Split 4 bak.
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Split 4 bak.
Ik wil toch ergens dit jaar mijn drukgroep en koppelingsplaten laten vervangen van mijn 68er met de split 4 bak.
Ik heb via een forummer hier geleerd dat dit niet al te moeilijk is en bij mijn 800-010 blok zelfs zonder demontage van de radiateur kan.
Echter, als ik de synchromesh wil vervangen, moet ik dan nog meer eronder uit sleutelen en is dat erg veel meer werk?
Bedankt alvast!
Grt.,
Eelco
Ik heb via een forummer hier geleerd dat dit niet al te moeilijk is en bij mijn 800-010 blok zelfs zonder demontage van de radiateur kan.
Echter, als ik de synchromesh wil vervangen, moet ik dan nog meer eronder uit sleutelen en is dat erg veel meer werk?
Bedankt alvast!
Grt.,
Eelco
Renault 4 R1123 845cc 1968
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
Re: Split 4 bak.
Volgens mij is het voor de plaat en drukgroep dat de bak eronderuit moet, dan kan je daarna rustig in die bak gaan sleutelen... Toch ?
Re: Split 4 bak.
Helemaal eronder uit hoeft dus blijkbaar niet heb ik me laten vertellen, bij dit type.
Vandaar de vraag
Vandaar de vraag
Renault 4 R1123 845cc 1968
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
-
- Berichten: 1691
- Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am
Re: Split 4 bak.
Als je de drukgroep, druklager en koppelingsplaat wil vernieuwen moet de bak er inderdaad helemaal onderuit. Het zou me verbazen als dat lukt zonder de radiator en het stuurhuis te demonteren. Dan kom je er volgens mij bijna niet bij en kost het waarschijnlijk juist meer tijd.
Re: Split 4 bak.
Drukgroep en platen wel zonder radiateur te verwijderen, kan allemaal net met passen en meten, maar die synchromesh zal waarschijnlijk wel vereisen dat het geheel eronder uit komt.
Enfin, dat probeer ik uit te vinden, anders laat ik de synchro nog maar even voor wat het is.
Bedankt zover allen voor het meedenken!
Enfin, dat probeer ik uit te vinden, anders laat ik de synchro nog maar even voor wat het is.
Bedankt zover allen voor het meedenken!
Renault 4 R1123 845cc 1968
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
-
- Berichten: 1691
- Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am
Re: Split 4 bak.
Als je Uri Geller heet kun je de synchromesh misschien zonder demontage van de bak vervangen, maar voor gewone stervelingen is dat niet weggelegd. De bak moet er onderuit. Da's echt niet ingewikkeld en je zult zien dat als je het eenmaal hebt gedaan, het reuze meevalt. Succes!
Re: Split 4 bak.
Mee eens.
Lastigste deel van de klus is overigens niet het verwijderen van de bak, maar de koppelingsplaat centreren zodat bij terugplaatsen van de bak de prise-as er doorheen wil vallen.
Lastigste deel van de klus is overigens niet het verwijderen van de bak, maar de koppelingsplaat centreren zodat bij terugplaatsen van de bak de prise-as er doorheen wil vallen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
-
- Berichten: 1691
- Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am
Re: Split 4 bak.
Daar heb je speciaal gereedschap voor (zie daarvoor de MR), maar een oude prise-as werkt ook perfect. Dan is het een fluitje van een cent.
- harbourseal
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: Split 4 bak.
Hoi Eelco,
Als je op een makkelijke manier je koppeling etc wilt vervangen. Dan zou ik toch het hele boeltje demonteren. Je kunt overal makkelijker bij en je kunt de klus als er niets tegenzit klaren in een halve dag.
Als je wilt klooien dan laat je de motor zitten. Ben je echt wel een hele dag zoet. En heb je daarna last van je rug.
Kom maar eens kijken in Breda daar gaan we op korte termijn weer een Teilhol pick-up onder handen nemen.
Groet, Robert.
Als je op een makkelijke manier je koppeling etc wilt vervangen. Dan zou ik toch het hele boeltje demonteren. Je kunt overal makkelijker bij en je kunt de klus als er niets tegenzit klaren in een halve dag.
Als je wilt klooien dan laat je de motor zitten. Ben je echt wel een hele dag zoet. En heb je daarna last van je rug.
Kom maar eens kijken in Breda daar gaan we op korte termijn weer een Teilhol pick-up onder handen nemen.
Groet, Robert.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Split 4 bak.
Het kan zonder de motor eruit te halen, de losse bak kan zelfs een kwartslag draaien zelfs maar het is een enorme hoop werk en ik doe het zo nooit meer; ik pak er liever even de motor eruit...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
- Boerammetje
- Berichten: 1534
- Lid geworden op: vr jan 25, 2002 2:00 am
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Split 4 bak.
Motor eruit lijkt mij dan weer wat omslachtig, zelf haal ik de steunen altijd een paar slagen los en dan de krik eronder om 'm een beetje te kantelen. Radiator (en stuurhuis) laten zitten is zo'n gek idee nog niet. Op zich kan de bak er naar beneden toe uit, als je de voorste steun er tussenuit haalt. Koppeling en drukgroep krijg je met verwijderde bak van onderen met gemak gemonteerd. Vrees dat ik er vanwege een niet werkende bak/koppelingscombi binnenkort ook weer aanmoet en zal 't dan eens proberen...
Renault 3 '61, 4 '61, 4L '62, 4 Fourgonnette '62, 4 Super '63, 4 Export '66, 4 Fourgonnette Vitrée '67, 4 Parisienne '67, 4 Parisienne '68, 4 Plein Air '68, Daf 600 '60, Citroen DS19 '57, ID19 P '60, ID19 F '60, Peugeot 404 '68. www.boerammetje.nl
Re: Split 4 bak.
Ah, ben benieuwd, hou je ons op de hoogte?
Mijn onderdelen zijn bijna allemaal al voorhanden, tis nu wachten op een revisie drukgroep.
Mijn onderdelen zijn bijna allemaal al voorhanden, tis nu wachten op een revisie drukgroep.
Renault 4 R1123 845cc 1968
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
-
- Berichten: 1691
- Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am
Re: Split 4 bak.
Als je de bak er onderlangs uit wil halen, moet je behalve de beschermingsplaat van de bak ook de traverse tussen de chassisbalken demonteren, tenzij die van het gebogen type is. Die biedt juist voldoende ruimte om de bak zo te kantelen dat hij er onderlangs uit kan. Bij een rechte traverse lukt dat niet.