pingelen op zijn sterkst. Stationair en bij plankgas geen pingelen.
De distributie is niet losgeweest bij deze motor. Ik heb ook bedacht dat hij bijvoorbeeld een tandje verkeerd zou kunnen staan. Maar om voor controle daarvan de motor weer te demonteren.... 1 tandje fout is denk ik lastig te controleren met stand vliegwiel en ontwikkelaars te bekijken....
Pingelt eigenlijk continue iets op toeren. Bij constant rijden, en iets gas terugnemen is het pingelen op zijn sterkst. Stationair en bij plankgas geen pingelen.
De distributie is niet losgeweest bij deze motor. Ik heb ook bedacht dat hij bijvoorbeeld een tandje verkeerd zou kunnen staan. Maar om voor controle daarvan de motor weer te demonteren.... 1 tandje fout is denk ik lastig te controleren met stand vliegwiel en ontwikkelaars te bekijken....
Re: Probleem carburateur 845cc Zenith 32IF
R1126 Beige Sahara schreef: ↑di nov 05, 2019 11:36 pm Probeer dan eens de ontsteking een aantal graden (maximaal 10?) vroeger te zetten, en kijk wat de effecten zijn.
Pingelen gebeurt toch als de ontsteking te vroeg staat? En bij gas terugnemen krijg je nog meer vervroeging door de vacuumvervroeger. Wat gebeurt er als je de ontsteking wat later zet?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Probleem carburateur 845cc Zenith 32IF
Dan rijdt het minder fijn, zeer traag, maar pingelen blijft. Zowel bij ontsteking te vroeg als te laat.
Re: Probleem carburateur 845cc Zenith 32IF
Je zou de motor eens naar BDP kunnen draaien en dan kijken onder welke hoek je rotor staat. Dit geeft misschien een hint of Leo gelijk heeft dat de distributieketting een tandje verkeerd staat.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Probleem carburateur 845cc Zenith 32IF
Krukas op bdp gezet.
Dat lever dit op
Rotor keurig haaks op het blok. Is dat juist? Ik vermoed van wel
Dat lever dit op
Rotor keurig haaks op het blok. Is dat juist? Ik vermoed van wel
Re: Probleem carburateur 845cc Zenith 32IF
Mijn opmerking kwam meer doordat er al kleppen verbrand waren. Wanneer deze niet veel te vast stonden moet er een andere oorzaak zijn. Het kan zelfs zijn dat de aansturing van de ontsteking verkeerd staat.(een tandje b.v.) Ook kan de ketting teveel slijtage (lees te lang) geworden zijn, of de spanner is niet oké.
Suc6 verder.
Suc6 verder.
Re: Probleem carburateur 845cc Zenith 32IF
Dat lijkt inderdaad juist. Dus als het aandrijftandwiel niet los is geweest zou ik denken dat de distributie goed staat. En dat tandwiel haal je typisch alleen los om de nokkenas te verwijderen, wat waarschijnlijk nog nooit gebeurd is.
Leo zou nog gelijk kunnen hebben dat de ketting door slijtage te lang is geworden. Hoor je hem tikken bij stationairloop?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Probleem carburateur 845cc Zenith 32IF
De motor had niet veel gedraaid. Nog geen 40.000km
Het deksel van distributie was zo te zien nog nooit losgeweest. De ik ga er daarom maar vanuit dat de nokkenas nooit is gewisseld of gedemonteerd, ook niet het tandwiel voor de verdeler dus.
De ketting rammelt niet bij stationair.
Voor mij blijft als oorzaak de carburateur hoofdverdachte.
Ik meen dat die rammelende ketting vooral vooral voorkomt bij de 1100 cleon met die half hydraulisch spanners...
Het deksel van distributie was zo te zien nog nooit losgeweest. De ik ga er daarom maar vanuit dat de nokkenas nooit is gewisseld of gedemonteerd, ook niet het tandwiel voor de verdeler dus.
De ketting rammelt niet bij stationair.
Voor mij blijft als oorzaak de carburateur hoofdverdachte.
Ik meen dat die rammelende ketting vooral vooral voorkomt bij de 1100 cleon met die half hydraulisch spanners...