GTL blok ombouwen?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

GTL blok ombouwen?

Bericht: # 146656Bericht harbourseal »

Hoi allemaal.

Ik heb hier nog mijn GTL blokje staan.
Heeft iemand al een geprobeerd dit Cleon werkpaard om te bouwen naar een 1300, door de cilinderbussen en zuigers te vervangen?

Of is dit in het geheel onmogelijk?

Tis maar een idee om in de winter weer wat te doen te hebben.

Groet, Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5219
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: GTL blok ombouwen?

Bericht: # 146666Bericht Bertje »

Lijkt mij een bewerkelijk en kostbare ombouw. Ik zou een 1400 blok uit een R9 of R11 erbij kopen en dan je GTL blok als donor gebruiken om zo'n 1400 R4-compatibel te maken, zie ook het 1400 inbouw topic: viewtopic.php?f=2&t=12174" onclick="window.open(this.href);return false;
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: GTL blok ombouwen?

Bericht: # 146667Bericht harbourseal »

Voor €267 koop je een vervangingsset voor een 1300 motor met 4 cilinderbussen en komplete zuigers.
Als ik de verhalen over het cleon onderblok moet geloven zou zo' n ombouw moeten passen.

Maar misschien is dit een maatje te groot voor mij.

Uitzoeken hoe en wat is al erg leuk.

Maar is er echt niemand die zoiets geprobeerd heeft?
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: GTL blok ombouwen?

Bericht: # 146668Bericht Rudolf2 »

Ik dacht zelf ook dat een samenvoeging van twee blokken beter haalbaar is dan het opboren van een 1100.

Rudolf

PS: en als je je van de winter echt dreigt te gaan vervelen, heb ik ook nog wel een 1100-blok voor je...
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: GTL blok ombouwen?

Bericht: # 146670Bericht harbourseal »

Ik heb al een 1100 blok. Een tweede heb ik niet nodig. Bedankt :D

Het Cleon blok heeft losse cilinderbussen en als ik het goed begrepen heb wordt de cilinderinhoud vergroot met de dikte van de wand van de cilinderbus. En de hoogte van de zuiger waardoor de slag langer of korter wordt.

Met andere woorden, door simpelweg de cilinderbussen en zuigers te vervangen heb je een motor met meer inhoud. Gesteld dat de kop de hogere compressie aankan.
Dat zou je op kunnen vangen met een dikkere koppakking.
Opboren komt niet voor in dit verhaal.
Zou iemand dat kunnen bevestigen?
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
Jerome
Berichten: 208
Lid geworden op: ma dec 06, 2010 10:54 pm
Locatie: Waalre

Re: GTL blok ombouwen?

Bericht: # 146676Bericht Jerome »

Robert, ik vermoed dat je gelijk hebt. Dat het een kwestie is van cilinderbussen en zuigers vervangen. Maar misschien ook nog wel de krukas? Maar documentatie of ervaring heb ik niet. Dus niet gehinderd door enige kennis :D
Blauwe Renault 4 Gendamerie- 112C - December 1988 sinds 29NOV2010
Rode Citroen Grand Picasso - Augustus 2010 - sinds Juni 2013
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: GTL blok ombouwen?

Bericht: # 146684Bericht dick holtrop »

enigste waar ik aan denk, passen de bussen wel onder in het blok? zeg maar de gaten waar de pakkingsringen zitten?

een 1300 heeft de zelfde slag, maar de bus is qua diameter groter.

ik zal eens meten heb beide blokken wel staan.

groet dick
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: GTL blok ombouwen?

Bericht: # 146688Bericht dick holtrop »

past niet! onderkant 1300 bussen passen niet in de te kleine gaten van het blok bij de krukas

groet dick.

voor 75 mag je het halve 1300 blok hebben met goede zuigers.
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: GTL blok ombouwen?

Bericht: # 146693Bericht harbourseal »

Hoi Dick.

Dat was het antwoord waar ik op zat te wachten.
Maar die halve 1300 lijkt mij wel wat om mee te gaan spelen.

Groet, Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5219
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: GTL blok ombouwen?

Bericht: # 146698Bericht Bertje »

Lijkt me inderdaad een goede aanpak, wel opletten met het eventueel verwijderen van de cilinderkop van die 1300 (als die er nog op zit): als je de cilinderbussen mee omhoog tilt zul je de voetpakking ook moeten gaan vervangen.

Als de kop eraf is ook niet draaien aan het vliegwiel, een opgaande zuiger pakt dan alsnog de cilinderbus mee!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: GTL blok ombouwen?

Bericht: # 146706Bericht dick holtrop »

natuurlijk zit de kop er niet meer op! anders had ik de bussen toch niet kunnen passen!,,


groet dick
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: GTL blok ombouwen?

Bericht: # 146715Bericht Tweety »

een beetje logisch nadenken had misschien ook wel die conclusie kunnen geven, als die bussen groter zijn dan zitten er groter zuigers op die moeten aan de onderzijde door een groter gat... toch ? 8)
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: GTL blok ombouwen?

Bericht: # 146722Bericht harbourseal »

@tweety,
Een oude techniek leraar vam mij zei altijd "meten is weten"
En om nog wat meer wijsheden aan te halen. Nooit aannemen dat iets zo is altijd navragen.
Die laatste is credo in de zorg om medicatiefouten te voorkomen.

Daarom ook de vragen aan jullie. Ik heb hier geen ervaring mee en kan niet aan technische tekeningen komen van het cleon blok.

Groet,
Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5219
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: GTL blok ombouwen?

Bericht: # 146723Bericht Bertje »

dick holtrop schreef:natuurlijk zit de kop er niet meer op! anders had ik de bussen toch niet kunnen passen!,,
groet dick
Bertje schreef:(...) als je de cilinderbussen mee omhoog tilt zul je de voetpakking ook moeten gaan vervangen.

Als de kop eraf is ook niet draaien aan het vliegwiel, een opgaande zuiger pakt dan alsnog de cilinderbus mee!
De opmerkingen blijven geldig. Als de cilinderbussen omhoog zijn geweest wordt de operatie een stuk bewerkelijker aangezien de voetpakkingen dan vervangen moeten worden. Heb je de bussen gezekerd door de kopbouten met revetten terug te plaatsen, Dick?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie