Oliekeerring nokkenas

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Ardi
Berichten: 24
Lid geworden op: ma jan 06, 2003 2:00 am
Locatie: Lopik

Bericht: # 13566Bericht Ardi »

Mijn R4 GTL 1984 lekt een beetje olie. Nu heb ik laatst mijn blok eruit gehad (koppeling vervangen. Toen zag ik al dat de oliekeering van de nokkenas (ik denk tenminste dat dat de nokkenas is, onder de poellie schuin boven het koopelingshuis)al beschadigd was.Maar goed, hij lekte er niet en dus heb ik 'm maar laten zitten.

Maar deze oliekeering moet nu worden vervangen. Mijn vragen zijn:
Welke maat/type oliekeerring moet ik hebben?
Kan ik de keerring er zo maar uit wippen(ik denk het wel, maar kweet ut niet zeker)?
Waar kan ik deze keerring krijgen?
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 13603Bericht Folkert »

Ik heb mn blok ooit eens verwent met syntetische olie... Dat ging mis: Lekke nokkenaskeerring... Ik heb bij de dealer (tja, soms moet dat) een nieuwe gehaald en de oude laten zitten (goed, ik kreeg m dr niet uit) en de nieuwe erbij gedrukt... Niet netjes, maar werkt wel...
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 29324Bericht Willem de Zwijger »

Ik zie bij ook wat olie uit die hoek komen. Is het gewoon een kwestie van nokkenaspoelie eraf, extra afdichtingsring erin proppen ? Dezelfde maat als wat er al in zit ?
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 29329Bericht Folkert »

Yeps. Klinkt simpel he?
Ardi
Berichten: 24
Lid geworden op: ma jan 06, 2003 2:00 am
Locatie: Lopik

Bericht: # 29356Bericht Ardi »

Het vervangen van de nokkenas keering ging niet zo makkelijk. De keering had ik er eerst gewoon ingestopt maar toen liep die er zo weer uit. Daarna heb ik hem erin "gelijmt" met loctite, maar dat ook geen zin.

Daarna toch maar het blok eruit gehaald, koppelingshuis eraf en de oude (compleet verrotte) keerring eruit en de nieuwe erin. probleem opgelost.
Peu404
Berichten: 72
Lid geworden op: zo feb 12, 2012 11:02 am
Locatie: Tegelen

Re: Oliekeerring nokkenas

Bericht: # 143476Bericht Peu404 »

Oh, ik had de hoop dat je de nokkenaskeerring kunt vervangen terwijl het blok er nog in zit. Poulie er af keerring er uit peuteren en nieuwe er in gaat dan niet? Dat scheelt een vracht aan werk.
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Oliekeerring nokkenas

Bericht: # 143477Bericht RVIER »

hebo's

in een GTL 1984 zit een 1100 cc blok met een keerring in het motorblok (dus niet in het aluminium koppelinghuis!). Bak moet ervan af om hem te vervangen!

demonteren:gewoon een parker in de keerring draaien en eruit trekken. Nieuwe voorzichtig erin kloppen

vr gr Fons

ps
mogelijk kun je een hoop werk sparen door de pouli te demonteren, de voorste ophanging van de bak te demonteren en de bak naar voren te schuiven. Mogelijk kun je er dan bij. Scheelt de volledige bak eruithalen.
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Plaats reactie