Accu loopt leeg, hete bobine.
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
- Rutger-peer
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Accu loopt leeg, hete bobine.
Hoi allen,
Daar was ik weer eens. Mijn gele monster heeft een paar probleempjes waar ik niet helemaal uit kom.
De accu loopt aldoor leeg. Soms zet ik 'm op zijn plek en is ie de volgende dag leeg. Ik weet niet of ie dan leeggelopen is in de nacht, of al leeg was toen ik de auto aan de kant zette (ik denk dat laatste: duidt op een laadprobleem). De dynamo levert 14,2 volt bij verhoogd toerental. Bij stationair is het net 12 volt. Houdt niet over, maar toch geen reden waarom de accu steeds leeg zou moeten zijn geloof ik. Ik rijd wel altijd met licht en muziek aan. Toch loopt ie op den duur ook leeg als ik hem eerst compleet oplaad. Op een gegeven moment start ie gewoon niet meer nadat ik hem uitzet. Aanduwen gaat dan wel uiteraard (ook de reden dat ik denk dat ie dus al leeg is als ik hem neerzet 's avonds, wist toen nog niet zoveel, dus nooit getest of ie direct daarna wil starten of niet, dus die hypothese kan ik niet bevestigen).
Bij nadere inspectie blijkt dat er 4,8 ampère loopt tussen de losgekoppelde positieve accukabel en de positieve accupool en het contact aan (zonder draaiende motor dus). Dit daalt een beetje bij een paar zekeringen die ik er uit haal en weer in zet, zoals de controlelampjes van het dashboard en de binnenverlichting, zoals het hoort.
Het curieuze is dat het aantal ampères meteen met 3 of 4 daalt als ik de bobine loskoppel. Bobine wordt ook erg heet als ie gewoon op contact staat. Die trekt dus veel stroom. Ik denk daarom ook dat de auto zoveel stroom trekt dat de dynamo het gewoon niet bij kan benen en de accu dus tijdens het rijden langzaamaan leegloopt.
Bobine heb ik vervangen door een ander exemplaar wat ik had liggen; geen verschil. Puntjes zijn erg nieuw en goed gesteld, kan overigens überhaupt niet verklaren waarom er ongeveer 3 ampère door de bobine loopt als de motor niet eens aan staat toch... tenzij ze constant gesloten zijn, wat ze niet zijn? Zitten geen bobbeltjes op de puntjes.
Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn? Ergens kortsluiting o.i.d.? Kan zoiets logischerwijs in het contactslot zitten?
Motor loopt ineens stationair ook wel echt kloten als ie koud is. Voor de rest heb ik wel trekkracht. Bougie 4 gecheckt: koffiebruin, maar wel een hoop van die koffiebruine aanslag (rest van de bougies nog niet gezien).
Ik vind het een lastig puntje. Tips zijn zeer welkom.
Daar was ik weer eens. Mijn gele monster heeft een paar probleempjes waar ik niet helemaal uit kom.
De accu loopt aldoor leeg. Soms zet ik 'm op zijn plek en is ie de volgende dag leeg. Ik weet niet of ie dan leeggelopen is in de nacht, of al leeg was toen ik de auto aan de kant zette (ik denk dat laatste: duidt op een laadprobleem). De dynamo levert 14,2 volt bij verhoogd toerental. Bij stationair is het net 12 volt. Houdt niet over, maar toch geen reden waarom de accu steeds leeg zou moeten zijn geloof ik. Ik rijd wel altijd met licht en muziek aan. Toch loopt ie op den duur ook leeg als ik hem eerst compleet oplaad. Op een gegeven moment start ie gewoon niet meer nadat ik hem uitzet. Aanduwen gaat dan wel uiteraard (ook de reden dat ik denk dat ie dus al leeg is als ik hem neerzet 's avonds, wist toen nog niet zoveel, dus nooit getest of ie direct daarna wil starten of niet, dus die hypothese kan ik niet bevestigen).
Bij nadere inspectie blijkt dat er 4,8 ampère loopt tussen de losgekoppelde positieve accukabel en de positieve accupool en het contact aan (zonder draaiende motor dus). Dit daalt een beetje bij een paar zekeringen die ik er uit haal en weer in zet, zoals de controlelampjes van het dashboard en de binnenverlichting, zoals het hoort.
Het curieuze is dat het aantal ampères meteen met 3 of 4 daalt als ik de bobine loskoppel. Bobine wordt ook erg heet als ie gewoon op contact staat. Die trekt dus veel stroom. Ik denk daarom ook dat de auto zoveel stroom trekt dat de dynamo het gewoon niet bij kan benen en de accu dus tijdens het rijden langzaamaan leegloopt.
Bobine heb ik vervangen door een ander exemplaar wat ik had liggen; geen verschil. Puntjes zijn erg nieuw en goed gesteld, kan overigens überhaupt niet verklaren waarom er ongeveer 3 ampère door de bobine loopt als de motor niet eens aan staat toch... tenzij ze constant gesloten zijn, wat ze niet zijn? Zitten geen bobbeltjes op de puntjes.
Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn? Ergens kortsluiting o.i.d.? Kan zoiets logischerwijs in het contactslot zitten?
Motor loopt ineens stationair ook wel echt kloten als ie koud is. Voor de rest heb ik wel trekkracht. Bougie 4 gecheckt: koffiebruin, maar wel een hoop van die koffiebruine aanslag (rest van de bougies nog niet gezien).
Ik vind het een lastig puntje. Tips zijn zeer welkom.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Re: Accu loopt leeg, hete bobine.
Dit moet wel haast een lekstroom zijn, is de bobine ook nog warm als de auto al een tijdje uit staat? Even checken of er met de sleutel uit het contact en met gesloten contactpunten alsnog 12V op de + van de bobine staat.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
- Rutger-peer
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Accu loopt leeg, hete bobine.
Hee Bertje, bedankt voor de suggestie! Ga ik testen. Ik kom er op terug. Dacht zelf inderdaad ook aan lekstroom, maar ben niet zo'n held met elektronica. Zou wel kunnen verklaren waarom ie soms wel en soms niet leegloopt, gezien de puntjes niet altijd dicht staan bij het parkeren.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Re: Accu loopt leeg, hete bobine.
Heb een soortgelijk probleem gehad. Uiteindelijk heb ik een breuk in de zekeringkast gevonden. Maar kon het nog niet echt verklaren. Heb er uiteindelijk een nieuwe accu in gedaan en het probleem blijft weg
Heb je geen andere gebruiker direct aan de + hangen? radio?
Lijkt op defect contactslot. Immers de bobine wordt geschakeld via het contactslot.
(de bobine is dus bv s'ochtends nog heet? )
(gekke is eigenlijk wel datje de motor dan eigenlijk niet uit zou moeten kunnen kunt zetten)
Misschien moet je de stekker van het contactslot eens losnemen en kijken of het probleem dat weg is.
vr gr Fons
Je dynamo laad in ieder geval goed (kun je ook controleren door bij stationair toerental de lampen aan te doen. Als je gas geeft moeten ze helderder gaan branden)
Heb je geen andere gebruiker direct aan de + hangen? radio?
Lijkt op defect contactslot. Immers de bobine wordt geschakeld via het contactslot.
(de bobine is dus bv s'ochtends nog heet? )
(gekke is eigenlijk wel datje de motor dan eigenlijk niet uit zou moeten kunnen kunt zetten)
Misschien moet je de stekker van het contactslot eens losnemen en kijken of het probleem dat weg is.
vr gr Fons
Je dynamo laad in ieder geval goed (kun je ook controleren door bij stationair toerental de lampen aan te doen. Als je gas geeft moeten ze helderder gaan branden)
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: Accu loopt leeg, hete bobine.
Volgens mij ook contactslot.
Ik had het volgende met storing in het contactslot: spontaan uitval van de motor, dan weer wel dan weer
niet, soms een aantal keren per dag, dan weer een enkele keer in de week.
Bobine een andere + gegeven middels een draadje met 2 krokodille klemmetjes, rechtstreeks op + van de accu naar de + van de bobine, probleem verholpen!
Wel het een en ander vervangen voor het zo ver was, nu de contactslot + van de bobine afgelaten en een
contactslot + van de dynamo gebruikt als een + voor de bobine.
Werkt alweer een halfjaar probleemloos, is een simpelere en goedkopere oplossing als het contactslot
vervangen door een andere, met kans op eenzelfde storing, of je moet een nieuwe monteren.
gr.Jan.
Ik had het volgende met storing in het contactslot: spontaan uitval van de motor, dan weer wel dan weer
niet, soms een aantal keren per dag, dan weer een enkele keer in de week.
Bobine een andere + gegeven middels een draadje met 2 krokodille klemmetjes, rechtstreeks op + van de accu naar de + van de bobine, probleem verholpen!
Wel het een en ander vervangen voor het zo ver was, nu de contactslot + van de bobine afgelaten en een
contactslot + van de dynamo gebruikt als een + voor de bobine.
Werkt alweer een halfjaar probleemloos, is een simpelere en goedkopere oplossing als het contactslot
vervangen door een andere, met kans op eenzelfde storing, of je moet een nieuwe monteren.
gr.Jan.
Laatst gewijzigd door deutz op vr sep 18, 2015 1:13 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
niet geschoten is altijd mis!
- Rutger-peer
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Accu loopt leeg, hete bobine.
Dank voor het delen van de tips en ervaringen. Ik ga er zo even mee bezig en zal eens kijken of dit bij mij ook het probleem is. Contactslot valt niet te repareren Heb nog nooit zo'n ding uit elkaar gehad geloof ik.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Re: Accu loopt leeg, hete bobine.
deutz schreef: Wel het een en ander vervangen voor het zo ver was, nu de contactslot + van de bobine afgelaten en een
contactslot + van de dynamo gebruikt als een + voor de dynamo.
Ik neem aan dat je bedoelt dat je de + van de dynamo gebruikt als + voor de bobine. Dus zodra de motor begint te draaien krijgt de bobine stroom.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Accu loopt leeg, hete bobine.
Nee Bertje, ik bedoel dat zo gauw je het contact aan zet de bobine stroom krijgt.
gr.Jan.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Re: Accu loopt leeg, hete bobine.
Zoals ik de zin interpreteer staat er 1x te vaak "dynamo" in. Ik zal er nog eens over nadenken...
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Accu loopt leeg, hete bobine.
OK, nu snap ik t wel!
Er zijn dus meerdere contactslot geschakelde +'en, wel handig om te weten!
Er zijn dus meerdere contactslot geschakelde +'en, wel handig om te weten!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Accu loopt leeg, hete bobine.
Heren,
in de Haynes staat op blz 309 een aardig schema van een R4 >83.
Geeft een aardig beeld van wat er allemaal onder spanning staat met het contact af.
1) In de zekeringkast de zekeringen 5 en 6 en alles wat daar achter hangt zoals de ruitenwisser binnenverlichting
2) de lichtschakelaar
3) de alarmlicht schakelaar
er zijn dus lekmogelijkheden zat
dus misschien beginnen met stroommeting over zekering 5 en 6
vr gr Fons
in de Haynes staat op blz 309 een aardig schema van een R4 >83.
Geeft een aardig beeld van wat er allemaal onder spanning staat met het contact af.
1) In de zekeringkast de zekeringen 5 en 6 en alles wat daar achter hangt zoals de ruitenwisser binnenverlichting
2) de lichtschakelaar
3) de alarmlicht schakelaar
er zijn dus lekmogelijkheden zat
dus misschien beginnen met stroommeting over zekering 5 en 6
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: Accu loopt leeg, hete bobine.
De ruitenwissers hangen bij mij achter het contact.
Re: Accu loopt leeg, hete bobine.
Fons,
De ruitenwisser gaat met contact aan, contact uit (wissers nog aan) stopt de rw op een willekeurige stand.
Zet ik de rw uit (contact is nog steeds uit!) gaan de rw naar de 0-stand!!
Bij mij gaan ook de contact lampjes aan als ik de alarmschakelaar aan zet, dit bij uitgeschakeld contact.
Ooit heeft er iemand flink zitten spitten in de electro voorziening.
Maar alles werkt verder naar behoren, ik laat het ook zo als het nu is.
gr.Jan.
De ruitenwisser gaat met contact aan, contact uit (wissers nog aan) stopt de rw op een willekeurige stand.
Zet ik de rw uit (contact is nog steeds uit!) gaan de rw naar de 0-stand!!
Bij mij gaan ook de contact lampjes aan als ik de alarmschakelaar aan zet, dit bij uitgeschakeld contact.
Ooit heeft er iemand flink zitten spitten in de electro voorziening.
Maar alles werkt verder naar behoren, ik laat het ook zo als het nu is.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Re: Accu loopt leeg, hete bobine.
Das normaal, Ruitenwissers zitten achter het contact, maar de spanning voor terug naar de nulstand ervoor. (en die wordt aleen ingeschakeld als de RW uitstaan.deutz schreef: De ruitenwisser gaat met contact aan, contact uit (wissers nog aan) stopt de rw op een willekeurige stand.
Zet ik de rw uit (contact is nog steeds uit!) gaan de rw naar de 0-stand!!