Even een update betreffende de activiteiten van BS autotune, een bedrijf gespecialiseerd in o.a. het inbouwen van multipoint electronisch geregelde LPG injectie in klassiekers.
Reden daarvoor is hun prijsopgave voor de complete set onderdelen ( 1200 euro inclusief, installeren moet je dan nog wel zelf doen), maar, vooral ook het nieuws dat deze instalatie ( met een aardgastank met drukregelaar), ook geschikt is om op aard-/ groengas te rijden!
Voor degenen die niet de hele pagina van de link willen lezen: het staat onderaan en iets hoger.
http://www.bs-autotune.nl/content/view/57/66/" onclick="window.open(this.href);return false;
rijden op aardgas/ groengas/ lpg multipoint injectie
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
rijden op aardgas/ groengas/ lpg multipoint injectie
Mensen met visie? IK zie ze niet.....
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: rijden op aardgas/ groengas/ lpg multipoint injectie
Ik heb dat systeem een keer bestudeerd, het betreft een lpg injectie systeem, en daarvoor moet je dan een sensor op het vliegwiel hebben a la de omzwervingen van Jeffrey.
Re: rijden op aardgas/ groengas/ lpg multipoint injectie
Krukaspoulie mag ook, daar zijn allerlei adapters voor.
Willem de Zwijger schreef:Ik heb dat systeem een keer bestudeerd, het betreft een lpg injectie systeem, en daarvoor moet je dan een sensor op het vliegwiel hebben a la de omzwervingen van Jeffrey.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Re: rijden op aardgas/ groengas/ lpg multipoint injectie
Het zou mooi zijn, een beeld te krijgen hoe lastig het is, dit systeem zelf in te bouwen.
Onderdelenset vind ik de investering waard, zeker op aard-/ groengas, ook nog laten doen (ruim het dubbele ben je dan kwijt) kan best zijn waarde hebben, maar gaat uit mijn knip niet komen in deze tijden.
Wat ik wel mooi vindt, is dat je een klassieke motor gelijk voorziet van bijna alle moderne lamda meetwaarde- en terugkoppelingsmechanismen, die flinke verbetering in rendement zouden moeten geven.
Wel begrepen dat de aardgas-/ groengastanks erg groot zijn, dus of je ze onder de auto kwijt kan...
Ook schijnen ze elke 5 jaar opnieuw gekeurd te moeten worden (dus uit de auto en druktests).
Op groengas ben je echt milieuvriendelijk bezig , als ik goed geinformeerd ben, aardgas komt op plaats 2 in dat opzicht, de ontwikkelingen in experimentele fase ( waterstof, electrisch) buiten beschouwing gelaten.
Voor zover ik begreep uit documentatie blijf je op groen-/aardgas hetzelfde tarief wegenbelasting behouden, als je 4 nog geen oldtimer is tenminste, en je dus zelfs op LPG zero roadtax hebt .
Onderdelenset vind ik de investering waard, zeker op aard-/ groengas, ook nog laten doen (ruim het dubbele ben je dan kwijt) kan best zijn waarde hebben, maar gaat uit mijn knip niet komen in deze tijden.
Wat ik wel mooi vindt, is dat je een klassieke motor gelijk voorziet van bijna alle moderne lamda meetwaarde- en terugkoppelingsmechanismen, die flinke verbetering in rendement zouden moeten geven.
Wel begrepen dat de aardgas-/ groengastanks erg groot zijn, dus of je ze onder de auto kwijt kan...
Ook schijnen ze elke 5 jaar opnieuw gekeurd te moeten worden (dus uit de auto en druktests).
Op groengas ben je echt milieuvriendelijk bezig , als ik goed geinformeerd ben, aardgas komt op plaats 2 in dat opzicht, de ontwikkelingen in experimentele fase ( waterstof, electrisch) buiten beschouwing gelaten.
Voor zover ik begreep uit documentatie blijf je op groen-/aardgas hetzelfde tarief wegenbelasting behouden, als je 4 nog geen oldtimer is tenminste, en je dus zelfs op LPG zero roadtax hebt .
Mensen met visie? IK zie ze niet.....
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Re: rijden op aardgas/ groengas/ lpg multipoint injectie
Plekken waar in Nederland aard- en groengas getankt kan worden:
http://www.ngv-holland.nl/content_tank.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Eentje met een kaart http://www.fuelswitch.nl/index.php?mod=map" onclick="window.open(this.href);return false;
In europa: http://www.fuelswitch.nl/index.php?mod=pages&item=34" onclick="window.open(this.href);return false;
prijzen voor een kilo aardgas, liggen op moment van schrijven rond de 85 cent, een kilo aardgas levert dezelfde hoeveelheid energie als een liter diesel.
Duitsland en Italie hebben al vele jaren een uitgebreid netwek voor groen-en aardgas tanken, Nederland krijgt de smaak te pakken.
http://www.ngv-holland.nl/content_tank.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Eentje met een kaart http://www.fuelswitch.nl/index.php?mod=map" onclick="window.open(this.href);return false;
In europa: http://www.fuelswitch.nl/index.php?mod=pages&item=34" onclick="window.open(this.href);return false;
prijzen voor een kilo aardgas, liggen op moment van schrijven rond de 85 cent, een kilo aardgas levert dezelfde hoeveelheid energie als een liter diesel.
Duitsland en Italie hebben al vele jaren een uitgebreid netwek voor groen-en aardgas tanken, Nederland krijgt de smaak te pakken.
Mensen met visie? IK zie ze niet.....
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper