Driehoek achterwielophanging er los af
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Driehoek achterwielophanging er los af
Beste forumleden,
Ik zal me even kort voorstellen; ik ben Gijs van Asselt uit Lelystad en heb sinds vorige week een Renault 4 GTL uit 1986. Auto heeft wat werk, vooral laswerk. Ik dacht dat ik wel kon lassen maar met het dunne materiaal van deze R4 leer ik heel wat bij! Maar goed: aan de Renault moeten de driehoeken waar de achterste draagarmen aan de buitenkant insteken vervangen worden. Ik heb twee nieuwe besteld en binnen. Nu vroeg ik me af of de hele as met torsiestangen eraf moet, of kun je als je de drie bouten waar het driehoekje mee vast zit los hebt het driehoekje verdraaien en van de draagarm aftikken?
Alvast bedankt!
Groeten,
Gijs
Ik zal me even kort voorstellen; ik ben Gijs van Asselt uit Lelystad en heb sinds vorige week een Renault 4 GTL uit 1986. Auto heeft wat werk, vooral laswerk. Ik dacht dat ik wel kon lassen maar met het dunne materiaal van deze R4 leer ik heel wat bij! Maar goed: aan de Renault moeten de driehoeken waar de achterste draagarmen aan de buitenkant insteken vervangen worden. Ik heb twee nieuwe besteld en binnen. Nu vroeg ik me af of de hele as met torsiestangen eraf moet, of kun je als je de drie bouten waar het driehoekje mee vast zit los hebt het driehoekje verdraaien en van de draagarm aftikken?
Alvast bedankt!
Groeten,
Gijs
- harbourseal
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: Driehoek achterwielophanging er los af
Hoi, Welkom op het forum.
Om de silentblocs te vervangen, moet de hele achteras onder de auto vandaan.
Ik neem aan dat dat is wat je bedoelt met driehoeken.
Ook voor het lassen van de swingarm bevestiging moet de achteras er onder vandaan.
Om de silentblocs te vervangen, moet de hele achteras onder de auto vandaan.
Ik neem aan dat dat is wat je bedoelt met driehoeken.
Ook voor het lassen van de swingarm bevestiging moet de achteras er onder vandaan.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
- Voormalig Steunpunt NO
- Berichten: 1022
- Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
- Locatie: Weerdinge (Emmen)
Re: Driehoek achterwielophanging er los af
Gijs van Asselt? Dat moet de zoon van Jack zijn, een vroegere voorzitter van deze club.
Ik herinner me je nog als klein jochie van de jaren '90 evenementen.
Mooi dat je toch niet door je pa besmet bent met het Peugeot virus, maar nu een 4tje hebt.
Groet
Harry Velthuis
Ik herinner me je nog als klein jochie van de jaren '90 evenementen.
Mooi dat je toch niet door je pa besmet bent met het Peugeot virus, maar nu een 4tje hebt.
Groet
Harry Velthuis
Re: Driehoek achterwielophanging er los af
Die driehoeken heten silent blocks. As moet er inderdaad onderuit om ze te vervangen. Let erop dat je de nieuwe silent blocks er in de juiste stand onder zet, de binnenrubbers hebben maar een beperkte veerweg. Zie ook:
https://la4ldesylvie.fr/index.php?optio ... Itemid=139" onclick="window.open(this.href);return false;
https://la4ldesylvie.fr/images/stories/ ... ere-4l.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
NB Als de silent blocks verroest zijn, dan heb je 9 van de 10x ook laswerk aan de bevestigingspunten.
https://la4ldesylvie.fr/index.php?optio ... Itemid=139" onclick="window.open(this.href);return false;
https://la4ldesylvie.fr/images/stories/ ... ere-4l.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
NB Als de silent blocks verroest zijn, dan heb je 9 van de 10x ook laswerk aan de bevestigingspunten.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Driehoek achterwielophanging er los af
Bedankt voor de tips! De achteras gaat er dan af! Ook bedankt voor de links, kan ik wat mee.
Ik ben inderdaad de zoon van Jack, het gaat bij mij om een algeheel oude-auto-virus; maar zo'n Renault 4 moest er toch een keer komen.
Ik ben inderdaad de zoon van Jack, het gaat bij mij om een algeheel oude-auto-virus; maar zo'n Renault 4 moest er toch een keer komen.
Re: Driehoek achterwielophanging er los af
De roestschade aan het chassis lijkt bij haast elke R4 aan de orde. Hier wordt ook het zeer dunne plaatmateriaal genoemd.
Ik vraag mij af...is het denkbaar dat een R4 uit bijvoorbeeld het zonnige zuiden op de kritieke punten volledig roestvrij is of slechts vliegroest heeft? Of is de constructie dusdanig, dat je nimmer aan laswerk ontkomt?
Ik vraag mij af...is het denkbaar dat een R4 uit bijvoorbeeld het zonnige zuiden op de kritieke punten volledig roestvrij is of slechts vliegroest heeft? Of is de constructie dusdanig, dat je nimmer aan laswerk ontkomt?
Re: Driehoek achterwielophanging er los af
Viertjes uit zonnige oorden kunnen wat roest betreft zeer gaaf zijn. Ik heb vaker autosloperijen in Frankrijk bezocht, en de tranen springen je in de ogen als je ziet hoe gaaf de chassis nog zijn onder die gebutste en door de zon verweerde carroseriën.
