Benzine uit carburateur ontluchting (??)

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Barth
Berichten: 101
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 9:25 pm
Locatie: Munstergeleen

Benzine uit carburateur ontluchting (??)

Bericht: # 134749Bericht Barth »

Sinds afgelopen zomer stinkt het onder de moterkap van m'n R4F4 (1100cc uit '89) af en toe naar benzine. Ik heb naar een lek gezocht, maar vond geen lekkage. Nu zie ik de laatste tijd een bruinige aanslag op mijn carburateur (Zenith 28IF) komen. De aanslag ruikt een beetje bezine achtig (opgedroogde benzine?) Eerst dacht ik aan de pakking van de carburateurdeksel, maar nu denk ik dat het uit de ontluchting aan de bovenkant van de carburateur komt (het is net of van daaruit de aanslag ontstaat). Kan dit? Praat ik nu onzin? Waar kan het aan liggen?
Mijn R4F4 verbruikt mijns inzien veel (tussen de 1:10 en de 1:12) maar start goed (ook koud) heeft snel geen choke meer nodige slaat niet af, verder niets op aan te merken. Maar omdat de carburateur net boven de uitlaat zit maak ik me toch een beetje zorgen.
iemand een idee?
Helaas sinds kort R4 loos
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Benzine uit carburateur ontluchting (??)

Bericht: # 134754Bericht Rutger-peer »

Als het uit de ontluchting van je carburateur komt, kan het misschien zijn dat je vlotter niet goed meer werkt en dus nooit de aanvoer in je carburateur afsluit, dan stroomt je vlotterbak over en komt het er via de ontluchting uit lijkt mij. Ik zou zeggen: even je carburateur uit elkaar en je ziet het. Je hoeft hem in principe niet eens van het spruitstuk te halen dan, alleen even de bovenkant van de carburateur (en het luchtfilter) er af schroeven en je weet het ... Misschien is je carburateur wat vuil en zit de vlotter vast of kan ie de aanvoer niet meer afsluiten omdat er troep tussen zit.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
BVDP
Berichten: 696
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Benzine uit carburateur ontluchting (??)

Bericht: # 134759Bericht BVDP »

Barth schreef:Mijn R4F4 verbruikt mijns inzien veel (tussen de 1:10 en de 1:12)
Lijkt me normal als de bezine ergens anders uit komt dan in je carburateur. Als de vlotter blijft hangen zou je de benzine uit de overloop/ontluchting moeten zien stromen als je motor loopt.
Een lek zou je dan trouwens moeten kunnen zien.
Bij mij is er een lek geweest aan de aftapplug van de carburateur. Een dichting vervangen en het was opgelost.

mvg Bart
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5206
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Benzine uit carburateur ontluchting (??)

Bericht: # 134766Bericht Bertje »

Heb dit ook wel eens gehad, bleek wat zand in de carburateur te zitten waardoor de vlotter bleef hangen, de brandstofpomp kan dan ongestraft benzine blijven aanvoeren totdat de boel overstroomt bij de ontluchtingsopening. Carburateur eraf halen, voorzichtig open maken en schoonmaken en dan weer in elkaar zetten. Voorzichtig zijn zodat de (papieren) pakkingen niet scheuren en van de stelschroeven afblijven OF exact tellen na hoeveel slagen ze los komen zodat je ze weer in precies dezelfde stand terug kunt zetten.

Overigens: dat-ie zo veel verbruikt en dat-ie zo snel van de choke af kan duidt erop dat de boel te vet staat afgesteld. Zou ik niet mee blijven rijden, dit kan tot overmatige roetvorming (dus slijtage) leiden.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Benzine uit carburateur ontluchting (??)

Bericht: # 134783Bericht deutz »

Waarschijnlijk het vlotterniveau te hoog afgesteld!! dus ook overlopen en een te
hoog benzine verbruik!!
Je kunt het simpel verhelpen door er een iets dikkere ring tussen de vlotternaald en carb. deksel
te monteren.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
Marcel77
Berichten: 341
Lid geworden op: di nov 09, 2010 8:52 am

Re: Benzine uit carburateur ontluchting (??)

Bericht: # 134798Bericht Marcel77 »

Gezien het verbruik van mn R4 bovengenoemde tip gisteren een geprobeerd.
Wat me als eerste opviel is dat er veel druk stond op de brandstofslang,
na demontage van de carb spoot de benzine letterlijk uit de slang.

Wat me ook opvalt is dat wanneer ik ga tanken en de tankdop eraf haal
het lijkt alsof de tank vacuum is getrokken en deze zich weer "zet" zodra er lucht bij komt.

Kan bovenstaand komen doordat er een andere tankdop op is gekomen en deze niet ontlucht o.i.d.?
Alpine GTA V6 Turbo '86 (rood)
Renault Rodeo 6 '77 (rood)
BVDP
Berichten: 696
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Benzine uit carburateur ontluchting (??)

Bericht: # 134803Bericht BVDP »

Marcel77 schreef: Kan bovenstaand komen doordat er een andere tankdop op is gekomen en deze niet ontlucht o.i.d.?
Lijkt me wel.in je tank moet de benzine die verbruikt is vervangen worden door lucht. Als er geen gaatje is waarlangs die lucht in je tank kan, trek je ze op onderdruk. Je benzinepomp zuigt de tank immers leeg.

mvg Bart
Plaats reactie