Wel is de lak op zo'n Zuidelijk chassis vaak flinterdun geworden. Dus je doet jezelf een enorm plezier als je zo'n chassis eerst serieus conserveert voordat je er ook af en toe mee door Nederlandse regenplassen gaat rijden.
Wel is de lak op zo'n Zuidelijk chassis vaak flinterdun geworden. Dus je doet jezelf een enorm plezier als je zo'n chassis eerst serieus conserveert voordat je er ook af en toe mee door Nederlandse regenplassen gaat rijden.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Driehoek achterwielophanging er los af
Los daarvan: als je koets en chassis op een paar kritieke plekken grondig afkit (wat Renault zelf niet heeft gedaan) kun je een aantal roestgevoeligheden flink terugdringen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Driehoek achterwielophanging er los af
Is er een mogelijk al door iemand beschreven welke plekken je dan moet afkitten? En daaraan voorafgaand wellicht een duidelijke handleiding hoe de gevoelige punten te controleren bij aankoop?Bertje schreef:Los daarvan: als je koets en chassis op een paar kritieke plekken grondig afkit (wat Renault zelf niet heeft gedaan) kun je een aantal roestgevoeligheden flink terugdringen.
Re: Driehoek achterwielophanging er los af
Zeker! Zeer helder overzicht. Dank voor de link.roberto schreef:Misschien heb je hier wat aan?
http://renault4.weebly.com/belangrijk-bij-aankoop.html
Vraag betreffende de achterwielophanging:
De tekening op deze site met de diverse letters en aandachtspunten laat een vrijwel horizontale carrosserie zien. Dus weinig ruimte tussen bovenkant achterwiel en onderkant achterscherm.
Bij R4's irl zie je vaak een naar voren hellende carrosserie met veel meer ruimte tussen bovenkant achterwiel en onderkant achterscherm. Duidt dit op een verkeerde afstelling van de achterwielophanging? Hoe hoog moet de carrosserie achter staan bij een juiste achterwielophanging?
Re: Driehoek achterwielophanging er los af
Vanavond de operatie gestart, de achteras was er nu af geweest als niet iemand de as aan de kikkerbalk had vastgelast, beetje onhandig dus. Geen slijptol die klein genoeg was om erbij te komen, maar die hebben we ergens anders waarschijnlijk wel, dus dat komt zaterdag goed! De silentblocls, of in ieder geval het metaal eromheen is echt compleet vergaan, dit deed mij het ergste vrezen voor de kokerbalken waar ze omheen schuiven, maar deze lijken in veel en veel betere staat dan gevreesd, kortom: het wordt echt nog wel even lassen maar veel minder dan verwacht, ik hou jullie op de hoogte!
Re: Driehoek achterwielophanging er los af
Heb je hier wat aan? http://la4ldesylvie.fr/index.php?option ... cle&id=255" onclick="window.open(this.href);return false;R4-wanted schreef:Zeker! Zeer helder overzicht. Dank voor de link.roberto schreef:Misschien heb je hier wat aan?
http://renault4.weebly.com/belangrijk-bij-aankoop.html
Vraag betreffende de achterwielophanging:
De tekening op deze site met de diverse letters en aandachtspunten laat een vrijwel horizontale carrosserie zien. Dus weinig ruimte tussen bovenkant achterwiel en onderkant achterscherm.
Bij R4's irl zie je vaak een naar voren hellende carrosserie met veel meer ruimte tussen bovenkant achterwiel en onderkant achterscherm. Duidt dit op een verkeerde afstelling van de achterwielophanging? Hoe hoog moet de carrosserie achter staan bij een juiste achterwielophanging?
Google ook eens op "dimensions Renault 4L"
De achteras haal je niet zomaar even uit elkaar. Bij auto's die naar voren hellen is het waarschijnlijker dat de voorwielophanging in de loop der jaren wat is doorgezakt, of dat er ooit torsiestaven los zijn geweest aan de voorkant.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Driehoek achterwielophanging er los af
Het afgelopen weekend veel gelast en vanavond de achteras er weer onder gekregen. Een hele klus, maar met twee man, een brug, twee versnellingsbakkrikken en gericht grof geweld zit de as er weer onder! Tank, schokdempers etc. Ook weer, morgenavond de laatste dingetjes en hopelijk woensdag naar de apk.
In verband met de apk, misschien een stomme vraag maar hoe bedien in de ruitensproeier? Het gaat om een gtl uit ‘86.
Verder moet de motorkap nog goed sluiten, de gloednieuwe uitlaat eronder, handremkabels weer aansluiten en nog wat van deze kleine klusjes. (Woensdag apk is ambitieus, maar ik wil er zaterdag een rit mee rijden en bij afkeur heb ik dan nog 2 dagen)
In verband met de apk, misschien een stomme vraag maar hoe bedien in de ruitensproeier? Het gaat om een gtl uit ‘86.
Verder moet de motorkap nog goed sluiten, de gloednieuwe uitlaat eronder, handremkabels weer aansluiten en nog wat van deze kleine klusjes. (Woensdag apk is ambitieus, maar ik wil er zaterdag een rit mee rijden en bij afkeur heb ik dan nog 2 dagen)
Re: Driehoek achterwielophanging er los af
met het voetpompje links onder.......even zoeken met je linkervoet............links onder in de bovenhoek.........als het al werkt.Gemoll schreef:misschien een stomme vraag maar hoe bedien in de ruitensproeier? Het gaat om een gtl uit ‘86
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)